شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

رادیو آلمان؛ واکسن روسی “اسپوتنیک وی” چه اندازه قابل اعتماد است؟

در ۵۰ کشور جهان از واکسن “اسپوتنیک وی” برای مقابله با کرونا استفاده می‌شود. از اتحادیه اروپا نیز درخواست مجوز شده است. حال آنکه بسیاری از مردم اروپا هنوز نسبت به این واکسن حساسیت دارند. آیا “اسپوتنیک وی” واکسن خوبی است؟

 

راینر هازلوف، نخست‌وزیر ایالت زاکسن-آنهالت آلمان گفته است، در هر زمانی حاضر است برای مقابله با کرونا از واکسن “اسپوتنیک وی” استفاده کند. او در مصاحبه‌ای اخیرا گفته بود که در زمان حکومت آلمان دموکراتیک، تجربه خوبی با واکسن‌های روسی داشته است.

 

او تنها کسی نیست که در بین سیاستمداران آلمان چنین رویکردی را در قبال واکسن “اسپوتنیک وی” دارد. بودو راملو، نخست‌وزیر ایالت تورینگن هم در وصف خوبی این واکسن گفته است. راملو گفت مایل است از طریق اتحادیه اروپا این واکسن را سفارش بدهد.

 

سایت “تاگس‌شاو”، وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان گزارشی درباره واکسن “اسپوتنیک وی” منتشر کرد. این گزارش به ویژگی‌های این واکسن و ضریب اطمینان استفاده از آن پرداخته است.

 

تاریخ واکسن “اسپوتنیک وی”

 

همه چیز از روز ۱۱ اوت سال گذشته آغاز شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این روز خبر تولید واکسن “اسپوتنیک وی” را رسانه‌ای کرد. این نخستین واکسن مقابله با کرونا بود که در سطح جهان به ثبت می‌رسید و مجوز استفاده از آن صادر می‌شد.

 

انتخاب روز ۱۱ اوت نیز تصادفی نبود. در روز ۱۱ اوت سال ۱۹۵۷، اتحاد شوروی در کارزار رقابت با غرب، سفینه خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرده بود و با این اقدام خود بر آن بود تا پیشتازی تکنیکی خود را در جهان به نمایش بگذارد.

 

ثبت واکسن “اسپوتنیک وی” از همان ابتدا با انتقاد بسیاری از دانشمندان غربی روبه‌رو شد. دانشمندان بر این باور بودند که اطلاعات منتشر شده از سوی دانشمندان مرکز پژوهشی گامالیا، که در عرصه میکروب شناسی و بیماری‌های واگیردار در مسکو فعالیت می‌کنند، شفاف نبوده و این واکسن بر روی تعداد محدودی از افراد آزمایش شده است.

 

افزون بر آن گفته شد که اطلاعات و تحقیقات ناظر بر آزمایش‌های بالینی این واکسن منتشر نشده است.

 

لایف اریک ساندر، یکی از کارشناسان بیماری‌های عفونی در بیمارستان شاریته برلین گفته بود، برای بررسی کیفیت این واکسن باید اطلاعات کامل مربوط به تحقیقات و آزمایش‌های آن منتشر شود. او گفت تنها از این طریق می‌توان مطمئن شد که سود این واکسن بیش از عوارض جانبی آن است.

 

واکسن “اسپوتنیک وی” چیست؟

 

اکنون روشن شده است که واکسن “اسپوتنیک وی” چگونه عمل می‌کند. این واکسن همچون واکسن آسترازنکا یا جانسون&جانسون، نوعی واکسن وایرال‌وکتور است. این به آن معنا است که از ویروس‌های بی‌خطر برای حمل بخش‌های از ویروس کرونا استفاده می‌شود.

 

به عنوان نمونه، پزشکان از آدنوویروس‌ها برای حمل بخش‌هایی از ویروس کرونا استفاده می‌کنند. آدنوویروس‌ها، ویروس‌هایی هستند که ژنوم آن‌ها نمی‌تواند وارد کروموزوم انسان شود و تنها باعث بیماری‌های خفیف تنفسی و گوارشی می‌شوند.

 

بدن انسان پس از ورود این ویروس‌های حامل، برای مقابله با ویروس کرونا پادتن تولید می‌کند و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن، مانع از ابتلای شدید به کرونا می‌شود.

 

دانشمندان روسی در تولید واکسن “اسپوتنیک وی” از شیوه دیگری هم استفاده کرده‌اند. آن‌ها در تزریق بار نخست این ویروس و در تزریق دوم آن از دو آدنوویروس مختلف استفاده کرده‌اند. به این ترتیب، توانایی سیستم دفاعی انسان در مقابل ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

 

ساندر در مصاحبه با “تاگس‌شاو” گفته است که استفاده از دو آدنوویروس برای چنین مقاصدی پدیده‌ای شناخته شده و پذیرفته شده در درمان بیماری‌های عفونی است.

 

تنها ایراد استفاده از آدنوویروس‌ها در واکسن “اسپوتنیک وی” مربوط به محدود بودن امکان دسترسی به آن‌ها برای تولید چنین واکسنی است. همین موضوع منجر به کاهش ظرفیت تولید چنین واکسن‌هایی می‌شود.

 

درخواست مجوز از اتحادیه اروپا

 

توماس مرتنز، رئیس کمیسیون دائمی تولید واکسن نیز رویکردی مثبت نسبت به “اسپوتنیک وی” دارد. او گفته است که این واکسن بسیار هوشمندانه تولید شده و دانشمندان روسی در تولید واکسن تجربه و مهارت زیادی دارند.

 

به باور او، اتحادیه اروپا برای این واکسن مجوز صادر خواهد کرد. اینکه آژانس دارویی اروپا (EMA) چه زمانی اقدام به صدور مجوز برای این واکسن بکند، روشن نیست.

 

مرکز تزریق اسپوتنیک وی در بوسنی

 

اما پیش از صدور مجوز نیز، مجارستان به عنوان نخستین کشور عضو این اتحادیه استفاده از واکسن “اسپوتنیک وی” را آغاز کرده است. اسلواکی نیز احتمال دارد به‌زودی از این واکسن برای مقابله با شیوع کرونا بهره گیرد.

 

“اسپوتنیک وی” چقدر موثر است؟

 

اطلاعاتی که اکنون پس از انجام آزمایش‌های بالینی منتشر شده است، حکایت از آن دارد که واکسن “اسپوتنیک وی” بیش از۹۱ درصد (۹۱،۶) در مقابله با ویروس کرونا موثر است. میزان موثر بودن این واکسن بر روی ۲۰ هزار نفر تست شده است.

 

افزون بر آن، باید گفت که بر اساس اطلاعات منتشر شده، عوارض جانبی این واکسن بسیار محدود است. در اکثر کسانی که واکسن “اسپوتنیک وی” را دریافت کرده‌اند، نشانگان سرماخوردگی مشاهده شده است.

 

برخی از کسانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند از احساس درد در دستان خود گفته‌اند. گفته می‌شود احساس ضعف و خستگی نیز از سوی دریافت‌کنندگان این واکسن گزارش شده است. دانشمندان روسی مدعی هستند که از این واکسن برای همه رده‌های سنی می‌توان استفاده کرد.

 

آژانس دارویی اروپا

 

آژانس دارویی اروپا مسئول صدور مجوز برای داروها در اتحادیه اروپا است. این مرکز درخواست صدور مجوز واکسن “اسپوتنیک وی” را دریافت کرده و بررسی آن را آغاز کرده است.

 

به‌رغم آن، مسئولان این آژانس تاکید کرده‌اند که برای تصمیم‌گیری قطعی درباره صدور مجوز نیاز به همه اطلاعات دارند. به‌ویژه در مورد استفاده از این واکسن در رده‌های سنی مختلف.

 

مرکز تزریق واکسن اسپوتنیک وی در بلگراد

 

“تاکس‌شاو” در ادامه گزارش خود می‌نویسد که هرگاه دانشمندان روسیه بتوانند توضیحات کافی در این زمینه را در اختیار آژانس دارویی اروپا قرار دهند، اتحادیه اروپا می‌تواند به‌زودی مجوز استفاده از این واکسن را صادر کند.

 

محدودیت‌های تولید

 

روسیه اعلام کرده است تا ماه ژوئن ۴۰ میلیون نفر از شهروندان خود را در برابر شیوع کرونا واکسینه می‌کند. این در حالی است که به باور کارشناسان روسیه تا اجرای چنین برنامه‌ای فاصله زیادی دارد.

 

تا روز پنجم ماه مارس، در روسیه تنها پنج میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه شده بودند. نیمی از این تعداد نیز تنها یک بار واکسن “اسپوتنیک وی” دریافت کرده‌اند. باید یادآور شد که جمعیت روسیه ۱۴۵ میلیون نفر است.

 

از این رو احتمال اینکه روسیه بتواند تا ماه ژوئن ۴۰ میلیون نفر را واکسینه کرده و افزون بر آن، این واکسن را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد، اندک ارزیابی می‌شود.

 

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که تمایلی به سیاسی کردن واکسن “اسپوتنیک وی” ندارد و بر آن نیست تا از این واکسن به عنوان حربه‌ای سیاسی بهره‌برداری کند.

قابلیت واکسن ناقل آدنوویروس چین در ایجاد ایمنی دو ساله در برابر کرونا

یکی از دانشمندان چینی که نقشی کلیدی و محوری در تولید واکسن کرونا ایفا می‌کند، پیش بینی کرده که واکسن ناقل آدنوویروس ضد بیماری کووید-۱۹ که توسط شرکت «کانسینو بایولاجیکس» تولید شده است، در صورت تزریق دوز تقویت کننده، می‌تواند یک ایمنی دو ساله در برابر این بیماری ویروسی در بدن فرد ایجاد کند.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش

کوبا در آستانه تولید انبوه واکسن کرونا

کوبا که در آستانه ورود به مرحله نهایی آزمایش واکسن تولیدی خود قرار دارد، در آینده نزدیک موفق به واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور و گردشگران خواهد شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, کوبا

آزمایش بالینی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در مکزیک

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

ادامه

ارژانتین, امریکای لاتین, ایران, برزیل, جهان, چین, حقوق بشر, دانش, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, شیلی, کوبا, مکزیک, ونزوئلا

کاوشگر چین با موفقیت وارد مدار مریخ شد

فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین با فاصله‌ی یک روز از مدارگرد امارات، وارد مدار سیاره‌ی سرخ شد تا گام مهمی از این مأموریت بلندپروازانه به مریخ با موفقیت برداشته شود.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امارات, امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا