رئیس جمهور فیلیپین به چین می رود / سفری که واشنگتن را هراسان کرد

سفر چهار روزه ‘رودریگو دوترته’ رئیس جمهوری فیلیپین به چین که از چهارشنبه آغاز می شود، واشنگتن را به دلیل تغییرات احتمالی در سیاست خارجی مانیل، هراسان کرد.

به گزارش ایرنا، روابط آمریکا و فیلیپین در بیش از یک سده گذشته، حاکمیت کاخ سفید بر فیلیپین تا پیمان های نظامی و اقتصادی مشترک در ده های اخیر را تجربه کرده است، و اکنون با روی کار آمدن دوترته که به دنبال بررسی مجدد روابط با واشنگتن است، این مناسبات در آستانه تغییر شگرفی قرار دارد.
برای بسیاری از شهروندان آمریکا که در فیلیپین زندگی می کنند، اکنون آنچه بیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن احتمالی ‘دونالد ترامپ’ اهمیت دارد، سخنان ‘رودریگو دوترته’ رئیس جمهوری فیلیپین با اهمیت است که هر آن می تواند روابط مانیل – واشنگتن را با چالش اساسی مواجه کند.
نزدیکی دوترته به چین نیز عامل موثر دیگری است که منافع آمریکا را در منطقه شرق آسیا به خطر انداخته است.
آمریکا از سال ۱۸۹۸ که فیلیپین را از استعمار اسپانیا خارج کرد تا سال ۱۹۴۶ که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت، حاکمیت فیلیپین را در اختیار داشت.
اکنون حدود چهار میلیون فیلیپینی در آمریکا زندگی می کنند و یکی از بزرگ ترین اقلیت های این کشور محسوب می شود.
در مقابل حدود ۲۲۰ هزار آمریکایی نیز که بسیاری از آنها بازنشستگان نظامی هستند در فیلیپین زندگی می کنند. علاوه بر این، سالیانه حدود ۶۵۰ هزار آمریکایی از فیلیپین دیدن می کنند.
نتایج تحقیقات مرکز ‘پیو’ که سال گذشته انجام شده است نیز نشان می دهد فیلیپینی ها اصلی ترین حامی آمریکا در جهان محسوب می شوند.
این کشور در سال ۲۰۱۴ و پس از افزایش تنش های منطقه ای با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین، توافق همکاری های نظامی با آمریکا امضا کرد و حضور دوره ای کشتی ها و هوایپماهای آمریکایی را در منطقه تضمین کرد.

با این وجود، ‘رودریگو دوترته’ که حدود چهار ماه است سکان هدایت فیلیپین را در اختیار گرفته، اعلام کرد قصد دارد این توافق را مورد بازنگری قرار دهد و این کشور که پس از پاکستان و افغانستان سومین دریافت کننده کمک های نظامی از آمریکاست، قادر است بدون کمک کاخ سفید به حیات خود ادامه دهد.
‘رودریگو دوترته’ به دلیل انتقاداتی که از سوی آمریکا در ارتباط با سیاست وی در مقابله با قاچاقچیان انجام شده است، هم ‘باراک اوباما’ رئیس جمهوری آمریکا و هم سفیر واشنگتین در مانیل را مورد انتقاد بی پروا قرار داده است.
وی به اوباما گفت: ‘به جهنم برو’ و تهدید کرد که روابط خود را با واشنگتن قطع می کند. هر چند که بعد از چند هفته شعارهای ضد آمریکایی، در سخنان دیگری بیان کرد که فیلیپین پیمان ها و همکاری های نظامی خود را با آمریکا حفظ می کند.
در واقع، دوترته در چند ماه گذشته سیاست یکسانی را در ارتباط با آمریکا دنبال نکرده و از سویی نیز به طور آشکاری تمایل خود برای افزایش مناسبات با پکن نشان داده است، از اینرو واشنگتن اکنون بر سر و راهی قرار گرفته که تعیین مسیر آن به طور عمده ای در دستان رئیس جمهوری فیلیپین است.
‘دوترته’ نه تنها ادامه روابط سیاسی با آمریکا را در ابهام قرار داده، بلکه مسائل اجتماعی و اقتصادی دو کشور را نیز متاثر کرده است.
شبکه خبر آسیا به نقل از یک شهروند آمریکایی که در شهر ‘اولونگاپو’ فیلیپین زندگی می کند، نوشت: بزرگترین ترس این است که او یک روز از خواب بیدار شود و بگوید همه آمریکایی ها از این شهر خارج شوند و ما مجبور به ترک عزیزان خود باشیم.
این شرایط، تجار و بازرگانان آمریکایی را نیز سر در گم کرده است، به نحوی که ‘اِب هینچلیف’ رئیس اتاق بازرگانی آمریکا گفت نسبت به آینده سردرگم است. ‘هر زمانی که او (دوترته) دهان خود را باز می کند و چیزهای منفی در مورد آمریکا می گوید، ن را آزار می دهد و برای تجارت نیز مفید نیست’.

به گفته این مقام تجاری آمریکا، در هفته های اخیر سه هیات تجاری از بخش های خدمات، مالی و فناوری سفرهای خود را به فیلیپین لغو کرده اند.
وی همچنین تصریح کرد دستکم دو شرکت که قصد داشتند در فیلیپین فعالیت کنند، به دلیل جو ضد آمریکایی، ویتنام را به عنوان حوزه فعالیت خود برگزیدند.
مجموع این شرایط نشان می دهد که آمریکا در حال حاضر یکی از بحرانی ترین دوره های تعامل خود با فیلیپین را پشت سر می گذارد و در صورتی که مانیل کوچکترین تمایلی به گرمی بیش از پیش روابط خود با پکن داشته باشد، سیاست خارجی واشنگتن در منطقه جنوب شرق آسیا با تهدید جدی مواجه می شود.