ظهور شرکت‌های خصوصیِ متولیِ بیمه تکمیلیِ به اسفبارتر شدن شرایط برای مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه انجامید

کارگران به امید آنکه در دوران بیماریِ خود و خانواده‌شان حداقل از بابتِ هزینه‌های درمان آسایش داشته باشند، بخشی از پول خود را بابت حق بیمه می‌دهند اما به هنگام بیماری چیزی دستِ آن‌ها را نمی‌گیرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

نظام دستمزدیِ ما یکی از عوامل عقب‌ماندگی کشور است

حسین راغفر گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت از کشور و همینطور عقب‌ماندگی اقتصاد ما، نظام دستمزدی ماست. اگر نظام دستمزدی پاسخگوی نیازهای حداقلی و اساسی نیروی کار نباشد مشکلاتی به وجود می‌آید.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

تامین منافع رژیم ضد ملی ولایی در غارت کارگران نهفته است

باید بدانیم که حذف پیمانکاران نه تنها بار مالی برای دولت ندارد، بلکه با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان اثبات کرد که با نظارت حداکثری در ترک تشریفات پیمان‌ها، می‌توان ۲ تا ۶ درصد بابت پیمان‌های تامین نیرو به خزانه مسترد کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

اعتصاب و تظاهرات سراسری در فرانسه علیه سیاست‌های اقتصادی دولت مکرون

بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی فرانسه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور ازجمله دستمزدها، بیمه بیکاری و نظام بازنشستگی، امروز (سه شنبه) را روز اعتصاب و تظاهرات سراسری اعلام کردند و از کارمندان و کارگران خواستند تا به این جنبش اعتراضی بپیوندند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فرانسه

رنج کپرنشینان تریش؛ فراموش‌شدگان روستای بشاگرد

با وجود تکنولوژی و امکانات دنیای امروز هنوز روستاهای دورافتاده‌ای در برخی استان‌های کشور از جمله در هرمزگان وجود دارد که از کوچک‌ترین امکانات بی‌بهره‌اند و رنج بسیاری را برای گذران زندگی متحمل می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، هنوز روستاهایی وجود دارند که برای تهیه آب آشامیدنی خود مجبورند کیلومترها طی کنند تا به منبع آب دسترسی پیدا کنند.

 

از جمله این روستاها، روستای تریش از توابع شهرستان بشاگرد است که می‌توان لقب متروکه ترین روستا را به آن داد.

 

زیبا مسعودی خانمی اهل روستای تریش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ما کپرنشینان روستای تریش هستیم که به سختی روزگار می گذرانیم و سالهاست که کسی به این وضعیت رسیدگی نمی‌کند.

 

فرد دیگری از اهالی این روستا به خبرنگار ایلنا گفت: ما در روستایمان علاوه بر مشکل مسکن با مشکل آب نیز مواجهیم، آنتن تلفن همراه در اینجا نیست، ما حتی در روستایمان یک مغازه جهت تهیه مواد غذایی خود نداریم.

 

کاهش جمعیت تریش از ۹۲ خانوار به ۲۵ خانوار

 

نادر شبانی عضو شورای روستای تریش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روستای تریش از توابع شهرستان بشاگرد در ۴۵ کیلومتری مرکز شهر گوهران قرار دارد، این روستا در سال ۹۲ بالغ بر هشتاد خانوار داشت که بر اثر نبود زیرساخت های رفاهی و تاسیساتی به ویژه فرصت های شغلی به ۲۵ خانوار کاهش یافته است.

 

وی افزود: این روستا با مشکلاتی از جمله نبود راه ارتباطی مناسب با شهر گوهران، عدم زیرساخت های جاده‌ای، خدمات مخابراتی، آموزشی و کمبود آب قابل شرب مواجه است.

 

شبانی ادامه داد: اهالی روستا مجبورند برای تهیه مواد غذایی راه ۴۵ کیلومتری را به سردشت طی کنند که همچنین از جاده و راه مناسبی برخوردار نیست و بیشتر آن کوهستانی و خاکی است.

 

وی بیان کرد: به خاطر نبود زیرساخت ها و دکل مخابراتی هیچ اپراتوری امکان ارائه خدمات شایسته به مردم این روستا را ندارد.

 

این عضو شورا گفت: مردم روستای تریش به منظور ارتباط با بستگان و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی بر اساس نیاز خود، باید مسافت زیادی را طی کنند تا به یک مرکز ارائه خدمات تلفنی برسند.

 

نبود مراکز آموزشی در روستای تریش

 

وی یکی از مشکلات اصلی این روستا را نبود مراکز آموزشی عنوان کرد و گفت: دانش آموزان برای کسب علم و دانش مجبور هستند به روستاهای مجاور جهت استفاده از امکانات آموزشی مراجعه کنند.

 

شبانی ابراز کرد: به علت نداشتن شغل مناسب و توان مالی، تمام ساکنان این منطقه زیر نظر کمیته امداد امرار و معاش می‌کنند.

 

کمبود آب شرب و به خطر افتادن سلامت اهالی

 

وی با بیان اینکه مشکل آب شرب تریش، چشمگیرترین مشکل است تصریح کرد: کمبود آب قابل شرب سبب مشکلات فراوانی در زمینه بهداشت و سلامت برای اهالی این منطقه شده است. زنان با دبه آب را از چشمه حمل می‌کنند.

 

عضو شورای تریش ادامه داد: با وجود ظرفیت‌هایی مانند تانکرهای آب خریداری شده و وجود چشمه های آب در مسافت دو کیلومتری این روستا، می‌توان با اقدامات عمرانی لوله کشی آب، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم این روستا را حل کرد.

 

امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص مشکلات آب روستای تریش اظهار کرد: تریش یکی از روستاهای شهرستان بشاگرد است که آب مورد نیاز آن از یک دهنه چشمه نزدیک روستا و بصورت خودگردان توسط اهالی و دهیاری محل تامین می‌شود.

 

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب، پیش تر به دلیل صعب العبور بودن محل چشمه تا روستا، خط انتقال را به صورت روکار و در مسیر رودخانه ایجاد کرده بود که با توجه به شرایط ذکر شده و پس از بارندگی های فصلی امکان آسیب به خطوط انتقال وجود دارد که نگهداری و تعمیرات آن به دلیل خودگردان بودن تامین آب روستا با مشارکت اهالی و دهیاری محل انجام می‌شود.

 

قصمی خاطرنشان کرد: اخیرا نیز شرکت آب و فاضلاب استان یک مخزن سیار ۱۰ هزار لیتری را در اختیار این روستا قرار داده است تا اهالی بتوانند آب مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

نتیجه تسلط مافیا و دلالان؛ رفتن به سمت استثمار هر چه بیشتر نیروی کار و بریدن نان کارگران بوده است

یک فعال کارگری گفت: تمام آنچه تاکنون به نام اصلاح قانون کار دیدیم در واقع رفتن به سمت استثمار هر چه بیشتر نیروی کار و بریدن نان کارگران بوده و این نتیجه‌ی تسلط مافیا و دلالان بر روی کارگران است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

هزینه‌ی مطالبه‌گری و تلاش برای پیگیری مطالبات صنفیِ از طریق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری

اخراج نمایندگان کارگران و تلاش برای جلوگیری از فعالیت تشکل‌های صنفی به راحتی زیر سایه‌ی قراردادهای موقت امکانپذیر است و درست به همین دلیل است که به صراحت می‌توان گفت که قانون کار ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش