پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه: امضای توافقنامه با طالبان نشانه دورویی آمریکاست

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه به امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و گروه طالبان اشاره کرد و آن را نشانه دیگری از حمایت واشنگتن از تروریسم و دورویی این کشور خواند.

 

«لئونید ایواشف» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: گروه طالبان بارها با اعمال خود ثابت کرده است که یک گروه تروریستی بوده و هزاران نفر از مردم افغانستان و سربازان و مقامهای دولتی این کشور به دست طالبان کشته شده‌اند.

 

وی افزود: سران گروه طالبان هیچگاه از اعمال خود ابراز ندامت نکرده و نگفته‌اند که شیوه‌های تروریستی را کنار می‌گذارند و ازنظر جامعه جهانی این گروه تروریستی است.

 

ایواشف اظهار داشت: امضای توافقنامه صلح با گروه طالبان یک بار دیگر نشان داد که آمریکا تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم می‌کند و با گروه های تروریستی که در طبقه بندی گروه شرور قرار می‌گیرد مبارزه می‌کند و با بقیه مماشات و همکاری می‌کند.

 

توافق آمریکا و طالبان پس از نزدیک به دو سال و ۱۱ دور مذاکره روز شنبه دهم اسفند ماه با حضور وزیران خارجه شماری از کشورهای منطقه و جهان در دوحه توسط زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در پایتخت قطر امضا شد.

 

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که به احتمال زیاد آمریکا از گروه طالبان برای نیل به اهداف ژئوپلیتیک خود استفاده می‌کند.

 

وی در این مورد گفت که احتمال آن وجود دارد که آمریکا قصد آن داشته باشد که گروه طالبان که وارد دولت جدید افغانستان می‌شود، سیاست‌های این دولت را علیه ایران و روسیه و احتمالا چین خصمانه کند.

 

به گفته ایواشف، گروه طالبان ممکن است که در طرح هایی برای بی‌ثبات کردن آسیای مرکزی نیز بطور پنهانی شرکت کند.

 

کارشناس روس گفت: بر هیچکس پوشیده نیست که آمریکا می‌خواهد منطقه آسیای مرکزی را که در مجاورت روسیه قرار گرفته بی‌ثبات کند و راههای مختلف برای رسیدن به این هدف را بررسی می‌کند.

 

وی افزود: نزدیک‌شدن گروه طالبان به واشنگتن امکان کمک این گروه را در اجرای طرح بی‌ثبات سازی در آسیای مرکزی فراهم می‌کند.

 

ایواشف بر این باور است که در شرایط جدید پس از امضای موافقت نامه صلح بین گروه طالبان و آمریکا باید کشورهای منطقه مراقب باشند و تحرکات این گروه و نیز گروه تروریستی داعش که به افغانستان نفوذ کرده است و برای بی ثبات کردن مناطق همجوار افغانستان تلاش می‌کند، را زیر نظر داشته باشند.

 

وی در پایان مصاحبه گفت که آمریکا بارها اثبات کرده است برای رسیدن به اهداف خود به هر اقدام و حرکتی حتی حمایت از گروه های تروریستی دست می‌زند و اوضاع سوریه یک بار دیگر این واقعیت را آشکار نشان داد و در افغانستان این رویکرد واشنگتن ممکن است با ترفندهایی همراه باشد که گذشت زمان آن را برملا می‌کند.

ایران و اوراسیا؛ هشداری که باید جدی گرفت

حدود ۱۰۰ روز از شروع رسمی الحاق ایران به موافقتنامه اوراسیا می گذرد. با این حال رضا اردکانیان وزیر نیرو اخیرا هشدار داد که ممکن است فرصت سه ساله این موافقتنامه از دست برود و ناکامی دیگری را تجربه کنیم.

ادامه

ارمنستان, اسیای مرکزی, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, جهان, خبر, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان

پامپئو در قزاقستان: نسبت به چین و روسیه هوشیار باشید!

وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به قزاقستان از مقامهای این کشور خواست نسبت به نفوذ و سرمایه‌گذاری از جانب روسیه و چین هوشیار باشند.

ادامه

اسیای مرکزی, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, عراق, قزاقستان

حمایت نشست آستانه از یکپارگی سوریه و مخالفت باتشکیل مناطق خودمختار در این کشور

کشورهای ضامن صلح سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) امروز (چهارشنبه) در پایان چهاردهمین نشست خود موسوم به روند “آستانه” در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان با صدور بیانیه ای بار دیگر از حاکمیت ملی و یکپارگی سوریه حمایت و مخالفت شدید خود را با تشکیل مناطق خودمختار در این کشور اعلام کردند.

ادامه

اسراییل, اسیای مرکزی, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, قزاقستان

تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا از امروز روی ۸۶۲ کالا آغاز شد

تجارت ترتیبات ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا از امروز ۵ آبان اجرایی می‌شود؛ این در حالی است که حجم تجارت ایران با این منطقه در حال حاضر ۲.۶ میلیارد دلار است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, اورآسیا, ایران, جهان, خبر, روسیه