پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

عبدالله: نقشی درباره حضور و یا خروج آمریکا از افغانستان نداریم

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت افغانستان نقشی درباره حضور و یا خروج آمریکا از این کشور ندارد و آمریکایی‌ها مطابق با شرایط خود این تصمیم را می‌گیرند

 

به گزارش تسنیم، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در نهمین دور گفت‌وگوی امنیتی در هرات گفت که بیشتر مردم افغانستان خواستار پایان جنگ هستند و طالبان باید درک کند که برقراری صلح هیچ بازنده‌ای نخواهد داشت.

 

عبدالله تصریح کرد: باور ما این است که در صلح سراسری هیچ بازنده و در جنگ هیچ برنده‌ای وجود ندارد؛ اگر طرف مقابل این نیت ما را درک نکند و فکر کند از راه دیگری می‌تواند امتیاز بگیرد، این اشتباه محاسباتی است.

 

وی افزود که برای برقراری صلح در افغانستان اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد، همه بر کاهش خشونت‌ها و پایان جنگ تاکید دارد و از طالبان نیز خواست تا از این فرصت برای پایان دادن به رنج ۴۰ ساله مردم افغانستان استفاده کند.

 

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان با اشاره به تداوم خشونت‌ها همزمان با جریان مذاکرات گفت: در حال حاضر جنگ به شدت ادامه دارد، خشونت آن طوری که انتظار می‌رفت کاهش نیافته است، مردم افغانستان در این شرایط یک سوال مشروع دارند که در این شرایط حضور هیئت مذاکره‌کننده‌ ما در دوحه چه معنا دارد؟ ولی تعهد ما به صلح علت حضور تیم مذاکراتی ماست.

 

عبدالله ادامه داد: با همه‌ دشواری و با وجود خونریزی باید به مذاکره و گفتگو با طالبان ادامه دهیم و در این راستا تلاش کنیم. تعهد ما به صلح باید حفظ شود.

 

وی اضافه کرد: هیئت ما به رغم دوام خشونت، در دوحه حضور دارند، هدایت ما به آنان این است که به گفت‌وگو ادامه بدهند، ما فکر می‌کنیم که برگشت تیم مذاکراتی راه حل نیست، باید به گفتگو ادامه دهیم.

 

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین تصریح کرد: طالبان باید بدانند که نمی‌توانند کل کشور را اِشغال کنند، آنان در زمان حکومت‌شان هم می‌گفتند که چند درصد خاک باقی مانده و بزودی پیروز می‌شوند ولی نشد، ما هم در آغاز اشتباه کردیم و گمان کردیم که پایان کار طالبان است، اکنون آن اشتباهات نباید تکرار شود.

 

عبدالله با تصریح اینکه افغانستان نقشی درباره ادامه حضور و یا خروج نیروهای آمریکایی در این کشور ندارد، نیز گفت: ما به آمریکایی‌ها نمی‌توانیم بگوییم که باشند یا بروند، آنان مطابق شرایط خود تصمیم می‌گیرند.

 

وی افزود: اگر ما راهی برای همزیستی در کنار اختلافات داخلی پیدا نکنیم، جنگ دوام می‌یابد، طالبان هم باید به این نتیجه برسند که از راه زور پیروز نمی‌شوند.

نیویورک‌تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون برای خروج از افغانستان است

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تغییرات اخیری که دونالد ترامپ در پنتاگون اعمال کرده است، این تغییرات را در راستای تسهیل و شتاب‌دهی به برنامه او برای خارج ساختن نظامیان کشورش از افغانستان دانست.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, دخالت نظامی

چرایی تشدید مخالفت آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی

«سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد، به بررسی دلایل افزایش مخالفت‌های آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی پرداخته است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, تاجیکستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سیاسی, قرقیزستان, قزاقستان

فشارها نتیجه داد؛ بخشی از تجهیزات آمریکا به وزارت دفاع افغانستان داده می‌شود

آمریکا در پی فشارهای رسانه‌ای و انتقاد از تخریب و انتقال تجهیزات پایگاه‌های نظامی در افغانستان، سرانجام بخشی از تجهیزات جنگی خود را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار می‌دهد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر

نمایندگان مجلس افغانستان؛ آمریکا توافقنامه کابل – واشنگتن را هم زیر پا گذاشت

نماینده مردم کابل در مجلس می‌گوید، “نیروهای آمریکایی باید تجهیزات و تاسیسات خود را سالم به نیروهای افغان تسلیم کنند؛ آنها برای چه آمده بودند و این وطن را خراب کردند که حالا تجهیزات خود را نیز به نیروهای افغان تحویل نمی‌دهند و به پاکستان می‌برند.”

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر