عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

رئیس داووس خواستار «پیمان جهانی» برای مقابله با چالش‌ها شد

در آستانه آغاز «اجلاس داووس»، بورگه بِرندِه رئیس مجمع جهانی اقتصاد خواستار «پیمان جهانی» برای مقابله با چالش‌های مشترک شد.

 

رئیس مجمع جهانی اقتصاد در مصاحبه تلفنی با الشرق الاوسط، نسبت به وضعیت «گسست» جهانی و رشد فزاینده اختلافات اقتصادی، اقلیمی و اجتماعی بین کشورها هشدار داد.

 

وی همچنین با اشاره به برجسته‌ترین محورها و اهداف «دستور کار داووس» گفت که نتایج آن زمینه را برای اجلاس فوق‌العاده در سنگاپور در ماه مه فراهم می‌کند.

 

علاوه بر این، بِرندِه امیدوار است که دولت جدید آمریکا نشانه‌هایی از تعهد خود به چند جانبه گرایی و اقدامات مشترک بین‌المللی را به جهان مخابره کند.

 

وی بر اهمیت بازگشت سطح تولید جهانی نفت خام به آنچه قبل از همه‌گیری وجود داشت تأکید کرد و گفت که رشد باید پایدارتر و فراگیرتر باشد.

 

بِرندِه همچنین به اهتمام گسترده مدیران عامل و رهبران تجاری به فرصت‌های سرمایه‌گذاری سعودی ارائه شده توسط شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در یک جلسه گفتگوی استراتژیک اشاره کرد.

 

مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را می‌خوانید:

 

– اعتمادسازی دوباره

 

با سازماندهی دیجیتالی «دستور کار داووس» در سال جاری، مجمع جهانی اقتصاد قصد دارد اعتماد را بازسازی کند، «زیرا اعتماد اساس پیشرفت است».

 

بورگه در مورد «عدم همکاری رهبران و ادامه وضعیت گسیختگی که جهان شاهد آن است» هشدار داد و گفت که این امر منجر به روبرو شدن با مشکلات در یافتن راه حل برای تغییرات اقلیمی، مبارزه با اپیدمی و همچنین تضمین استمرار بهبود اقتصادی شده‌است.

 

بورگه ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایالات متحده با تجدید تعهد خود به همکاری بین‌المللی، نشانه ای قوی از تعهد به چندجانبه گرایی مخابره کند.

 

وی توضیح داد: «پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق‌نامه پاریس و همچنین سازمان بهداشت جهانی، سیگنال روشنی مبنی بر وابستگی بزرگترین اقتصاد جهان به سازمان‌های بین‌المللی و توافقات چندجانبه به عنوان مبنای همکاری ارسال خواهد کرد».

 

وی ابراز امیدواری کرد که این امر برخی از «انگیزه‌ها» را در موارد دیگر به خصوص هیئت تجدیدنظر سازمان تجارت جهانی که به دلیل عدم تعیین قضات خود از کار افتاده‌است، از بین ببرد.

 

– فراخوان برای پیمانی جهانی

 

علی‌رغم تأکید دولت جدید ایالات متحده بر اهمیت اقدام مشترک و تقویت نقش سازمان‌های بین‌المللی، رئیس مجمع جهانی اقتصاد در خوش‌بینی در این باره محتاط است. او با اشاره به ادامه اختلافات بین اقتصادهای بزرگ گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما از این بحران عبور کرده‌ایم. شکی نیست که شاهد تشدید رقابت بین اقتصادهای بزرگ خواهیم بود. من فکر می‌کنم که در برخی زمینه‌ها نیز می‌توانیم اختلافات واضحی را شاهد باشیم، از طرف دیگر، اراده مشخص طرفین مختلف برای یافتن راه حل‌های مشترک نیز وجود دارد».

 

بورگه از بحران سلامت پیش روی جهان به عنوان نمونه ای از زمینه‌های همکاری بین‌المللی یاد کرد و توضیح داد، «ما می‌دانیم که Covid-19 مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد، و اگر در جایی منتشر شود، به همه جا سرایت یافته‌است. ما همچنین می‌دانیم که تغییر اقلیم مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد؛ بنابراین، ما به یک پیمان جهانی مقابله با چالش‌ها احتیاج داریم».

 

وی افزود که راه بازگشت اقتصاد به مسیر درست و بازگرداندن سطح تولید جهانی نفت خام به آنچه قبل از همه گیر بود، «از راه سرمایه‌گذاری در کشورهای یکدیگر و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌گذرد، که در سال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش یافته‌است».

 

وی افزود: «ما همچنین می‌دانیم که زنجیره ارزش جهانی و تجارت در تلاشند تا به سطح قبل از دوره کرونا برگردند».

 

او بر لزوم حمایت از مبادلات تجاری جهانی تأکید کرد و گف: «این مبادلات در طی سه دهه گذشته موتور محرکه رشدی بود که باعث شد میلیون‌ها نفر از فقر شدید خارج شوند».

 

– سطوح بالای فقر شدید

 

در این زمینه، رئیس مجمع جهانی اقتصاد هشدار داد که برای اولین بار در دو دهه گذشته، جهان شاهد افزایش سطح فقر شدید در جهان است، نه کاهش.

 

وی با اشاره به اینکه تأثیر همه‌گیری در کشورهای فقیر و در حال توسعه و همچنین کشورهای در حال ظهور بسیار شدید بود، گفت: «حقیقت این است که در یک سال و نیم گذشته، نزدیک به صد میلیون نفر در گروه فقر شدید قرار گرفته‌اند».

 

– نشست «سرنوشت‌ساز» سعودی

 

رئیس مجمع جهانی اقتصاد دربارهٔ جلسه استثنایی با موضوعٔ خاورمیانه و انقلاب چهارم صنعتی که قرار بود در بهار سال ۲۰۲۰ در ریاض پایتخت سعودی برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری‌ها به تعویق افتاد، گفت که این جلسه با «اهتمام گسترده» و استقبال روبرو شده‌است.

 

بورگه گفت: «استقبال گسترده‌ای از این جلسه مهم و سرنوشت‌ساز در پادشاهی سعودی صورت گرفت، بنابراین، ما تصمیم گرفتیم که حداقل در حال حاضر، فرصتی به مدیران اجرایی حاضر در این جلسه، فراهم کنیم تا به صورت مجازی با ولیعهد سعودی در چارچوب جلسه گفتگوی استراتژیک در ۱۴ ژانویه دیدار کنند».

 

وی ادامه داد: «پیگیری کلیه سوالات مدیران عامل از تنوع بخشیدن به منابع انرژی گرفته تا اصلاحات با هدف توانمندسازی زنان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دسترس خارجی‌ها جالب توجه بود».

چین زودتر از پیش‌بینی‌ها از اقتصاد آمریکا پیشی می‌گیرد

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی چین و پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته نوشت: برآوردهای جدید نشان می‌دهد این کشور آسیایی زودتر از انتظارات از آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی می‌گیرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

ونزوئلا و کوبا تولید مشترک واکسن کووید ۱۹ را بررسی می‌کنند

وزیران امور خارجه ونزوئلا و کوبا در نشستی با هدف ارزیابی همکاری‌های اقتصادی دو کشور، تولید مشترک واکسن کرونا را نیز مورد بررسی دقیق قرار دادند.

ادامه

اقتصادی, اکوادور, امریکای لاتین, ایران, بولیوی, جهان, خبر, دومینیکن, سوریه, کوبا, نیجریه, هائیتی, هندوراس, ونزوئلا

چپ و جنبش کارگری بریتانیا به توافق‌نامهٔ برگزیت چه واکنشی باید نشان بدهند؟

پروفسور جان فاستر، عضو هیئت سیاسی حزب کمونیست بریتانیا، در رابطه با شرایط جدید ایجاد شده پس از امضای قرارداد تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا معتقد است در شرایطی که قطب‌بندی‌های دروغین در خلال سال‌های دهه گذشته که باعث تقسیم کارگران شده است کم‌رنگ‌تر می‌شوند، موضع‌گیری طبقاتی اتحادیه اروپا و جانسون برای همه مشخص‌تر ... چپ و جنبش کارگری بریتانیا به توافق‌نامهٔ برگزیت چه واکنشی باید نشان بدهند؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اسکاتلند, اقتصادی, المان, انگلستان, جهان, غرب اروپا, کارگری