مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

رسانه آمریکایی ‘اکسیوس’ : ترامپ بدنبال تاراج منابع طبیعی و نفت عراق و افغانستان است

یک پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد که دونالد ترامپ درصدد دستیابی به نفت و منابع طبیعی عراق و افغانستان در ازای هزینه‌های جنگ در این کشورها می‌باشد و دو بار موضوع را با نخست وزیر عراق مطرح کرده است.

 

به نفل از سایت ‘اکسیوس’، به گفته منابع آگاه ترامپ دو بار با نخست وزیر عراق موضوع بازپرداخت هزینه‌های جنگ آمریکا با نفت عراق را مطرح کرده که درخواستی بسیار جنجالی و مغایر با معیارها و منطق بین‌المللی است.

 

به نظر می رسد که ترامپ در نهایت از این ایده کوتاه آمده اما این اولین بار است که افشا می شود او در مقام رئیس جمهور دو بار موضوع را با نخست وزیر عراق مطرح کرده و بطور جداگانه نیز مساله را در ‘اتاق وضعیت’ با تیم امنیت ملی خود عنوان کرده است.

 

در ماه مارس سال گذشته در پایان دیدار با ‘حیدر العبادی’ نخست وزیر وقت عراق در کاخ سفید، ترامپ موضوع دریافت نفت عراق برای جبران هزینه های جنگ آمریکا در آن کشور را مطرح کرد.

 

یک مقام آگاه حاضر در آن جلسه به اکسیوس گفت: آن جلسه بطور کلی دیداری عادی و کم اهمیت بود و در پایان جلسه ترامپ با پوزخندی گفت ‘خوب، درباره نفت چکار می‌کنید؟ ‘

 

ترامپ طی کارزار انتخاباتی شکایت می‌کرد که آمریکا چندین تریلیون دلار در عراق هزینه کرده و هزاران نیروی نظامی‌اش را از دست داده و ازای آن هیچ چیز دریافت نکرده است. او با تاسف معمولا تاکید می‌کرد که ‘عایدی جنگ از آن پیروز جنگ است’ و مکررا می‌گفت که آمریکا می‌بایست میدان‌های نفتی عراق را به عنوان جبران هزینه‌های جنگ تصرف می‌کرد.

 

چهره های ارشد امنیت ملی از هر دو حزب ایده ترامپ را محکوم کردند و آن را وقیحانه و غیرعملی دانستند که نقض قوانین بین‌المللی است و موجب تشدید تبلیغات دشمنان آمریکا خواهد شد.

 

به گفته یکی از منابع آگاه حاضر در اتاق، در دیدار ماه مارس نخست وزیر عراق گفت: ‘منظور شما چیست؟ ‘ و ترامپ جواب داده است:’ خوب ما کارهای زیادی در آنجا کردیم ما تریلیون‌ها دلار هزینه کردیم و خیلی از مردم درباره نفت صحبت کرده‌اند’ .

 

این منبع آگاه افزود: العبادی با آمادگی گفت ‘خوب می دانید آقای رئیس جمهور ما همکاری نزدیکی با خیلی از شرکت‌های آمریکایی داریم و شرکتهای انرژی آمریکایی منافعی در کشور ما دارند. او پوزخند می‌زد و رئیس جمهور دستش را به آرامی روی میز زد انگار که بخواهد بگوید:’ لازم بود این تقاضا را مطرح کنم’.

 

این مقام آگاه اضافه کرد: به خاطرم هست که به این مساله فکر می کردم که ‘وای، بالاخره این حرف را زد نتوانست جلوی خودش را بگیرد.’ یک منبع دیگر نیز این روایت را تائید کرد.

 

خواست ترامپ برای در اختیار گرفتن نفت عراق غیرقانونی و غیرعملی است اما مسائل زیادی را درباره رویکرد او نسبت به خاورمیانه افشا می کند. ترامپ به شدت دنبال دریافت پول از کشورهای خاورمیانه به شکل منابع طبیعی در ازای چند تریلیون دلاری است که آمریکا از اوایل ۲۰۰۰ میلادی خرج کرده است. ‘باب وودوارد’ و دیگران گزارشی در خصوص اقدامات رسمی ترامپ برای وادار کردن تیمش به خارج کردن مواد معدنی کمیاب از افغانستان به عنوان بازپرداخت هزینه های جنگ، منتشر کرده اند. نگرانی های امنیتی موجب ایجاد موانعی در این راه شده است هر چند رهبران افغانستان نسبت به رهبران عراق روی خوش بیشتری به ترامپ نشان داده‌اند.

 

تیم امنیت ملی ترامپ تا حد زیادی در برابر این امیال برای تهاجم به منابع طبیعی خاورمیانه واکنش نشان داده یا آنها را نادیده گرفته‌اند. رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر موضوع نفت را در یک گفتگوی تلفنی با العبادی در تابستان سال ۲۰۱۷ مطرح کرد. به گفته یک منبع آگاه، این گفتگو مبهم بود و راه به جایی نبرد اما ‘اچ آر مک مستر’ بعدا ترامپ را سرزنش کرد.

 

به گفته یکی از منابع آگاه، مشاور سابق امنیت ملی (مک مستر) به ترامپ گفت: نمی توانیم این کار را انجام دهیم و شما نباید درباره آن صحبت کنید. این برای شهرت آمریکا بد است و متحدان ما و همه را می ترساند و موجب می شود ما مثل دزدها و تبهکارها به نظر برسیم.

 

این منبع آگاه گفت: ترامپ واکنش خوبی نداشت و موجب ناامیدی او بود که تلاش می کرد مشاوران را به کاری وادار سازد که آنها مقاومت می‌کردند.

 

‘دانا وایت’ سخنگوی پنتاگون در پاسخ به درخواست اظهارنظر در این خصوص گفت: ما مباحثات داخلی را مورد بحث با رسانه ها قرار نمی‌دهیم و توصیه‌های وزیران و مشاوران به رئیس جمهور مطالبی خصوصی است.

ایرنا

جبهه النصره ۵۰ موشک حاوی مواد شیمیایی را در ادلب مستقر کرده است

ساعاتی پس از اینکه تروریست‌ها محله‌های مسکونی حلب را با خمپاره‌هایی حاوی مواد سمی هدف قرار دادند جبه النصره اقدام به استقرار ۵۰ موشک مجهز به مواد شیمیایی سمی کرده و آن را بین گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف ادلب و حومه آن توزیع کرد.

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه

بیش از ۱۰۰ مصدوم در حملات شیمیایی النصره به محله‌های حلب

گروه‌های تروریستی مستقر در حومه حلب که وابسته به هیئت تحریر الشام (النصره سابق) هستند شب گذشته با گلوله‌های حاوی گازهای سمی محله‌های حلب شامل خالدیه، خیابان النیل و جمعیت الزهرا را هدف قرار دادند. روسیه قصد دارد این حادثه را با طرف ترکیه‌ای بررسی کند.

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا