“رشد” اقتصادی با آمار سازی

حسن روحانی روز یکشنبه ۲۴ مرداد، در شهر یاسوج اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور که در ابتدای دولت او منفی ۶.۸ درصد بوده، در سه ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴.۴ درصد رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسن روحانی در سی‌امین سفر استانی خود در جمع مردم یاسوج اظهار کرد: “خوشحالم به شما مردم غیور یاسوج اعلام کنم که دیشب مرکز آمار اعلام کرد رشد اقتصاد ایران در سه ماهه اول سال ۴.۴ درصد بوده و این آمار نشان غیرت شما جوانان است.”

این برای اولین بار نیست که حسن روحانی با ارایه آمار مخدوش تصویری غیر حقیقی بخصوص در ارتباط با مسایل اقتصادی را ارائه می دهد. دیگر مسئولین دولتی هم کمابیش چنین رویکردهایی را داشته اند که پس از مدتی کوتاه، غیر واقعی بودن آنها آشکار شده است. این شیوه توسط احمدی نژاد و اعضای دولتش هم نیز به کار گرفته می شد.

خبرگزاری مهر، ۲۴ مرداد در همین رابطه نوشت:”رشد اقتصادی در دولت روحانی به یکی از بحث انگیزترین موضوعات اقتصادی تبدیل شده است. زمانی که رشد اقتصادی مثبت و روند صعودی دارد، دولتمردان نرخ رشد اقتصادی را اعلام و زمانی که منفی و کند دارد از اعلام آمار امتناع می کنند و نرخ ها را محرمانه نگه می دارند. ” مهر در ادامه با اشاره به اینکه آمار مربوط به رشد اقتصادی که برای آخرین بار اعلام شده مربوط به کل سال ۹۴ بوده است و اکنون حسن روحانی به یکباره در یاسوح از رشد ۴.۴ درصدی خبر می دهد، می نویسد:” … کارشناسان می پرسند که چطور در این مدت کوتاه نرخ رشد اقتصادی روندی به شدت صعودی پیدا کرده است و به همین دلیل است که همچنان نسبت به آمارهای اعلامی مرکز تولید و انتشار آمار در کشور و عملکردشان انتقاد وجود دارد و متهم به آمار سازی می شوند.” خبرگزاری مهر، در گزارشی دیگر در ۲۵ مرداد دوباره نوشت:” حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته از رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران خبر داد که البته بخش عمده ای از آن، مدیون رشد ۵۷ درصدی ارزش افزوده بخش نفت بوده است. حال آنکه صنعت گران و تولید کنندگان می گویند که اوضاعشان نسبت به قبل بدتر شده و بسیاری از بنگاه های اقتصادی، از مدار تولید یکی پس از دیگری خارج می شوند. پای در دل فعالان اقتصادی و کسبه بازار هم که می نشینی، از کسادی بازار نالانند و خیلی هایشان، کرکره حجره ها را سه روز در هفته بالا می دهند.”مهر به نقل از مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، می نویسد:” آمارهای منتشر شده حکایت از رشد منفی دو و نیم درصدی اقتصاد ایران در سه ماهه آخر سال ۹۴ در صنایع کشور دارد و این به این معنا است که صنعت در رکود به سر می برد و اطلاعات شهرک های صنعتی و واحدهای صنعتی هم موید همین مسئله است.”

خبرگزاری مهر، ۲۵ مرداد، در یک خبر دیگر در ارتباط به بیکاری، آورده است:” امروز که در سه سالگی دولت تدبیر و امید قرار داریم و این دولت تا بهار سال آینده باید به کار خود پایان دهد، شرایط بازار کار همچنان بحرانی بوده و صدها هزار جوان فارغ التحصیل دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار کشور را ندارند. با این حال برخی مسئولان دولتی می گویند توانسته اند زمینه های تک نرخی شدن نرخ بیکاری را فراهم کنند و بزودی این اتفاق در کشور رخ خواهد داد.” مهر در ادامه می نویسد:” اما بسیاری از خانواده ها همچنان با مشکل بیکاری فرزندان مواجه هستند و بیکاری امروز به عنوان مهم ترین و جدی ترین معضل داخلی کشور شناخته می شود. ” جالب توجه اینکه خبرگزاری ایسنا، ۲۵ مرداد، گزارش داد که وزیر صنعت و معدن و تجارت از قول همکاری و کمک رئیس جمهور برای حل مشکلات ۷۵۰۰ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال خبر داد. با این احتساب مشخص نیست چگونه می شود ادعا کرد که اقتصاد ایران بیش از ۴ درصد رشد داشته و از طرف دیگر اعلام می شود که واحدهای صنعتی دچار بحران رکود هستند و آمارهای بیکاری هم اخبار امیدوار کننده را نوید نمی دهد. فرشاد مومنی در مصاحبه با اعتماد، ۲۴ مرداد، در اشاره به خطای راهبردی دولت روحانی، می گوید:” … به طور مشخص می توان به رئیس جمهور گفت که در کنار شما یک فرد صاحب صلاحیت کارشناسی که در باره فشارهای طاقت فرسا و فاجعه آمیزی که به تولید کنندگان و عامه مردم تحمیل شده وجود ندارد. ایشان باید یک مشاور تولیدی صاحب صلاحیت انتخاب کند که درک راهبردی داشته باشد و خاک صنعت را هم خورده باشد و دید راهبردی داشته باشد.” لازم به یادآوری که حسن راغفر، کارشناس مسایل اقتصادی، در گفت و گو با ایسنا، ۲۵ مرداد، گفت:” اقتصاد ایران تحت سلطه سرمایه های مالی و تجاری است و صنعتی شدن در این اقتصاد منتفی است. در این زمینه دولت یازدهم می گوید باید تقاضا ایجاد کنیم اما اکنون این تقاضا وجود دارد و تمام بازارهای افغانستان، عراق و روسیه در اختیار ماست.”

بعضی از تحلیل گران سیاسی معتقد هستند که سه سال زمان زیادی برای اینکه یک دولت بتواند برنامه های اقتصادی خودش را پیاده کند، نیست اما ما معتقدیم سه سال زمان کمی هم نیست. کارنامه دولت روحانی در این سه سال بر اساس آمارهای تاکنونی هیچ نقطه درخشانی ندارد. صرف نظر از مخالفت و موافقت با مطلب بالا آن چیزی که در رابطه با دولت روحانی باید گفته شود این است که اصولا رویکردهای اقتصادی این دولت در تضاد کامل برای بستر سازی رشد اقتصادی می باشد. اظهارات مومنی و راغفر که بارها آن را تکرار کرده اند این است که بینش سیاست اقتصاد تولیدی جایگاه شایسته در برنامه های اقتصادی دولت نداشته و کارنامه سه ساله دولت تاکنون نشان داده که تغییر نگرش در این رابطه هنوز وجود ندارد.