هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

رادیو چین؛ سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران ۹ ساله

بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق کنترل مسلح کردهای سوریه اعزام کرده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

 

به گزارش تسنیم؛ به نقل از رادیو بین المللی چین، «لیندسی گراهم» سناتور آمریکایی ۳۰ ژوئیه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشت که شرکت آمریکایی «دلتا کرسنت انرژی» با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در شمال شرق این کشور قراردادی به منظور «مدرن سازی میادین نفتی در شمال شرقی سوریه» منعقد کرده است. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این جلسه حضور داشته و از آن حمایت کرد.

 

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به انعقاد این قرارداد آن را «توافق بین سارقان و دزدان فروش نفت» توصیف و تهدیدی برای حاکمیت ملی این کشور ارزیابی کرد. دمشق تأکید کرد که این معامله که با دور زدن دولت مرکزی منعقد شده، کاملاً غیرقانونی است.

 

واشنگتن اکتبر سال گذشته از اجرای تعهد خود به خروج کل ارتش آمریکا از سوریه منصرف شد و اعلام کرد حدود ۵۰۰ سرباز خود را در میادین نفتی تحت کنترل کردهای سوریه مستقر می‌کند تا این میادین نفتی به دست داعش نیافتد.

 

در همین رابطه «زنگ شیائو یان» فرستاده ویژه چین در مساله سوریه گفت بهانه حفاظت از میادین نفتی کاملا بی پایه است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو این سئوال را از واشنگتن پرسید که آیا واشنگتن اجازه می‌دهد تا دولت سوریه ارتش خود را برای دفاع از میادین نفتی به سرزمین آمریکا بفرستد؟

 

بدیهی است که دفاع از میادین نفتی فقط بهانه آمریکا برای ادامه استقرار نظامیان خود در سوریه است. ترامپ پیشتر نیز تلویحا گفته بود که واشنگتن به دنبال منافع اقتصادی در میادین نفتی سوریه است.

 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز نوامبر سال گذشته به خبرنگاران گفته بود که آمریکا در حال قاچاق نفت از شمال شرق سوریه است و ارزش این نفت قاچاق بیش از ۳۰ میلیون دلار در هر ماه است. زاخارووا به صراحت گفت که اقدام آمریکا غیرقانونی است. وزارت دفاع روسیه نیز در این ارتباط افشا کرده بود که حمل و نقل نفت قاچاق تحت حفاظت شرکتهای نظامی خصوصی و نیروهای عملیات ویژه آمریکا انجام می‌شود.

 

طرف سوری نیز صحت خبر قاچاق نفت از شمال شرقی سوریه را به اثبات رسانده است. یک منبع خبری ناشناس سوریه مارس امسال به خبرگزاری سانای سوریه گفت که یک کاروان متشکل از ۶۲ کامیون و ۱۱ وسیله نقلیه نظامی هاموی از مرز عبور کرده و به پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه جزیره سوریه حرکت کرده است. پیش از این، «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه نیز اظهار داشت که آمریکا بر همه میادین نفتی در شمال شرقی سوریه کنترل دارد و منابع نفتی سوریه را به سرقت برده است.

 

حضور آمریکا در سوریه بدون شک غیرقانونی است زیرا مجوزی از دمشق دریافت نکرده است. باید به این نکته هم توجه داشت که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هنوز دولت قانونی است که از طرف جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود.

 

سوریه یک تولید کننده بزرگ نفت نیست و منابع نفتی چندان سرشاری ندارد، اما در مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح کرد واقع در شمال شرق آن کشور مقدار قابل ملاحظه‌ای ذخایر نفتی وجود دارد. اوج تولید روزانه نفت سوریه قبل از جنگ داخلی حتی به ۳۸۰ هزار بشکه رسیده بود.

 

اکنون بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق کنترل مسلح کردهای سوریه اعزام کرده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

 

کشور سوریه به دلیل نیروهای مداخله کننده خارجی و حضور تروریست‌ها ضعیف شده و به طور موقت دچار تجزیه شده است. حالا همین نیروهای مداخله کننده خارجی که غیرقانونی هم در این کشور حضور دارند فرصت مناسبی پیدا کرده‌اند تا منابع نفتی سوریه را غارت کنند.

 

بدون شک آسیب پذیرترین گروه ناشی از جنگ داخلی سوریه مردم بی‌دفاع این کشور هستند. آنها حالا با بحران انسانی جدی و مشکلاتی مانند کاهش ارزش پول، بالا رفتن نرخ بیکاری، گرانی مواد غذایی، کمبود لوازم پزشکی مواجه‌اند در حالی که منشأ همه این مشکلات به جنگ داخلی و تجزیه کشور که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، بر می‌گردد.

 

دسترسی به راه حلی سیاسی بهترین راه برون رفت از بحران سوریه است و حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید در همه شرایط باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد و این خود مردم سوریه هستند که باید درباره آینده کشور خود تصمیم گیری کنند.

 

برای پایان دادن به بدبختی مردم سوریه، باید هرچه سریعتر به جنگ داخلی پایان داد و صلح و آرامش را در آن کشور ایجاد کرد و درها را رو به مداخله جویان و تبهکاران خارجی بست.

به‌دنبال ترور یکی از شخصیت‌های محلی، مقرهای نیروهای قسد در شرق سوریه به تصرف سوری‌ها در آمد

به دنبال ترور یکی از شیوخ برجسته قبایل شرق سوریه از سوی نیروهای مورد حمایت آمریکا، خشم و اعتراض سراسر این مناطق را فرا گرفته و بسیاری از مقرهای قسد به کنترل سوری‌ها درآمده است.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه

چرا مصر برخلاف دو هم‌پیمان خود عربستان و امارات، با ایران دشمنی نمی‌کند؟

نیازی نیست اخبار مربوط به رسیدن افسران و سربازان مصری به سوریه برای حمایت از نظام اسد را تکرار کنیم، تا بدانیم مصر از زمان کودتای سال ۲۰۱۳، در صف نظام اسد ایستاده و به این ترتیب عملا با ایرانی که مهمترین حامی نظام اسد محسوب می‌شود، تلاقی پیدا کرده است.

ادامه

امارات, ایران, جهان, خاورمیانه, سوریه, عربستان سعودی, مصر, مقاله, یمن