پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

رئیس اتحادیه حقوقدانان افغانستان؛ کار حکومت وحدت ملی غیر قانونی است

تعدادی از حقوقدانان افغان روز گذشته طی نشستی در کابل اعلام کردند که بر اساس قانون اساسی افغانستان دوره ریاست جمهوری این کشور چهار ساله است و ادامه کار حکومت وحدت ملی نیز غیرقانونی محسوب می‌شود.

 

تعدادی از حقوقدانان افغانستان در نشستی پایان عمر حکومت وحدت ملی را باتوجه به قانون اساسی افغانستان بررسی کردند.

 

آنها تصریح کردند که دوره کاری ریاست جمهوری در قانون اساسی افغانستان چهار ساله است بنابراین دوره کاری اشرف غنی پایان یافته و ادامه کار دولت کنونی افغانستان هیچ مشروعیت قانونی ندارد.

 

حقوقدانان افغانستان تاکید کردند، حکومت وحدت ملی با احترام به قانون اساسی این کشور، زمینه انتخابات ریاست جمهوری را باید فراهم کند.

 

«گل‌رحمان قاضی» رئیس اتحادیه حقوقدانان افغانستان اظهارداشت: حکومت وحدت ملی حتی زمانی که از زمان آغاز به کار نیز مشروعیت قانونی نداشت. زیرا «جان‌کری» وزیر خارجه سابق آمریکا با مداخله در نتایج انتخاباتی ریاست جمهوری و تشکیل حکومت وحدت ملی حق مردم افغانستان را از آنها سلب کرد.

 

وی خاطرنشان کرد که ادامه کار حکومت وحدت ملی باعث افزایش فقر، گسترش جنگ و مهاجرت مردم افغانستان شده است.

 

رئیس اتحادیه حقوقدانان افغان هشدار داد که سیاست‌های حکومت وحدت ملی افغانستان را به سوریه دوم تبدیل خواهد کرد.

 

قاضی در ادامه تصریح کرد که بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی اوایل خردادماه دوره کاری حکومت وحدت ملی پایان خواهد یافت.

 

این در حالی است که پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان دوره کاری حکومت وحدت ملی را چهار ساله اعلام کرده بودند اما اشرف غنی دوره کاری حکومت وحدت ملی را پنج ساله می‌داند.

 

 

رئیس اجرایی دولت افغانستان: تکرار انتخابات پرتقلب گذشته را در خواب ببینند

رئیس اجرایی دولت افغانستان در واکنش به احتمال افزایش تقلب در انتخابات آینده این کشور گفت که آنهایی که برای تقلب تلاش می‌کنند تکرار حوادث انتخابات گذشته را در خواب ببینند.

 

«عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات که از حمایت ارگ ریاست جمهوری افغانستان برخوردار است استفاده از کپی در روند ثبت نام رای دهندگان را مجاز اعلام کرد.

 

این اقدام رئیس کمیسیون انتخابات انتقاد برخی از اعضای کمیسیون، نهادهای ناظر بر انتخابات و ریاست اجرایی دولت افغانستان را نیز برانگیخته است.

 

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان در نشست شورای وزیران این کشور امروز با استفاده از کپی شناسنامه در روند ثبت نام رای دهندگان مخالفت کرد.

 

ظاهرا ارگ ریاست جمهوری افغانستان بر اعضای کمیسیون انتخابات این کشور فشار وارد کرده تا با تصمیم اشرف غنی مبنی بر استفاده از کپی شناسنامه در روند ثبت نام رای دهندگان موافقت کنند.

 

عبدالله در واکنش به این موضوع گفت: هیچ کسی در دولت افغانستان حق ندارد کمیسیون انتخابات را تحت فشار قرار دهد زیرا اعضای این کمیسیون مخالف استفاده از کپی شناسنامه در روند ثبت نام رای دهندگان هستند.

 

وی در ادامه تصریح کرد، مردم اجازه بازی با سرنوشت‌شان را نمی‌دهند. آنها تکرار انتخابات پرتقلب گذشته را در خواب ببینند زیرا مردم از حق خودشان دفاع خواهند کرد.

 

برخی از نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان مجاز دانستن استفاده از کپی شناسنامه‌ در روند ثبت نام رای دهندگان را زمینه ساز تقلب در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور می‌دانند.

 

به دلیل فشار بخشی از دولت و رئیس کمیسیون انتخابات به مجاز دانستن استفاده از کپی در روند ثبت نام، رئیس دبیرخانه و سه تن از اعضای کمیسیون انتخابات استعفا کردند.

 

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز از موضع گیری برخی از اعضای این کمیسیون در برابر استفاده از کپی شناسنامه‌ در روند ثبت نام رای دهندگان اعلام حمایت کرد.

 

وی در ادامه به لزوم عدم مداخله دولت افغانستان در روند کاری این کمیسیون برای تضمین شفافیت انتخابات تاکید کرد.

 

پیش از این نیز اداره ثبت احوال نفوس افغانستان از کمیسیون انتخابات خواسته بود تا استفاده از کپی شناسنامه در روند ثبت نام رای دهندگان را مجاز اعلام کند که با مخالفت این کمیسیون مواجه شده بود.

تسنیم

همه طرف‌ها در مذاکرات آستانه حضور دارند

امروز دوشنبه در آستانه آغاز نهمین دور مذاکرات “آستانه”، وزارت خارجه قزاقستان تاکید کرد همه طرف‌هایی که به دنبال دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه هستند، در این دور حضور دارند.

ادامه

اسیای مرکزی, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, قزاقستان

نماینده پارلمان افغانستان: ارگ ریاست‌جمهوری و برخی کشورهای غربی از داعش حمایت می‌کنند

«امان‌الله پیمان» نماینده ولایت بدخشان در پارلمان افغانستان در اظهاراتی، ارگ ریاست جمهوری این کشور و برخی کشورهای غربی را به حمایت از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های مسلح متهم کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, چین, خبر, روسیه

رئیس اجرایی دولت افغانستان، «اشرف غنی» را متهم به عوام فریبی کرد

عبدالله در واکنش به‌ آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی گفت: با درج واژه افغان به‌عنوان ملیت مشکلی ندارم اما آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بدون تفاهم و در آستانه انتخابات اقدامی عوام فریبانه است.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر, سیاسی