کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

راغفر: حذف نشدن یارانه‌ی پردرآمدها دلایل سیاسی دارد

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا، در گفت‌وگو با انصاف نیوز به بررسی علت‌ها و پیامدهای حذف‌نشدن یارانه‌ی دهک‌های پردر‌آمد جامعه پرداخت و گفت برقراری سیاست توزیع یارانه‌ی نقدی و همچنین حذف نشدن یارانه‌ی پردرآمدها دلایل سیاسی دارد و به خاطر از دست ندادن رای مردم است.

 

بعد از گذشت حدود هفت سال از شروع پرداخت نقدی یارانه‌ها، هنوز تعداد زیادی از افراد متعلق به دهک‌های بالای جامعه، یارانه دریافت می‌کنند. سال ۹۳ حسن روحانی از مردم خواست که هرکس که نیازی به دریافت یارانه ندارد از گرفتن آن انصراف دهد. گرچه با این درخواست عده‌ای از دریافت یارانه انصراف دادند اما تعداد آنها زیاد نبود و مردم به این درخواست پاسخ مثبت ندادند. همان سال معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد دولت روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها هزینه می‌کند.

 

راغفر در مورد علت حذف نشدن یارانه‌‌ی دهک‌های بالا به انصاف نیوز گفت: «منظور از هدفمندی این است که گروه‌های هدف شناسایی شوند و منابع و یارانه‌ها به سمت آنها سوق داده شود. حتی به کسانی که متعلق به طبقات متوسط هستند هم تعلق نمی‌گیرد؛ اما الان هفت سال است که پرداخت یارانه شروع شده و کماکان دولت‌ها به آن ادامه می‌دهند. چه دولت قبل و چه دولت کنونی اهداف سیاسی از پرداخت یارانه‌ها دنبال کرده‌اند و می‌کنند. اگر ادامه‌ای هم داشته باشد باز با اهداف سیاسی خواهد بود.

 

دولت دهم وقتی این سیاست‌ها را اعمال کرد با هدف رای‌گیری این کار را انجام داد. دولت یازدهم و دوازدهم هم به دلیل اینکه رای منفی از مردم نگیرد یارانه‎ها را حذف نمی‌کند.»

 

او در مورد پیامدهای این موضوع توضیح می‌دهد: «فرصت‌های بسیار بزرگ سرمایه‌گذاری از کشور دریغ شده است. در سال‌های اول، سالی ۴۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ی یارانه می‌شد. محاسبات ما نشان می‌داد که آن سال‌ها حداکثر چهل درصد این جمعیت استحقاق دریافت داشتند، این یعنی ۶۰ درصد منابعی که پرداخت شده به غیر مستحق پرداخت شده است که رقم بسیار بزرگی است [۲۵۵۰۰ میلیارد تومان] که می‌توانست برای ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها نفر سرمایه‌گذاری شود که متاسفانه این‌ فرصت‌ها از بین رفت. ادامه‌ی این روند نیز همین مشکلات را به دنبال دارد.»

 

او در ادامه می‌افزاید: «امروزه با توجه به شرایط جدید کشور که جمعیت بسیار بزرگتری زیر خط فقر رفتند و جمعیت بزرگتری جمعیت فقیر را تشکیل می‎دهند، اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت شود اینها را هم شامل می‌شود.»

 

راغفر معتقد است فقیرتر شدن مردم ربطی به سیستم پرداخت یارانه ندارد. بلکه یارانه سیاستی است که برای جبران سیاست‌های اقتصادی فقرزا به وجود آمده اما ناکافی است و توضیح می‌دهد: «یارانه سیستمی است برای حمایت از گرو‌ه‌هایی که در اثر سیاست‌های اقتصادی آسیب می‌خوردند و زیر خط فقر می‌روند و قرار است که مورد حمایت قرار بگیرند. در واقع آنها قربانیان سیاست‌های اقتصادی هستند و برای جبران پیامدهای آن سیاست‌ها به این گروه‌ها یارانه پرداخت می‌شود. برای مثال افزایش قیمت ارز یک سیاست کاملا فقرزا است که جمعیت بزرگی را زیر فقر برده است. برای حمایت از اینها و کسانی که فقیرند یا توانایی کار کردن ندارند یا شغل خود را از دست داده‌اند و برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه و همچنین برای اینکه زندگی را برای گروه‌هایی امکان‌پذیر کنند این سیاست اخذ شده است اما متاسفانه این سیاست‌ها هم ناکافی است یعنی به لحاظ منابعی که یارانه از آن پرداخت می‌شود هم ناکافی است و هم پوشش کافی ندارد.»

 

او در پایان به انصاف نیوز گفت: «نکته‌ی قابل توجه این است که ضرورت ندارد یارانه به صورت نقدی پرداخت شود. می‌تواند به صورت ارایه‌ی خدمات عمومی ارزان قیمت باشد. بسیاری از این خانواده‌ها فرزندانی دارند که به مدرسه می‌روند و نیازمند پرداخت هزینه‌های آموزش و پرورش فرزندانشان هستند؛ این رقم قابل توجهی برای گروه‌های کم درآمد است،، با اینکه اینها بیشتر ازمدارس دولتی استفاده می‌کنند اما همچنان برایشان هزینه دارد.

 

همینطور برای بخش خدمات سلامت می‌شود از یارانه‌ها استفاده کرد. خانواده‌های فقیر بیشتر در معرض بیماری و آسیب‌های سلامتی قرار می‌گیرند و نیازمند حمایت‌های درمانی و پوشش‌های درمانی هستند. بخش‌هایی از جامعه می‌توانند از اینگونه خدمات استفاده کنند و منابع به سمت این دسته خدمات همگانی سوق داده شود.»

فایننشیال اکسپرس؛ طراحی سازوکار روابط تجاری ایران و هند/ نفت در برابر هزینه‌های پزشکی و تحصیلی

به نقل از فایننشیال اکسپرس، هند برای تحکیم توافق‌های خود با ایران در مورد خرید نفت، اجازه خواهد داد تا ایران از پرداخت‌های انجام شده توسط پالایشگاه‌های هندی در حساب سپرده‌گذاران برای پرداخت هزینه‌های دانشجویان ایرانی و گردشگران پزشکی استفاده کنند.

ادامه

اقتصادی, ایران, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان

برای سومین ماه متوالی؛ کره جنوبی در ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است

به گزارش رویترز، اطلاعات گمرکی روز شنبه نشان داد که کره جنوبی با وجود معافیت‌های نفتی آمریکا، در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی نفتی از ایران وارد نکرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

عربستان و امارات ارز دیجیتالی مشترک راه‌اندازی می‌کنند

به گزارش یورونیوز، «مبارک راشد منصوری» رئیس بانک مرکزی امارات در جریان سخنرانی خود در کنفرانس تکنولوژی مالی در دوبی اعلام کرد که این بانک در حال کار بر روی یک برنامه استراتژیک به منظور توسعه فناوری مالی است که توسط یک چارچوب قانونی و تنظیم مقررات، پشتیبانی خواهد شد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی