واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

رایزنی آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا در بارۀ ایران؛ سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران

وزرای امور خارجۀ سه کشور اروپایی امضا‌کنندۀ برجام با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، در بارۀ وضعیت ایران و به ویژه پروندۀ اتمی به گفتگو خواهند نشست. دو روز بعد از این جلسه، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خواهد رفت.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ روز چهارشنبه ۲٩ بهمن، سخنگوی وزارت خارجۀ فرانسه خبر داد که گردهمایی نمایندگان چهار کشور به میزبانی ژان ایو لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه انجام خواهد گرفت. قرار است که هایکو ماس و دومینیک راب، وزیران آلمانی و بریتانیایی به پاریس بیایند و آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ آمریکا نیز از طریق ویدئویی به آنان بپیوندد.

 

به گفتۀ مسئولان فرانسوی، موضوع گفتگو “اساساً به ایران و امنیت منطقۀ خاورمیانه” مربوط خواهد بود. این در حالی است که سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا تلاش می‌کنند تا برجام به کلی از بین نرود.

 

روز جمعۀ گذشته – ۱۲ فوریه – سه کشور اروپایی به ایران هشدار دادند که با نقض اصول برجام، امکان هر نوع مذاکره را از بین می‌برد. اما ایران نیز اعلام کرد که از روز پنجم اسفند ماه اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را متوقف خواهد کرد. بدین ترتیب بازرسی‌های سرزده از تأسیسات اتمی ایران دیگر ممکن نخواهد بود.

 

در این وضعیت، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی پیشقدم شده است. قرار است که آقای گروسی روز شنبۀ آینده – ۲ اسفند/۲٠ فوریه – به تهران برود.

 

کاظم غریب‌آبادی نمایندۀ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: “این سفر به درخواست مدیرکل آژانس و به منظور گفتگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران، و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف در چارچوب تحولات جدید، انجام می‌شود”.

 

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون با لحن‌های گوناگون گفته‌اند که برای بازگشت به أصول برجام، منتظر یک گام غربی‌ها هستند. امروز – چهارشنبه ۲٩ بهمن – نیز آیت‌الله خامنه‌ای گفت: “حرف و وعده فایده ندارد. این دفعه فقط عمل… عمل از طرف مقابل ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد. با حرف و وعده، جمهوری اسلامی این دفعه مثل گذشته قانع نخواهد بود”…

 

احتمال دارد که مذاکرات آیندۀ غربی‌ها به همین مسئله بپردازد: آیا آمریکا حاضر خواهد شد که گامی کوچک بردارد و تحریم‌ها را قدری سبک کند و یا اینکه سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ در قالبی جدید ادامه خواهد یافت؟

روسیه تولید اورانیوم فلزی توسط ایران را غیرمسئولانه خواند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، در واکنش به تولید اورانیوم فلزی از سوی تهران، حکومت اسلامی ایران را به خویشتنداری فراخواند و تصمیم تهران را مسئولانه ندانست.  

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

وزارت خارجه آمریکا: سیاست فشار حداکثری ضد ایران شکست خورده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز امیدواری از راه حل دیپلماتیک در تعامل با ایران، گفت: معتقدیم کارزار فشار حداکثری شکست خورده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, مذاکرات اتمی

نامه ۱۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به بایدن: به برجام بازنگرد

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ۱۲۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور این کشور مدعی شدند بسیار مهم است که اجازه ندهید تاریخ خود را با توافق «بسیار ناقص» ایران تکرار کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

نهادهای حامی برنامه موشکی ایران تحریم می‌شوند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برجام را سکویی برای کسب توافقهای بعدی خواند و به صراحت گفت که واشنگتن نهادهایی را که از برنامه موشکی ایران حمایت می کنند، تحریم خواهد کرد.  

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, کره شمالی, مذاکرات اتمی, مصاحبه و گفتگو