پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

رئیس اجرایی دولت افغانستان، «اشرف غنی» را متهم به عوام فریبی کرد

عبدالله در واکنش به‌ آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی گفت: با درج واژه افغان به‌عنوان ملیت مشکلی ندارم اما آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بدون تفاهم و در آستانه انتخابات اقدامی عوام فریبانه است.

 

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز با نادیده گرفتن مخالفت اعضای پارلمان، احزاب سیاسی، اقلیت‌های قومی و مخالفت عبدالله روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی را آغاز کرد.

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان در نشست خبری آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بدون رسیدگی به اعتراضات احزاب و اقلیت‌ها را ناکام و نامشروع عنوان کرد که سبب ایجاد اختلافات در این کشور خواهد شد.

 

عبدالله اظهار داشت: درحالی که ناامنی،فقر و انتخابات از اولویت‌های مهمی هستند که دولت افغانستان باید به آن رسیدگی کنند و برای برون رفت از این شرایط افغانستان بیش از همیشه به اتحاد و همبستگی نیاز دارد.

 

وی افزود: متاسفانه با هدف عوام فریبی و استفاده ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی بدون نظر داشت اعتراضات وسیع آغاز شده است.

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت: من به اینکه افغان هستم افتخار می‌کنم و با درج این واژه به عنوان ملیت هیچ مخالفتی ندارم ولی قبل از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی باید درباره محتوای آن همه اقشار جامعه به اجماع برسند.زیرا عدم تفاهم درباره محتوای شناسنامه‌های الکترونیکی سبب ایجاد اختلافات در این کشور می‌شود و این روند با ناکامی روبرو خواهد شد.

 

عبدالله تاکید خاطرنشان کرد در شرایط جاری افغانستان، توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی لزومی ندارد که ارگ ریاست جمهوری افغانستان آن را دامن زده است.

 

وی تاکید کرد: «اگر با تمام سرعت روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی آغاز شود چه تعداد از مردم شناسنامه‌ الکترونیکی دریافت خواهند کرد آیا باز هم ارزش ایجاد اختلاف را دارد».

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان اظهار داشت: پس از تصویب محتوای شناسنامه‌های الکترونیکی توسط پارلمان قرار بود روند توزیع آن آغاز شود. اما تغییر یکجانبه محتوای شناسنامه الکترونیکی از سوی اشرف اعتراض احزاب و حتی نمایندگان پارلمان افغانستان را برانگیخت.

 

انتخابات افغانستان

 

عبدالله درباره انتخابات آینده افغانستان نیز تصریح کرد که رهبران حکومت وحدت ملی نباید به عوام فریبی بپردازند زیرا مردم دستاوردهای آنها را با وعده‌هایی که سپرده‌اند مقایسه خواهند کرد.

 

این در حالی است که اشرف غنی سال گذشته گفته بود که ارگ ریاست جمهوری افغانستان با اجرای طرح های اشتغال زا در جریان کمتر از یک سال حدود ۳ ملیون شغل را برای مردم افغانستان ایجاد خواهد کرد.

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان خاطرنشان کرد، عوام فریبی راه به جایی نمی‌برد، زیرا مردم قضاوت خواهند کرد بنابراین درباره شناسنامه‌های الکترونیکی که بیانگر هویت ملی است نباید بر اساس اهداف انتخاباتی تصمیم گیری شود.

 

عبدالله تصریح کرد که احزاب سیاسی افغانستان خواستار مشارکت در روند انتخابات هستند، اما تلاش های ریاست اجرایی دولت افغانستان برای تحقق آن به دلیل مخالفت ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نتیجه نرسیده است.

 

وی افزود: اصلاح نظام انتخاباتی از نخستین تعهدات حکومت وحدت ملی بود اما اشرف غنی با عدم التزام به توافقنامه سیاسی همواره از اجرای آن خودداری کرده است.

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان اظهار داشت: در تمام کشورهایی که دموکراسی دارند احزاب در روند انتخابات نقش دارند، افغانستان نخستین کشوری است که با وجود ادعای دموکراسی نقش احزاب در روند انتخابات را نپذیرفته است.

 

عبدالله در ادامه تصریح کرد کمیسیون انتخابات ۱۳ عضو دارد و ۱۱ نفر از آنها با مشارکت احزاب در روند انتخابات موافق هستند اما مخالفت اشرف غنی با این موضوع سبب ایجاد بحران در روابط احزاب سیاسی با دولت افغانستان شد.

 

وی آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی از سوی اشرف غنی را اقدامی نامشروع عنوان کرد که بدون هماهنگی با رهبری دولت افغانستان، پارلمان و احزاب سیاسی صورت گرفته است.

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان در شرایط کنونی این کشور توسعه روند بایومتریک را جایگزین مناسبی برای آغاز زود هنگام توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی دانست که می‌تواند پاسخگوی دغدغه‌های امنیتی و انتخاباتی دولت افغانستان باشد.

تسنیم

داعش و اندیشه خلافت خراسان در افغانستان

شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه ، وجود فضا و زمینه مناسب برای حضور در افغانستان سبب شده است تا این کشور را محل مناسبی برای فعالیت و خودنمایی خود برگزیند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, پاکستان, تروریسم, جهان, چک, سوریه, عراق