بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

رسانه انگلیسی: قتل مخالفان ریاض توسط جوخه ببر بن سلمان صورت گرفت

تارنمای میدل ایست آی از وجود جوخه ببر به عنوان تیم تروری خبر داد که تحت اداره ولیعهد عربستان و به منظور هدف قرار دادن منتقدان سعودی ها در داخل و خارج فعالیت می کند.

 

این تارنمای خبری روز سه شنبه اعلام کرد، ‘جمال خاشقجی’ منتقد و روزنامه نگار سعودی که تصور می شود قربانی جوخه ببر ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد عربستان باشد، اولین قربانی این جوخه نبود.

 

یکی از مقامات سعودی که از سرویس های اطلاعاتی کشورش اطلاعاتی دقیق در اختیار دارد، به تارنمای ‘میدل ایست آی’ گفت، این جوخه مرگ تحت اداره و نظارت مستقیم ولیعهد عربستان فعالیت می کند. سرویس های اطلاعاتی آمریکا از وجود جوخه ببر که از بیش از یک سال پیش تشکیل شد و شامل ۵۰ نفر از ماهرترین نیروهای اطلاعاتی و نظامی عربستان است، اطلاع دارند. اعضای این گروه که به ولیعهد عربستان وفادارند، از واحدهای مختلف سرویس های امنیتی سعودی گردهم آمده و استخدام شدند و در زمینه های گوناگون تخصص دارند.

 

مقام یاد شده سعودی گفت، تشکیلات حاکم بر عربستان بر این باور است که دستگیری منتقدان باعث افزایش فشار بر حکومت خواهد شد و دلیل شروع روند ترور آنها همین مساله است.

 

این مقام عربستانی ضمن تایید صحت اطلاعات ارایه شده به این تارنما، افزود، ماموریت جوخه ببر، قتل مخفیانه مخالفان سعودی در داخل و خارج از عربستان و بدون درز در رسانه ها، جامعه بین المللی و سیاستمداران است. شیوه های به قتل رساندن منتقدان از سوی این جوخه مختلف است. گاهی اوقات، مانند شکنجه، قتل و ناپدید کردن خاشقجی، دست های کثیف آنها برملا می شود. این گروه سعی می کند قتل ها را حادثه و اتفاق جلوه دهد. جوخه ببر یکبار به یکی از مخالفان که برای آزمایش های روتین به بیمارستان مراجعه کرده بود، ویروس های کشنده تزریق کرد.

 

به گفته این راوی، ژنرال ‘احمد عسیری’، معاون وزارت اطلاعات عربستان که هفته گذشته به خاطر فشار بین المللی برای انجام کاری از سوی سعودی ها در رابطه با خاشقجی برکنار شد، در میان همکاران خود در این جوخه به ببر جنوب معروف است.

 

علاوه بر العسیری، ‘سعود القحطانی’ از نزدیک ترین مشاوران محمد بن سلمان که او هم هفته پیش برکنار شد، از اعضای تشکیلات فرماندهی جوخه ببر است. ولیعهد پنج تن از وفادارترین و معتمدترین اعضای تیم امنیتی اش را برای کار در این جوخه انتخاب کرد.

 

به گفته وی، همه این معتمدین، از جمله ‘ماهر عبدالعزیز مطرب’، ‘محمد الزهرانی’ و ‘ظار الحربی’، در زمره پانزده نفری بودند که برای کشتن خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول فرستاده شدند. ترکیه با ردیابی چهارده تماس مطرب در روز دوم اکتبر متوجه شد که هفت تماس او با دفتر ولیعهد سعودی بود.

 

این مقام سعودی بدون ارایه توضیحی درباره ارتباط این تماس‌ها با مرگ خاشقجی، گفت، اگر این تماس‌ ها منتشر شوند، جنجالی بزرگ به راه خواهد افتاد. مطرب و سه تن دیگر ابتدا دارویی کشنده به خاشقجی تزریق و سپس بدن او را روی میزی در داخل کنسولگری تکه تکه کردند.

 

طبق اطلاعاتی که میدل ایست آی به دست آورد، این دارو مرفین بود. مقامات ترکیه‌ نیز قبلا اعلام کرده بودند که خاشقچی روی میزی در داخل کنسولگری گذاشته و تکه تکه شده بود.

 

تارنمای میدل ایست آی به نقل از این مقام عربستانی افزود، جوخه ببر در داخل خاک عربستان نیز عملیات مخفی انجام می دهد. به عنوان نمونه، ‘منصور بن مقرن’، پسر ولیعهد پیشین عربستان ماه نوامبر از سوی جوخه ببر به قتل رسید. وی از مخالفان بن سلمان بود و بالگردش در نزدیکی مرز عربستان و یمن سقوط کرد، اتفاقی که کار جوخه ببر بن سلمان بود. ‘سعد البستانی’، عضو جوخه ببر، یکی از اعضای تیم پانزده نفره ای بود که روز قتل خاشقجی وارد کنسولگری ریاض در استانبول شد و ۱۸ اکتبر از مرگ وی در ریاض خبر دادند. البستانی که اطلاعاتی درباره مرگ منصور بن مقرن و خاشقجی داشت، زندانی، غذایش مسموم و کشته شد.

 

به گفته این مقام، ‘سلیمان عبدالرحمان الثنیان’، رئیس دادگاه عمومی مکه در روز اول اکتبر، پس از مراجعه به پزشک، به ویروس مبتلا و کشته شد. الثنیان نوبت دکتر داشت و اعضای جوخه ببر از این نوبت خبر داشتند. در زمان معاینه، به او ویروس تزریق شد تا مرگ او را عادی نشان دهند. الثنیان پیشتر در نامه ای به بن سلمان، با برنامه اقتصادی ۲۰۳۰ولیعهد مخالفت کرده بود.

 

این مقام عربستانی در پایان خاطر نشان کرد، محمد بن سلمان همواره می گوید، انگشتان هر نویسنده ای را که از او انتقاد کند، قطع خواهد کرد.

ایرنا

لوپوئن: بن‌سلمان با سوءاستفاده از آلزایمر پدرش قدرت را به‌دست گرفته است

یک منبع نزدیک به خاندان آل سعود که به فرانسه گریخته، فاش کرد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با سوء‌استفاده از بیماری آلزایمر سلمان بن عبد العزیز، پادشاه این کشور و نیز تحت حبس خانگی قرار دادن مادر خود، قدرت را به دست گرفت.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, فرانسه

برای اطلاع از توضیح اردوغان درباره خاشقجی، رئیس سیا پیش از سخنرانی به‌ترکیه رفت

رئیس سیا در میانه نگرانی‌های بین المللی درباره توضیح عربستان درخصوص مرگ روزنامه نگار مخالف سعودی به ترکیه رفته تا با مقام‌های این کشور در این باره دیدار کند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

در یک عقب‌نشینی دولت سعودی اعلام کرد؛ بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد

دولت سعودی که به همراه برخی کشورهای غربی – عربی در ایجاد بحران سوریه نقش به سزایی داشت و به کمتر از سرنگونی دولت قانونی ‘بشار اسد’ راضی نبود با عقب نشینی از مواضع قبلی خود اذعان کرد که بحران سوریه تنها از راه سیاسی قابل حل وفصل است.

ادامه

ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, سوریه, عربستان سعودی

توصیف اردوغان از قتل “برنامه‌ریزی شده و وحشیانه” خاشقجی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همانگونه که وعده داده بود در پارلمان حاضر شد و به ذکر جزئیاتی از پرونده قتل جمال خاشقجی پرداخت. با این حال وی در سخنان خود اگرچه به بی‌گناهی بن‌سلمان در این پرونده اشاره‌ای نکرد اما سخنی هم از وی به میان نیاورد و با احترام از پادشاه سعودی ... توصیف اردوغان از قتل “برنامه‌ریزی شده و وحشیانه” خاشقجی

ادامه

امریکا, ترکیه, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, غرب اروپا