ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

هشدار ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت

وزیرخارجه ایتالیا ایده ارسال سربازان ناتو به اوکراین را معادل آغاز جنگ جهانی سوم دانست. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزیر ‌خارجه ایتالیا هشدار داد که احتمال اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت. ‌«آنتونیو تاجانی»، وزیر ‌خارجه ایتالیا ‌گفت: «فکر می‌کنم ائتلاف ناتو نباید ... هشدار ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت

ادامه

اوکراین, ایتالیا, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

زاخارووا: ما همیشه دشمن «اروپای نازی» خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهار نظر «تحریک آمیز» اخیر نخست وزیر یونان که مسکو را دشمن اروپا خواند، واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد کشور او همیشه دشمن نازیسم در اروپا باقی خواهد ماند و «نخست وزیر یونان وقتی روسیه را دشمن اروپا می‌خواند ... زاخارووا: ما همیشه دشمن «اروپای نازی» خواهیم بود

ادامه

اروپا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, کمونیسم, نئونازیسم, یونان

اسپانیا اسرائیل را تحریم می‌کند

اسپانیا اعلام کرد که این کشور تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه اسرائیل اعمال خواهد کرد. به گزارش ایسنا، یک مقام اسپانیانی روز دوشنبه اعلام کرد درصورتی که اتحادیه اروپا بر سر تحریم اسرائیل به توافق نرسد، اسپانیا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه این رژیم اعمال خواهد کرد. اسپانیا پیشتر نیز در واکنش به حملات اسرائیل به رفح ... اسپانیا اسرائیل را تحریم می‌کند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, تحریم, جنوب اروپا, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

درخواست۲۵۰ حقوقدان اسپانیایی از دولت برای حمایت از آفریقای جنوبی در شکایت علیه نسل‌کشی اسرائیل

گروهی متشکل از۲۵۰ حقوقدان اسپانیایی با امضای نامه‌ای خطاب به دولت این کشور، خواستار پیوستن اسپانیا به شکایت علیه نسل‌کشی اسرائیل که آفریقای جنوبی در تاریخ ۲۹ دسامبر در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد، شدند. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش روزنامه اسپانیایی «ال‌پایس»، حقوقدانان اسپانیایی در این نامه از دولت درخواست کرده‌اند که به ... درخواست۲۵۰ حقوقدان اسپانیایی از دولت برای حمایت از آفریقای جنوبی در شکایت علیه نسل‌کشی اسرائیل

ادامه

آفریقای جنوبی, اسپانیا, اسراییل, اوکراین, جنوب اروپا, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, غرب, فلسطین, همبستگی

راهپیمایی هزاران تن از کاتالان‌ها در بارسلونا با درخواست استقلال

هزاران تن از کاتالان‌ها روز شنبه به خیابان‌های بارسلونا آمدند، شعار سر دادند، سرود خواندند، پرچم‌های کاتالونیا را تکان دادند و خواستار استقلال این منطقه از اسپانیا شدند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی که توسط مجمع ملی کاتالونیا سازمان‌دهی شده بود، نخستین راهپیمایی از زمان عفو ۹ تن از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا توسط دولت اسپانیا محسوب می‌شود.

 

دولت اسپانیا اخیرا ۹ تن از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا را که به خاطر نقش‌شان در رفراندوم استقلال سال ۲۰۱۷ میلادی زندانی شده بودند، عفو کرد؛ رفراندومی که بزرگ‌ترین بحران سیاسی اسپانیا در دهه‌های گذشته بود.

 

اکثر راهپیمایی‌کنندگان چهره خود را پوشانده بودند. طبق اعلام پلیس، حدود ۱۰۸ هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند اما مجمع ملی کاتالونیا تعداد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی را نزدیک به ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد.

 

این آمار کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان در راهپیمایی سال ۲۰۱۹ میلادی هنگامی که حدود ۶۰۰ هزار تن در آن شرکت داشتند و همچنین راهپیمایی‌های سال گذشته هنگامی که اعتراضات کوچکی طبق محدودیت‌های کووید ۱۹ سازماندهی شدند، بود.

 

برخی از این ۹ سیاستمدار و فعال عفو شده  در راهپیمایی اعتراضی روز شنبه شرکت داشتند. در کاتالونیا، ۱۱ سپتامبر مصادف است با سالروز سقوط بارسلونا به دست نیروهای اسپانیایی در سال ۱۷۱۴ و این رویداد موسوم به “روز ملی کاتالونیا” در دهه گذشته با راهپیمایی‌های جدایی‌طلبی همراه بوده است.

 

“الیزندا پالوزیا”، رئیس مجمع ملی کاتالونیا گفت: برای نخستین بار در چهار سال گذشته، ۹ فرد بسیار ویژه در روز ملی کاتالونیا شرکت کردند. این زندانیان سیاسی به خیابان‌ها بازگشتند.

 

“جوردی کوئیشارت”، فعال فرهنگی که جزء زندانیان بود، از مردم خواست تا به مبارزه برای استقلال ادامه دهد.

 

وی افزود: اسپانیا که از ما می‌خواهند این دفتر را ببندیم و نمی‌خواهد که ما برای حق تعیین سرنوشت خود مبارزه کنیم، چه برنامه‌ای برای کاتالونیا دارد؟ هیچی. تنها سرکوب و سرکوب.

 

همزمان با اینکه دولت‌ مرکزی اسپانیا و دولت منطقه‌ای کاتالونیا به رغم دیدگاه‌های متفاوتشان درخصوص استقلال، موافق گفت‌وگو و مذاکره هستند، این اعتراضات نسبت به سال‌های گذشته در جوی آرام‌تر برگزار شدند.

 

انتظار می‌رود این دولت‌های مرکزی و منطقه‌ای هفته آینده برای از سر گیری مذاکرات در خصوص درگیری سیاسی کاتالونیا که از فوریه ۲۰۲۰ به حالت تعلیق در آمده بود، در بارسلونا دیدار کنند.

 

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هنوز شرکت یا عدم شرکت خود در این نشست را تایید نکرده و این خطر وجود دارد که درگیری اخیر میان دولت مرکزی و منطقه‌ای در رابطه با فرودگاه بارسلونا، بر این مذاکرات سایه افکند.

اعتصاب کارگران یونانی حمل و نقل عمومی را فلج کرد

هزاران تظاهرکننده در پی تغییر برنامه تظاهرات ویژه روز کارگر در یونان، در شهر آتن پایتخت این کشور تجمع کردند و اجرای یک سری اعتصابات از سوی کارگران معترض باعث فلج شدن سیستم حمل و نقل عمومی این کشور شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جنوب اروپا, جهان, حقوق حیوانات, خبر, کارگری, یونان

بحران خشکسالی در کمین اروپا

اگرچه در باور عمومی اروپا به عنوان قاره سبز و پرآب شناخته می‌شود، اما حتی این قاره نیز در سایه تغییرات اقلیمی گاه دچار بحران آب و خشکسالی می‌شود و تناوب این معضل با وخیم‌تر شدن اوضاع اقلیمی رو به افزایش است.

ادامه

اتریش, اروپا, اروپای شمالی, اروپای مرکزی, اسپانیا, المان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جنوب اروپا, جهان, چک, فرانسه, فنلاند, گزارش, لهستان, محیط زیست, یونان

اولین اعتصاب کارگران آمازون در ایتالیا در اعتراض به قرارداد موقت کار پدیده اقتصاد نئولیبرالیستی

بنابر گزارش‌ها کارگران اعتصابی اعلام کرده‌ند؛ بسته های سفارش داده شده از شرکت به مدت ۲۴ ساعت تحویل داده نمی‌شوند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایتالیا, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

حضور هزاران معترض در خیابان‌های بارسلونا در اعتراض به‌ دستگیری یک خواننده چپ‌گرای رپ

هزاران معترض سه‌شنبه شب برخی خیابان‌های بارسلونا را تحت سلطه درآوردند تا خواستار آزادی خواننده رپی شوند که پس از گرفتن حکم حبس به اتهامات تجلیل از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب باسکی و توهین به پادشاهی در آهنگ‌هایش، توسط پلیس اسپانیا دستگیر شده بود.

ادامه

اسپانیا, اعتراضات اجتماعی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر