رئیس جمهور فیلیپین خواهان خروج نظامیان آمریکا از جنوب این کشور شد

رئیس جمهور فیلیپین ضمن انتقاد از نقش آمریکا در بروز نا آرامی ها در جنوب این کشور، خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکا از فیلیپین شد.

به گزارش مهر به نقل از اِی بی سی نیوز، «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین روز دوشنبه در نخستین اظهارنظر رسمی خود علیه حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور اعلام کرد که خواستار خروج نظامیان آمریکا از جنوب فیلیپین است و آمریکا را به دلیل تشدید تنشها و تحریک شورشیان در جنوب این کشور مورد انتقاد قرار داد.

لازم به ذکر است که دوترته از زمان کسب مقام ریاست جمهوری فیلیپین در ماه ژوئن با آمریکا روابط پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است و آشکارا از سیاستهای امنیتی آمریکا در منطقه انتقاد می کند. وی در مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که سیاست خارجی مستقل و فاقد وابستگی به آمریکا را تعقیب نماید.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۲،‌ ارتش آمریکا نیروهای نظامی خود را جهت آموزش، مشاوره و ارائه اطلاعات و تسلیحات به نیروهای نظامی فیلیپین به این کشور اعزام کرد. در آن زمان، نظامیان فیلیپین درگیر مبارزه با شبه نظامیان «ابوسیاف»- یکی از شاخه های القاعده- در جنوب فیلیپین بودند.

اما با خروج نیروهای نظامی آمریکا از فیلیپین در سال گذشته،‌ مقامات آمریکا اعلام کردند که لشگر کوچکتری از مشاوران نظامی آمریکایی در این کشور آسیایی باقی خواهند ماند.

گفتنی است که رئیس جمهور فیلیپین ضرب الاجلی برای خروج نظامیان آمریکایی اعلام نکرد. سفارت آمریکا در مانیل نیز هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

دوترته در مخالفت خود با حضور نظامیان آمریکا در منطقه جنوبی «میندانائو»، به کشتار مسلمانان این منطقه طی عملیات صلح آمریکا در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی اشاره کرد که به زعم وی، ریشه ناآرامی های طولانی مدت در میان اقلیت مسلمان ساکن در این منطقه کاتولیک نشین فیلیپین است.

وی پیشتر در سخنرانی خود خطاب به مقامات تازه منتصب دولت فیلیپین گفت: «تا زمانیکه ما با آمریکا [متحد] بمانیم، در این جزیره [فیلیپین] شاهد برقراری صلح نخواهیم بود».

گفتنی است که وی در حین سخنرانی خود تصاویری از زنان و کودکان مسلمانی را نشان داد که در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی توسط نظامیان آمریکایی قتل عام و سپس در درون گودالی در یک منطقه کوهستانی در جنوب استان «سولو» در فیلیپین مدفون شدند. این تصاویر، نظامیان آمریکایی را ایستاده در اطراف این گور دسته جمعی نشان می داد.

لازم به ذکر است که در هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا در پی سخنان توهین آمیز دوترته نخستین دیدار خود با رئیس جمهور فیلیپین را در حاشیه یک نشست آسیایی در شهر لائوس لغو کرد؛ هرچند اندکی بعد سران دوکشور با یکدیگر گفتگوی کوتاهی داشتند.

انتقادات از سیاستهای آمریکا در حالی از سوی رئیس جمهور فیلیپین مطرح می شود که این کشور در حال برداشتن گامهایی در جهت ترمیم روابط خود با چین است؛ روابطی که با تشدید مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی تیره و تار گشته است.