افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال رکورد زد

چین روز جمعه از رکورد جدیدی در رشد اقتصادی خود در سه ماهه اول جاری میلادی خبر داد و رقم این رشد را در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۸.۳ درصد اعلام کرد.

 

با این وجود پکن تایید کرد که تفاوت قابل توجه دو نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی، به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه‌های آغازین سال گذشته بوده که باعث شده فعالیت‌های اقتصادی این کشور برای چند ماه بشدت کاهش یابد.

 

چنین نرخ رشد قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی، پیش‌تر از سوی بسیاری از کارشناسان بین‌المللی برآورد شده بود و برخی از تحلیلگران اقتصادی حتی تا رشد ۱۸.۷ درصدی را نیز برای این دوره پیش‌بینی کرده بودند.

 

این بالاترین نرخ رشد اقتصادی در چین از زمان انتشار گزارش‌های سه ماهه تولید ناخالص داخلی در این کشور یعنی از سال ۱۹۹۲ میلادی محسوب می‌شود.

 

سال گذشته در همین دورۀ سه ماهه، تولید ناخالص داخالی چین ۶.۸ درصد افت کرده بود که بدترین عملکرد اقتصادی این کشور در ۴۴ سال گذشته محسوب می‌شد.

 

تولید صنعتی چین نیز در ماه مارس سال جاری میلادی ۱۴.۱ درصد نسبت به دروه مشابه در سال گذشته رشد داشته است؛ این رقم برای دو ماه ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ میلادی ۳۵.۱ درصد بوده است.

 

بخش خرده فروشی‌ها، شاخه اصلی مصرف نیز در ماه مارس با رشد ۳۴.۲ درصد روبرو بوده؛ نرخ این رشد در ماههای ژانویه و فوریه سال جاری میلادی ۳۳.۸ درصد بوده است.

 

نرخ بیکاری که فقط برای شهرنشینان چین محاسبه می‌شود، در ماه مارس ۵.۳ درصد بوده است. یکسال پیش از این در اوج همه‌گیری کرونا در فوریه ۲۰۲۰ میلادی، نرخ بیکاری در این کشور رکورد ۶.۲ درصدی را ثبت کرده بود.

 

پکن که اکنون از شوک همه‌گیری ویروس بهبود یافته، برای سال جاری میلادی رشد اقتصادی دست‌کم ۶ درصدی را به عنوان هدف برای خود تعریف کرده است؛ رقمی پایین‌تر از پیش‌بینی بسیاری از اقتصاددانان.

 

از جمله صندوق بین‌المللی پول که به نوبه خود، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان را ۸.۴ درصد پیش‌بینی کرده است.

تداوم مبارزهٔ بازنشستگان و ضرورت اتحادعمل فراگیر در جنبش کارگری و سندیکایی کشور

تداوم و تشدید مبارزهٔ بازنشستگان به‌ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در وضعیت گسترش فقر، فلاکت، و بیکاری از اهمیتی اساسی در این مقطع زمانی برخوردار است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سیاسی, کارگری

ریشه اصلی تضادِ بین مردم و رژیم در داخل کشور است و نه در سیاست‌های خارجی رژیم!

این واقعیت‌ که صحنهٔ سیاسی کشورمان در خلال چند ماه آینده دستخوش تغییرهایی مشخص خواهد شد شواهدی متعدد نشانگر آن است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, امریکا, ایران, چین, حقوق بشر, سرمایه‌داری, سیاسی, فقر, کارگری, نئولیبرالیسم

چک سفید امضای پوتین برای پاکستان

همزمان با واکنش سرد دولت جو بایدن به تلاش‌های اسلام‌آباد برای ترمیم روابط دوجانبه، وزیر امور خارجه روسیه اخیراً به پاکستان رفت تا فصل دیگری در توسعه مناسبات میان دو کشور رقم بزند، سفری که پیشنهاد بی‌سابقه “ولادیمیر پوتین” با عنوان “چک سفید امضا” به دولتمردان پاکستانی ابلاغ شد.

ادامه

اتحاد شوروی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, روسیه