پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

رئیس‌جمهوری افغانستان از دیدار با خلیل‌زاد خودداری کرد

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به درخواست زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که در کابل به سر می برد، پاسخ رد داده و از دیدار با او خودداری کرده است.

 

به گزارش ایرنا، رسانه‌های افغانستان از جمله طلوع نیوز نوشت: برخی منابع خبری در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفتند که اشرف‌غنی در این سفر خلیل‌زاد ‌نخواسته است که با وی دیدار کند.

 

برخی منابع هم گفته‌اند که رئیس جمهوری محمداشرف غنی پیام خود را به خلیل‌زاد از طریق وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی رسانده است.

 

زلمی خلیل‌زاد دیروز سه شنبه وارد کابل شد و با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و درباره روند صلح این کشور و آتش بس گفت وگو کرده است.

 

در همین حال رحمت الله نبیل رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان دیروز در مراسمی در کابل به رسانه ها گفته است که طی چهارماه آینده دولتی در افغانستان استقرار خواهد یافت که پیشوند و پسوند، جمهوریت و امارت نخواهد داشت بلکه به نام دولت اسلامی افغانستان خواهد بود.

 

اما دولت افغانستان جمهوریت، قانون اساسی و دستاودهای ۱۹ سال گذشته را خط قرمز خود می‌داند و در ظاهر از آن نمی‌گذرد اما طالبان هم مخالف دولت کنونی و تعدیل در قانونی اساسی می باشد.

 

بحث‌ها برسر دولت موقت و بقای جمهوریت طی روزهای اخیر پس از سفر هیأت دولت افغانستان به دوحه برای آغاز دور دوم مذاکرات در محافل رسانه‌های و بحث‌های سیاسی داغ است.

 

قرار بود دیروز سه شنبه نخستین نشست هیأت‌های دولتی و طالبان در دوحه از سرگرفته شود اما امروز چهارشنبه نیز گذشت و نشست بین دو طرف برگزار نشده است.

 

ظاهرا درخواست زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان برای دیدار با اشرف غنی برای راضی کردن او به قبول حکومت موقت و در نهایت دولت  اسلامی در افغانستان است، موضوعی که رهبری ایران نیز با آن توافق دارد.

فرشته کوهستانی فعال عرصه حقوق زنان در افغانستان ترور شد

فرشته کوهستانی فعال عرصه حقوق زنان در افغانستان به همراه برادرش در جریان تیراندازی افراد مسلح ناشناس در ولایت کاپیسا کشته شدند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, فعال زنان

افشاگری نظامیان هلندی درباره کشتار عامدانه مردم افغانستان

دو نظامی هلندی که در افغانستان مستقر بودند بتازگی افشا کردند در یک ماموریت به دستور مافوق‌های خود به سوی شهروندان افغانستانی تیراندازی کرده و آن‌ها را کشتند.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حضور نظامی, خبر, هلند

دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان خواستار پایان حضور آمریکا در منطقه شد

دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان با بیان اینکه کشورهای منطقه باید برای خروج آمریکا از منطقه متحد شوند افزود:واشنگتن باید به حضور نظامی و اشغالگری خود در کشورهای منطقه پایان دهد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, دخالت نظامی