مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

رای الیوم: لازم نیست ترامپ نگران فاجعه انسانی در ادلب باشد

روزنامه رای الیوم نوشت: رئیس جمهوری آمریکا که به خواست متحدان منطقه ای خود از جمله سعودی، برای تداوم بحران در سوریه ناوگان دریایی به این کشور گسیل داشت، با سابقه سیاهی که در جنگ با داعش و اشغال عراق دارد لازم نیست نگران فاجعه انسانی در ادلب باشد.

 

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل منطقه و سردبیر این روزنامه در این مطلب می نویسد: «دونالد ترامپ» روز گذشته (سه شنبه) توییت کرد’ بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نباید با بی‌احتیاطی به استان ادلب حمله کند و روس‌ها و ایرانی‌ها اشتباه بزرگی می‌کنند اگر در این فاجعه انسانی بالقوه مشارکت داشته باشند زیرا ممکن است صدها هزار نفر کشته شوند’. این سخنان نشان از احتمال شعله ور شدن دوباره آتش جنگ دارد بخصوص که روس ها از زبان «دیمیری پیسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به این توییت پاسخ داد که وجود عناصر مسلح در ادلب عملیات صلح را در این منطقه با مشکل روبرو کرده و این شهر به پایگاهی برای حمله به نیروهای روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس تبدیل شده است.

 

وی اضافه می کند که ترامپ زمانی که ارتش سوریه در حال بازپس گیری غوطه و درعا بود سکوت پیشه کرد اما یکدفعه موضع خود را تغییر داد و ناوهایش را به سمت آب های سوریه فرستاد و تهدید کرد به این کشور حمله سخت می کند .

 

وی یاد آور شد که کارشناسان استراتژیک در تحلیلی در شبکه خبری روسیا الیوم این تهدید آمریکا را پاسخ این کشور به خواسته عربستان و اسرائیل می دانند چرا که آنها نمی خواهند که ائتلاف ایرانی و سوری در ادلب پیروز شوند و روسیه به اهداف خود در سوریه دست یابد از جمله مساله بازگرداندن آوارگان و تشکیل دولت جدید براساس آشتی ملی که امنیت و ثبات این کشور را تضمین کند.

 

اسرائیل در دستیابی به خواسته خود برای خروج مستشاران ایرانی از سوریه با اینکه روسیه را بخاطر این مساله تحت فشار قرار داده بود ناکام مانده و حملات هوایی آن به اهداف نظامی سوریه بی فایده بوده بنابراین واکنش آمریکا به بحران ادلب را فرصت آخر دانسته و بعید نیست به توافقاتی محرمانه در این زمینه دست یافته باشندبخصوص در دیدار اخیری که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به عنوان برجسته ترین همپیمان اسرائیل از سرزمین های اشغالی داشت.

 

عطوان می نویسد که آنچه احتمال این سناریو را تقویت می کند تهدیدهای «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل است که روز دوشنبه پس از دیدار سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران از دمشق داشت و با رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد و توافق هایی بین دو کشور انجام شد که نشان دهنده خشم و نگرانی اسراییل است که اعلام می کند مواضع ایران را نه تنها در سوریه بلکه در هر مکانی در منطقه هدف قرار خواهد داد.

 

وی تحلیل می کند که ترامپ اطمینان دارد اگر جنگی با روسیه در ادلب در گیرد این عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات است که هزینه آن را باید بپردازند و بعید نیست که این موضوع یکی از موضوعات مورد بحث شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت و رئیس جمهوری آمریکا در دیدار دوجانبه آنها باشد که قرار است امروز (چهارشنبه) صورت گیرد.

 

این تحلیلگر برآورد می کند که روزهای آینده روزهای سرنوشت ساز و مهمی برای سوریه است و اگر راه حل های سیاسی به نتیجه نرسد انتخاب گزینه نظامی به جنگ منطقه ای و جهانی بزرگی منجر خواهد شد.

 

وی افزود: ترکیه از اینکه میلیون ها پناهجو و در میان آنها عناصر مسلح و ترویست های جبهه النصره وارد مرزهای این کشور شوند و نیز از نابودی به گروههای مسلح سوری (عناصر ترکستانی) و عناصر غیر سوری در حمله روس ها و ارتش سوریه به ادلب بیم دارد. ترکیه به تازگی گروه «تحریر الشام» را در میان گروهای تروریستی قر ار داده که نشان می دهد که این کشور در وهله اول قصد نابودی آنها را دارد اما در مرحله بعد موافق تفاهمات سیاسی و نظامی این گروه با روسیه و ایران در شهر ادلب است.

 

این تحلیلگر نوشت که ارتش سوریه قصد دارد به هر قیمتی ادلب آزاد کند و سوری ها سخنان ترامپ درباره فاجعه انسانی در ادلب را به سخره گرفته اند به این دلیل که سخنان ترامپ درحالی است که کشورش موصل و الرقه را به طور کامل نابود کرده و اجازه نداند یک نفر از عناصر مسلح زنده از این شهرها بیرون بیایند و پیش تر از او جرج بوش پسر رئیس جمهور آمریکا میلیون انسان را در حملات هوایی یا در محاصره های طولانی در عراق قتل عام کرده است بنابراین ترامپ باید آخرین نفری باشد که درباره نگرانی خود از فاجعه انسانی سخن می گوید.

ایرنا

وزارت دفاع روسیه: ۴ جنگنده روسیه مواضع جبهه النصره را در ادلب هدف قرار دادند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ۴ فروند جنگنده روسیه مواضع تروریست های جبهه النصره در حومه استان ادلب واقع در سوریه را مورد هدف قرار دادند.

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

“ترامپ دستور ترور اسد را در آوریل ۲۰۱۷ داده بود”

روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی آمریکایی در کتابش تحت عنوان “ترس: ترامپ در کاخ سفید” فاش می‌سازد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور ترور رئیس‌جمهوری سوریه را در آوریل ۲۰۱۷ در پی حمله شیمیایی ادعایی صادر کرده بود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

حملات جنگنده‌های روسی به‌ادلب بعد از توقف ۲۲ روزه / هشدار ترامپ درباره حمله “بی‌پروا” به ادلب

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های روسی امروز در حملات خود مناطق متعددی را در ادلب هدف قرار دادند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

روزنامه روس: سرنوشت ادلب پس از نشست تهران و مانور روسیه مشخص خواهد شد

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی در اینباره نوشته است: عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنها علیه گروه‌های مسلح غیرقانونی در استان ادلب ممکن است هر لحظه آغاز شود.

ادامه

امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه