گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری چادرملو: قراردادهای موقت ابزاری برای فشار به کارگر شده است

بیش از صد روز از تاسیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری «حاتمی» مستقر در معدن چادرملو می‌گذرد.

 

این کارگران در ابتدای امر با مشکلات و مصائب بسیار برای ایجاد تشکل صنفی مواجه بودند اما درنهایت توانستند انجمن صنفی خود را تاسیس کنند و گام‌های اولیه را برای متشکل شدن و احقاق حق بردارند. به گفته «حسین رجائیان» اینکه «کارگران پیمانکاری» در یک واحد معدنی بزرگ توانسته‌اند تشکل صنفی داشته باشند و از حقوق قانونی خود دفاع کنند، شاید بتواند نقطه عطفی در جنبش کارگری ایران باشد؛ جنبشی ناهمگون و پاره پاره که در سال‌های گذشته با ظهور شرکت‌های پیمانکاری ریز و درشت، مسیر ناهمواری را پیموده‌است.

 

پیمانکاران علاقه‌ای به کنش‌گریِ کارگر ندارند

 

رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری «حاتمی» در ادامه از مسیر مطالبه‌گری خود و همکارانش در بیش از صد روز گذشته می‌گوید: ما در انجمن صنفی، نماینده حدود ۲۶۰ کارگر پیمانکاری چادرملو هستیم که همه ما طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکار به نام شرکت حاتمی هستیم. در بیش از صد روز گذشته، علیرغم بی‌مهری‌هایی که شد و حتی اتاق کار و دفتر برای برگزاری جلسات انجمن به ما ندادند، قدم‌های مثبتی در جهت احقاق حقوق کارگران برداشتیم.

 

او معتقد است: در کلیت امر، «پیمانکاران» علاقه‌ای به کنش‌گری کارگران طرف قرارداد خود ندارند و نمی‌خواهند توسط مطالبه‌گری کارگران، اوضاع بهبود پیدا کند.

 

رجائیان؛ اوضاع کاری کارگران پیمانکاری محل اشتغال خود یعنی معدن چادرملو را اینگونه توصیف می‌کند: در معدن بزرگ و متمولی مثل چادرملو همچنان قراردادهای موقت رواج دارد، «طرح طبقه‌بندی مشاغل» برای کارگران پیمانکاری اجرا نمی‌شود و ضرایب ریالی پرداخت‌ها رعایت نمی‌شود. علاوه بر این، پرداخت دقیق «حق سنوات» و «حق اولاد» مورد غفلت اکثر پیمانکاران قرار گرفته‌است.

 

حکم به نفع کارگر صادر شد

 

او ادامه می‌دهد: در زمینه اجرایی شدن موارد فوق که از حقوق بدیهی کارگران و تاکید شده در قانون کار است، بارها هم با پیمانکار و هم با کارفرمای مادر، نامه‌نگاری و رایزنی کردیم؛ جلسات متعددی هم برگزار کردیم اما متاسفانه در نهایت به نتیجه نرسیدیم و این شد که به اداره کار متوسل شدیم.

 

او از طرح شکایت در اداره کار اردکان در استان یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: اسفند ماه سال گذشته، شکایتی با شش مورد را به اداره کار اردکان ارائه دادیم که اداره کار بعد از تعطیلات نوروز، بازرسان خود را فرستاد و بررسی‌های لازم را انجام دادند و خوشبختانه در نهایت، رای به نفع کارگر صادر شد.

 

به گفته‌ی او، طبق حکم اداره کار، « شرکت حاتمی» در مقام پیمانکار موظف است تا پایان اردیبهشت حق اولاد و حق سنوات را تمام و کمال پرداخت کند و در ضمن مابه‌التفاوت سال‌های قبل را نیز بپردازد. علاوه بر این با رویکرد «کارگر-محور» اداره کار، پیمانکار ملزم به عقد قراردادهای قانونی و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شده‌است که باید این طرح تا آخر اردیبهشت اجرایی شود.

 

«کارِ خوب- مزدِ خوب» شعار ماست

 

رجائیان با اشاره به طرح شکایت در اداره کار، آن را «ناگزیر» توصیف می‌کند و می‌گوید: ما در انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی، همواره تمایل داشته‌ایم و داریم که با گفتگو و تعامل مشکلات را حل کنیم ولی اهل مماشات بر سر حق و حقوق کارگر هم نیستیم و در صورت نیاز از همه ابزارهای قانونی برای رسیدن به حقوقمان استفاده می‌کنیم که نمونه‌اش همین طرح شکایت در اسفند ماه گذشته است. «کار خوب-مزد خوب» شعار ما فعالان صنفی‌ست و معتقدیم اگر کار خوب می‌خواهند باید حق‌الزحمه‌ی قانونی کارگر را تمام و کمال پرداخت کنند، بدون هیچ تخفیف و چشم‌پوشی‌.

 

رواج «قراردادهای موقت» به خصوص در پروژه‌های پیمانکاری، رویه‌ای معمول است که در عین تضاد با قانون کار همچنان ادامه دارد. رجائیان با اشاره به این موضوع می‌گوید: قراردادهای موقت تبدیل به ابزار فشار در دست پیمانکار شده؛ در جایی مثل معدن جادرملو، کار، مستمر است و طبق ماده هفت قانون کار، نباید با کارگر قرارداد موقت منعقد کنند، اما برخلاف تصریح قانون، این کار را انجام می‌دهند. همه تلاش ما در انجمن صنفیِ پیمانکاری این است که این رسم نامیمون را براندازیم و حداقل پیمانکار را مجاب کنیم به اندازه همان مدت زمانی که خودش با کارفرمای مادر قرارداد می‌بندد، با کارگر نیز قرارداد ببندد و از قراردادهای یک‌ماهه و دوماهه اجتناب کند.

 

وی در پایان، آینده‌ی کارگران پیمانکاری را در گرو تلاش دسته‌جمعی خودشان دانست و گفت: تا زمانی که ما قرارداد موقتی‌ها و پیمانکاری‌ها متشکل و متحد نشویم به هیچ‌کدام از خواسته‌هایمان نمی‌رسیم.

ایلنا