بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

دیلی میل: عطش بن سلمان به خون، خاورمیانه را تهدید می‌کند

تارنمای روزنامه «دیلی میل» در مطلبی با دادن لقب «صدام کوچک» به ولیعهد سعودی، نوشت: «محمد بن سلمان» یک مستبد بی ثبات است و عطش وی به خون، تمام خاورمیانه را تهدید می کند.

 

در این یادداشت آمده است: عربستان سعودی در نهایت تایید کرد که «جمال خاشقچی» روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسیده و در ادعایی باورناپذیر گفت که وی در یک درگیری در داخل ساختمان مذکور کشته شده است.

 

دیلی میل افزود: خاشقچی نویسنده منتقد و خاری در چشم رژیم عربستان، چه بدشانسی ای آورد که با ۱۵ آدم گردن کلفت تعلیم دیده شامل محافظان مقامات سعودی و یک متخصص پزشکی قانونی مجهز به اره استخوان بر، درگیر شده است!

 

در مقابل روایت ارائه شده از سوی مقام های ترک موجه تر به نظر می رسد: خاشقچی ۵۹ ساله در شرف ازدواج به داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشیده شده، زنده زنده اندام هایش را بریده اند و سرش را از تنش جدا کردند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: عواقب دیپلماتیک و لطمه های این رویداد به اعتبار سعودی، مخرب بوده اند.

 

اولین توضیحی که می توان در این باره ارائه داد این است که به آقای خاشقچی به چشم یک تهدید ویژه نگاه می شد.

 

وی نه تنها در نقش مشاور سابق سرویس های امنیتی عربستان از عوامل خودی آگاه بود، بلکه در مطالبی که برای روزنامه واشنگتن پست می نوشت مکررا از رژیم ریاض انتقاد می کرد.

 

افزون بر این، خاشقچی از حامیان پیام رسان جدید «بی آرمی» (لشکر زنبوران) برای مخالفان داخل و خارج عربستان بود. این پیام رسان فضایی را به وجود آورده است تا سعودی ها نارضایتی های خود را در مورد فساد در این کشور منتشر کنند.

 

احتمالا پیام رسان «بی آرمی» عامل این قتل بوده است.

 

مردم عربستان سعودی بزرگترین جامعه کاربران اینترنت در‌خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. اما دولت ریاض چیزی همچون دیوار آتش بزرگ چین برای فیلتر کردن اثرات نامطلوب ندارد، بنابراین از ابزارهای سختگیرانه تری استفاده می کند.

 

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: مسئله نگران کننده تر این است که شواهد از تبدیل ولیعهد ۳۳ ساله عربستان که خود را اصلاح طلب معرفی می کند به مستبدی غیرمنطقی و بی ثبات حکایت دارد که در این زمینه با صدام حسین رقابت می‌کند.

 

کویتی های نگران همین حالا نیز به وی لقب صدام کوچک را داده اند زیرا هراس دارند که او نیز همچون صدام نقشه تجاوز به امیرنشین آسیب پذیر آنان را در سر داشته باشد.

 

سازمان اطلاعات و امنیت آلمان (بی ان دی) دسامبر سال ۲۰۱۵ (آذر-دی ۹۴) هشدار داد که قدرت در دستان بن سلمان و وزیر دفاع و معاون ولیعهد متمرکز شده است. این سازمان همچنین پیش بینی کرد که بن سلمان در صدد جانشینی پدرش برآمده و از این موقعیت برای تبدیل شدن به رهبری از نوع صدام برای جهان عرب استفاده خواهد کرد.

 

در نتیجه، سعودی ها که اغلب به عنوان یکی از متحدان ارزشمند حامی غرب شناخته می شوند، گذشته محتاط خود را در ازای یک نقش بی ثبات کننده منطقه ای کنار خواهند گذاشت. بی ان دی همچنین هشدار داد که ممکن است بن سلمان برای رسیدن به هدف خود به توان نظامی نیز متوسل شود.

 

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در مورد جاه طلبی‌های بن سلمان درست می‌گفت. وی سال گذشته نقش ولیعهد پادشاه ۸۲ ساله عربستان که به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلاست را برعهده گرفت.

 

آلمان ها در مورد بی ثباتی ولیعهد ریاض نیز حق داشتند. در دوره ولیعهدی وی، جنگ سعودی ها در یمن بدون در نظر گرفتن ۱۰ هزار مجروح غیرنظامی و احتمال مرگ ۱۱ میلیون نفر از گرسنگی، ادامه یافت.

 

بن سلمان سال گذشته «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را که تابعیت دوگانه لبنانی- عربستانی دارد در ریاض بازداشت کرد تا در اقدامی تلافی جویانه برای مهار نکردن نفوذ روزافزون حزب الله تحت الحمایه ایران، از وی انتقام بگیرد.

 

تمام رقبای احتمالی برای بن سلمان از سرراه برداشته شده اند که از سرشناس ترین آن ها می توان به ولیعهد سابق «محمد بن نایف» پسرعموی وی که از ارتباطات امنیتی قوی با غرب برخوردار بود، اشاره کرد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: استانبول میگوید که مدارک قتل خاشقچی را با جهان در میان خواهد گذاشت.

 

بن سلمان امید دارد که بتواند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به آغاز جنگی مرگبار با ایران ترغیب کند؛ چیزی که سعودی ها و اسرائیلی ها خواستار آن هستند.

 

ولیعهد عربستان همچنین تا تجاوز به قطر پیش رفت اما در نهایت به یک تحریم اقتصادی بسنده کرد.

 

تمام این ها ما را به ماجرای خاشقچی باز می گرداند که با انزوای قطر مخالف بود و کل ایده اصلاح طلب بودن ولیعهد جدید را به ویژه با زیرسوال بردن اساس اقتصادی برنامه اصلاحات وی، به چالش کشید.

 

دیلی میل در ادامه نوشت: تمام نگاه ها به سوی واشنگتن است. آن طور که به نظر می رسد، رئیس جمهوری آمریکا این که خاشقچی به قتل رسیده را پذیرفته است.

 

آمریکا نباید نگران بالا بردن قیمت نفت از سوی سعودی ها باشد زیرا واشنگتن بزرگترین تولید کننده نفت جهان است. بنابراین باید انتظار داشت که دست اندرکاران این جنایت در فهرست افراد تحریم شده قرار گیرند، دارایی های آنان مصادره شود و از ورود به خاک آمریکا منع شوند و ملک سلمان برای چیدن بال های پسرش تحت فشارهای غیررسمی قرار گیرد.

 

معمولا مشکلی وجود ندارد که عربستان نتواند خود را از آن نجات دهد اما این مسئله فرق دارد. از ساختمان یک کنسولگری برای ارتکاب قتل استفاده شده است. دستکم کشورهای غربی از جمله انگلستان باید تمامی جاسوسان و نیروهای وابسته به ارتش عربستان را از خاک خود اخراج کنند.

 

ملک سلمان باید بداند که پسرش، محمد قاتل در چشم جهان خراب شده و نیاز دارد در مورد جانشین خود تجدید نظر کند.

ایرنا

عبدالباری عطوان؛ آیا آل سعود از بحران خاشقجی جان به در می‌برد؟

بیانیه رسمی ریاض در اعتراف به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری‌ این کشور در استانبول پر از تناقض است و نشان‌دهنده تلاشی مذبوحانه از طرف آل سعود برای وقت گرفتن. به همین دلیل نیز با تردیدهایی مواجه شد و درخواست‌ها برای آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و شفاف افزایش یافت.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, عربستان سعودی, مقاله

بن‌سلمان پیش از اعلام سناریو قتل خاشقجی برای گرفتن تائید امریکا با پمپئو تماس گرفته بود

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ولیعهد سعودی روز گذشته در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا ‌او را در جریان جزئیات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی قرار داده بود.

ادامه

امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

ابراز تردید نمایندگان و سناتورهای آمریکایی بابت اذعان عربستان به‌قتل خاشقجی

به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در توئیت خود نوشت، به شدت نسبت به توضیحات عربستان بابت مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان تردید دارد.

ادامه

امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر

عربستان مرگ خاشقجی درکنسولگری‌اش را به‌گردن افسران اطلاعاتی انداخت / ترامپ: توضیح عربستان قابل اعتماد است

دادستان کل عربستان بالاخره به مرگ جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچکترین اشاره‌ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهمترین آنها احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار ... عربستان مرگ خاشقجی درکنسولگری‌اش را به‌گردن افسران اطلاعاتی انداخت / ترامپ: توضیح عربستان قابل اعتماد است

ادامه

امریکا, جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی