تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

دیدار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه

سرگئی لاوروف، در نشست خبری گفت که کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دیکته خارجی به پیش برود. وی همچنین تاکید کرد که حضور آمریکا در سوریه و اقداماتش در این کشور غیرقانونی است.

 

نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه با گی‌یر پترسون، نماینده سازمان ملل، یک روز پیش از نشست کمیته قانون اساسی سوریه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و در بیانیه پایانی این سه کشور نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند و گفتند که این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد.
ظریف: تا هر وقت دولت سوریه به ما اجازه دهد در آنجا می‌مانیم

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترک خود تاکید کرد که ایران و روسیه به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارند و تا زمانیکه که دولت سوریه به ما اجازه دهد در آنجا خواهیم ماند.

 

وی همچنین افزود: «ملت سوریه در هشت سال گذشته از فقدان توافق رنج می‌برد و ما تاکید کرده بودیم که هیچ گونه راه حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد.»

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست خبری گفت که کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دیکته خارجی به پیش برود. وی همچنین تاکید کرد که حضور آمریکا در سوریه و اقداماتش در این کشور غیرقانونی است.

 

مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت که کمیته قانون اساسی سوریه می‌تواند در راستای تغییرات سیاسی بزرگ در سوریه عمل کند. وی تاکید کرد که تنها راه حل بحران سوریه گفتگو میان دولت سوریه با مخالفان است.

 

از سوی دیگر، در بیانیه پایانی این نشست، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند و گفتند که این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد.

 

در این بیانیه ایران، روسیه و ترکیه از تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز بکار آن در ژنو در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان نتیجه کمک موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند.

 

در بند سوم این بیانیه گفته شده است که آغاز بکار کمیته قانون اساسی تایید می‌کند که راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد و این سه کشور همچنین بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری- سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مجددا تاکید کردند.

 

در بند دیگری از بیانیه تاکید شده است که کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب نماید، اداره شود.

 

ایران، روسیه و ترکیه بر اهمیت فرایند حل و فصل گسترده تر در پیشبرد افزایش کمک‌های انساندوستانه برای تمامی سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی خود در سوریه و همچنین اطمینان و اعتماد سازی میان طرف‌های سوری تاکید کردند.

 

نشست کمیته قانون اساسی سوریه قرار است با مشارکت ۱۵۰ نفر روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر(هشت آبان) در ژنو برگزار شود که ۵۰ نفر از مشارکت کنندگان به نمایندگی از دولت بشار اسد، ۵۰ نفر به نمایندگی از مخالفان دولت و ۵۰ نفر به نمایندگی از جامعه مدنی سوریه حضور دارند. این کمیته زیر نظر سازمان ملل متحد است.

 

طبق نظر برخی از کارشناسان کمیته قانون اساسی سوریه می‌تواند راه را برای انجام اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه زیر نظر سازمان ملل در این کشور مهیا کند. صدها هزار نفر در هشت سال اخیر در جنگ داخلی سوریه کشته و میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

یورونیوز

آغاز تحریم‌های جدید آمریکا و متحدان عرب آن علیه ایران

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که این کشور به همراه متحدان عرب خود تحریم‌هایی را علیه نهادهای وابسته به ایران و گروه‌های مقاومت وضع کرده است.

ادامه

امارات, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, کویت