زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

رزمایش چین در تنگه تایوان و اعزام بمب افکن‌های اتمی آمریکا

آب های تنگه تایوان به سرعت در حال مواج شدن است؛ از یک سو چین اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرده و از طرف دیگر آمریکا بمب افکن هایش را برای نخستین بار در چهار سال گذشته به منطقه ای در اقیانوس هند فرستاده است.

 

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین روز شنبه گزارش کرد که ارتش چین این رزمایش را واکنشی به اقدام اخیر آمریکا در اعزام وزیر بهداشت خود به تایوان می داند و اینکه پیامی جدی به استقلال طلبان تایوانی بدهد.

 

«جانگ چون خویی» سخنگوی پایگاه فرماندهی نظامی شرقی چین که این رزمایش را در تنگه تایوان برگزار کرد نسبت به تحولات در این منطقه و سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان ابراز نگرانی کرده است.

 

او این موضوع را باعث جسورتر شدن استقلال طلبان تایوانی دانست و بر برگزاری این رزمایش به عنوان اقدامی برای محافظت از تنگه تایوان تاکید کرد.

 

چین چندین هفته است که به دلیل تحولات آمریکا در منطقه دریای جنوبی و تنگه تایوان دست به برگزاری رزمایش های مختلف زده و خواستار آن شده است که آمریکا بیش از این به مسایل منطقه و موضوعات داخلی چین ورود نکند.

 

افزایش ارتباطات تایوان و آمریکا پس از سال ۲۰۱۶ میلادی که رهبرانی جدید قدرت را در آنجا بدست گرفتند بشدت نگرانی و عصبانیت چین را به دنبال داشته است.

 

این در شرایطی است که خانم تسای اینگ ون در تازه ترین اظهارات خود در فضای مجازی و در گفت و گو با شماری از مسوولان و کارشناسان آمریکایی گفته است که روابط با آمریکا را تقویت خواهد کرد و به دنبال حفظ یک دموکراسی تمام عیار در مخالفت با چین است.

 

او که بارها باعث خشم چین شده در این اظهار نظر جدید گفته است که پکن باید دموکراسی تایوان را مورد پذیرش قرار دهد و بر تقویت ارتباطات تایوان و آمریکا تاکید کرده است.

 

همزمان با این تحولات و تشدید تنش ها بین چین و آمریکا و بروز تشنجات در تنگه تایوان، آمریکا بمب افکن‌های هسته ای خود را برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ میلادی در یک پایگاه هوایی در اقیانوس هند مستقر کرده است.

 

استقرار این بمب افکن های اتمی که از نوع «بی ۲ آ» هستند در پایگاه «دیه گو گارسیا» در یک هزار و ۲۰۰ کیلومتری جنوب مالدیو موجی از نگرانی ها را به دنبال داشته و برخی آن را تلاشی از سوی آمریکا برای مرعوب ساختن پکن توصیف کرده اند.

 

«جایو تونگ» مفسر امور نظامی در چین می‌گوید که به پرواز دراوردن چنین بمب افکن‌هایی نشانه‌ای از قلدری و قدرت مداری است اینها عمدتا اقداماتی برای مرعوب سازی چین محسوب می شود.

 

با این وصف او تاکید کرده است که بمب افکن های رادارگریز را بسختی می توان ردیابی کرد و اگر قرار باشد در حریم هوایی چین پروازی داشته باشند، تصمیم برعهده آمریکاست که بخواهد یک جنگ را شروع کند.

 

آمریکا بار دیگر در دریای جنوبی چین رزمایش برگزار کرد

 

رسانه های چین از برگزاری رزمایش نظامی آمریکا با حضور یک فروند ناو هواپیمابر این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین خبر دادند.

 

روزنامه ساوت چاینا روز شنبه گزارش کرد یک ناو هواپیمابر آمریکا به نام «یو. اس. ‌اس. رونالد ریگان»، به بهانه کشتیرانی در آب‌های آزاد ایندوپاسیفیک، اقدام به انجام عملیات‌ پروازی در این منطقه کرده است.

 

«جاشوا فیگان» فرمانده این ناو آمریکایی گفته است: اطمینان شرکای منطقه ای آمریکا از واکنش سریع، قدرت ضربت و حفاظت از منطقه ایندو پاسیفیک به عنوان یک منطقه آزاد از اهداف مهم این رزمایش است.

 

رسانه ها گزارش کرده اند این رزمایش در حالی انجام شده که تنش بین آمریکا و چین بر سر موضوعاتی کرونا، هنگ کنگ، تایوان و حتی دریای جنوبی به بالاترین سطح خود رسیده است آمریکا و چین حدود دو هفته پیش نیز در این دریا رزمایش جداگانه برگزار کرده بودند.

 

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

 

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

–۹-

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

 

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

هشدار پکن نسبت به احتمال توقیف دارایی بانک‌های چین توسط آمریکا

به دنبال افزایش تحریم های واشنگتن علیه پکن، مشاور بانک مرکزی چین هشدار داد که کشورش باید نسبت به توقیف دارایی بانک‌های خود در خارج از کشور توسط آمریکا هوشیار و برای واکنش آماده باشد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گلوبال تایمز؛ آمریکا به جای مبارزه با کووید ۱۹، می‌خواهد با تهدید خیالی چین بجنگد

“گلوبال تایمز” در سرمقاله خود، آمریکا را “تسلیم در مبارزه علیه ویروس کرونا” به تصویر کشیده و اقدامات دولت این کشور برای سرکوب چین را فراتر از اقدامات در برابر ویروس دانسته است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله

گاردین؛ «احساسات ضدچینی برای لاپوشانی شکست غرب درمقابل کرونا اوج گرفت»

روزنامه گاردین روز دوشنبه مقاله‌ای با عنوان «احساسات ضد چینی برای لاپوشانی شکست غرب در مقابل کرونا اوج گرفت» از ریچارد هرتون سردبیر مجله لنست منتشر کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, مقاله