گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

رای الیوم؛ غول بزرگی به‌نام چین درحال ظهور است و سلطه آمریکا بر جهان پایان یافت

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی به شکوفایی چین و شکست آمریکا در مواجهه با بحران کرونا پرداخت و نوشت هم‌اکنون جنگ سردی میان دو طرف جریان دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در تحلیل هفتگی خود به تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین در پی شیوع ویروس کرونا پرداخت.

 

او گفت: اجازه بدهید امروز به کرونا و تغییراتی که در سراسر جهان به علت شیوع این ویروس رخ می‌دهد، بپردازیم. اجازه بدهید درباره جنگ سرد بین آمریکا ابرقدرت در حال افول با چین ابرقدرت نوظهور سخن بگوییم. این جنگ ابعاد بسیار خطرناکی به خود گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مانند یک سگ هار رفتار می‌کند. ترامپ این ویروس را ویروس چینی توصیف می‌کرد. او با نادانی، چین را به دست داشتن در شیوع این ویروس متهم کرد. ترامپ تهدید کرد توافقنامه‌های تجاری با چین را لغو خواهد کرد. او می‌گوید ممکن است روابط با چین را قطع کند. ترامپ توافقنامه جدید تجاری با چین را در ماه ژانویه امضا و آن را مهمترین موفقیت تاریخی در ۱۰۰ سال گذشته توصیف کرد.

 

سردبیر رای الیوم افزود: اکنون چه چیزی تغییر کرده است که از امکان لغو همان توافقنامه سخن می‌گوید. ما شاهد قدرت گرفتن چین هستیم. آمریکا شکوه خودش را از دست داده است. چین توانست قلب بیشتر ملت‌های جهان به ویژه در جهان سوم را به دست آورد؛ زیرا موفقیت بزرگی در مقابله با شیوع ویروس کرونا به دست آورد. ترامپ زمانی که می‌بیند چین این موفقیت‌ها را به دست می‌آورد، عقلش را از دست می‌دهد. چین به بیش از ۷۵ کشور کمک کرد. آمریکا هنوز ماسک کافی برای شهروندان خودش هم ندارد.

 

ترامپ عملکرد بچه‌گانه‌ای دارد

 

عطوان با اشاره به بی‌نتیجه بودن مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا اضافه کرد: واکنش چین به این پارس کردن ترامپ چه بود؟ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت هر دو کشور از توافقنامه تجاری سود می‌برند و اگر ترامپ می‌خواهد می‌تواند آن را لغو کند. در این صورت هر دو کشور ضرر خواهند کرد و چین در برابر هیچ نوع تحریمی سکوت نخواهد کرد. شش ماه پیش زمانی که آمریکا تعرفه‌های سنگین بر ۵۰۰ میلیارد دلار واردات از چین اعمال کرد، پکن به آن پاسخ داد. ترامپ عملکرد بچه‌گانه‌ای دارد و می‌گوید با رئیس جمهور چین سخن نخواهد گفت. خوب اگر با او حرف نزنی چه خواهد شد؟ آیا او خواهد مُرد؟ ترامپ نتوانست یک امتیاز از رئیس کره شمالی بگیرد. او شاگرد چین است.

 

او در ادامه با اشاره به سوء استفاده واشنگتن از برخی کشورهای عربی گفت: ترامپ تصور می‌کند چین هم مانند کشور‌های عربی و کشور‌های خلیج (فارس) است که می‌تواند خواستش را به آن‌ها تحمیل کند. ترامپ قرارداد‌های هنگفت تسلیحاتی را به این کشور‌ها از جمله قطر، عربستان سعودی و امارات تحمیل می‌کند. تسلیحاتی که در واقع کارآیی ندارد. باج‌خواهی ترامپ از این کشور‌ها آشکار است.

 

چینی‌ها دیگر در برابر آمریکا سکوت نخواهند کرد

 

این روزنامه‌نگار مشهور افزود: یک نویسنده مشهور روس گفت که چین از مرحله صبر به مرحله رویارویی منتقل شده است. چینی‌ها دیگر در برابر آمریکا سکوت نخواهند کرد و به آن پاسخ خواهند داد. چین از یک ابرقدرت اقتصادی به ابرقدرت نظامی تبدیل می‌شود. غول بزرگی به نام چین در حال شکل‌گیری است. سلطه آمریکا بر جهان پایان یافت و اکنون زمان قدرت گرفتن چین فرا رسیده است. چین به کارخانه بزرگی برای همه جهان تبدیل شده است. سوال آن است که چین چگونه چنین معجزه را محقق کرد؟

 

عطوان افزود: چین در سکوت و بدون آنکه کسی احساس کند بر نظام آموزشی متمرکز شد. نظام آموزشی و نیز نظام بهداشتی چین، بهترین شرایط را دارد. چینی‌ها به طور کامل کتاب‌های درسی را تغییر دادند و دانش‌آموزان را به ابتکار تشویق کردند. کشور‌ها دیگر با مساحت و حتی شرایط اقتصادی شان ارزیابی نمی‌شوند، بلکه به تعداد ابتکار‌ها و ثبت اختراعات ارزیابی می‌شوند. چین بالاترین میزان ثبت اختراعات را در جهان دارد که آمریکا پس از آن قرار دارد.

 

بیکاری در آمریکا نشان‌دهنده شکست ترامپ در انتخابات است

 

او در ادامه اظهاراتش افزود: ترامپ یک فرد دروغگوست و مطبوعات آمریکا بیش از ۳۰۰ دروغ قطعی از او ثبت کرده‌اند. ترامپ به این علت اکنون دستپاچه است که پیشرفت‌های چین را می‌بیند. شمار فوتی‌های آمریکا به تدریج به ۹۰ هزار نفر نزدیک می‌شود. دستکم یک و نیم میلیون نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شدند و ترامپ نمی‌داند در برابر افزایش هولناک این آمار‌ها چه کاری انجام دهد. ترامپ بر خلاف توصیه مشاورانش، قصد دارد فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را در آمریکا از سر بگیرد. شمار افراد بیکار در آمریکا به ۵۰ میلیون نفر رسیده است که این شرایط به معنای شکست او در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.

 

سردبیر رای الیوم اضافه کرد: ترامپ با دادن وعده کاهش بیکاری و بهبود شرایط اقتصادی، در انتخابات پیروز شد. سر عظمت چین آن است که در سکوت کار خودش را انجام داد. به دولت‌های عربی – اگر بتوانند درک کنند- توصیه می‌کنم از شیوه‌های آموزشی چین الگوبرداری کنند و پیروی از آمریکا و اروپا را کنار بگذارند. باید زبان چینی یاد بگیریم و ذهنیت چینی‌ها را درک کنیم. چین دست کم در نبرد کرونا، آمریکا را شکست داد و توانست خودش را به عنوان یک ابرقدرت نشان دهد. در حالی که دولت ترامپ در این باره شکست سختی خورد.

 


لاوروف: جهان تک قطبی به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای در روزنامه پولیتیک فرانسه نوشت : هژمونی برتری و سلطه بر دیگر کشورها یا نظام تک قطبی جهانی پایان یافته است و همکاری باعث گسترش صلح و پیشرفت اروپا می‌شود.

ادامه

اروپا, امریکا, اندونزی, انگلستان, اورآسیا, اوکراین, پرتغال, جهان, چین, روسیه, فرانسه, مقاله, یوگوسلاوی

اندیشکده روسی؛ پایان سیستم مدیریتی غرب وآغاز افول نظم لیبرال در دوران پساکرونا

یک اندیشکده روسی نوشته است شیوع ویروس کرونا موجب افول نظم لیبرال و شروع جنگ نوینی در حوزه فناوری‌های جدید، به‌همراه تشدید اختلافات ژئوپولیتیک خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, هنگ کنگ

«ای‌بی‌سی‌نیوز» ؛ کرونا با عصر سرمایه‌داری چه خواهد کرد؟

یک پایگاه خبری در استرالیا با اشاره به شیوع بیماری «کووید-۹» در دنیا به تحلیل ناکارآمدی‌های نظام سرمایه‌داری پرداخته و نوشته این بیماری‌ همه‌گیر انگاره‌های زیربنایی این ایدئولوژی را با پرسش‌هایی جدی روبرو کرده است.

ادامه

استرالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, سرمایه‌داری, سوسیالیسم

شکاف اروپا و واشنگتن در مونیخ عمیق‌تر شد

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین در مطلبی، کلیدی‌ترین دستاورد کنفرانس امنیتی مونیخ را انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا و آمادگی اروپا برای دستیابی به صلح جهانی بدون اتکا به واشنگتن اعلام کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سیاسی, فرانسه, مقاله, ناتو