دیوان عدالت اداری رژیم ولایی امنیت شغلی کارگران را بر باد داد

از سال ۱۳۷۵ که دیوان عدالت اداری با صدور دادنامه‌ی ۱۷۹ به قانونی بودن قراردادهای موقت در کارهای مستمر رای داد، قانون کار و مفاد حمایتی این قانون هم بی‌اثر شد. امنیت شغلی درست از همان زمان بر باد رفت و مهر سکوت از همان زمان بر لبان کارگران زده شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

برخی مسائل نظری و عملی در مورد سوسیالیسم و مسیر حرکت ویتنام به سوی سوسیالیسم

به مناسبت ۱۳۱مین سالگرد تولد صدر هوشی‌مین (۱۹ مه ۲۰۲۱/۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) و انتخابات نمایندگان مجلس ملّی پانزدهم و شوراهای مردمی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ در روز ۲۳ مه/۲ خرداد، دکتر نویِن فو ترونگ، دبیرکل کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست ویتنام (CPV) مقاله‌ای با عنوان ”برخی مسائل نظری و عملی در مورد سوسیالیسم و مسیر حرکت ویتنام ... برخی مسائل نظری و عملی در مورد سوسیالیسم و مسیر حرکت ویتنام به سوی سوسیالیسم

ادامه

اتحاد شوروی, برابری اجتماعی, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سوسیالیسم, عدالت اجتماعی, کارگری, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, ویتنام

صدای حق طلبی دهقانان خاموش شدنی نیست !

بر پایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، چهارشنبە ٨ اردیبهشت‌ماه ١۴٠٠، مردم محروم و رنج‌دیدهٔ روستای سراب کهمان، شهرستان الشتر لرستان، به‌خاطر مخالفت با کسانی که برای قطع درختان گردوی کنار رودخانه آمده بودند، از سوی آنان که عوامل مسلح حکومتی بودند هدف حمله قرار گرفتند.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, دهقانی, سیاسی, مقاله

هراس از حضور مردم در صحنه تحولات کشور!

گفت‌وگوی حمیدرضا جلائی‌پور، از چهره‌های شاخص گرایش موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی با سایت اینترنتی ” اعتماد”، پنجشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از زاویه‌هایی گوناگون ‌تأمل‌برانگیز و شایستهٔ بررسی‌ است.  

ادامه

ایران, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی, عدالت اجتماعی, مقاله

حاشیه‌نشینان چابهار از داشتن برق، آب و گاز بی‌بهره‌اند/ هزاران ایرانی اینجا بدون شناسنامه‌اند

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: یکی از مهمترین چالش هایی که ما با آن امروز روبه رو هستیم بحث رشد و سرعت حاشیه نشینی در چابهار است. مردم حاشیه نشین بدون هیچ حمایتی از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله گذاری آب بی‌بهره‌اند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, فقر, مصاحبه و گفتگو

دکتر معین؛ پولی وطبقاتی‌کردن واکسن کرونا نشان‌دهنده ضعف اخلاقِ حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران است

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است.

 

«مصطفی معین» رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به انتقادات وزیر بهداشت از ستاد کرونا درباره آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی و از سویی دیگر موافقت ایشان با برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر، بیان کرد: ضد و نقیض‌گویی و رفتارهای دوگانه نشان دهنده‌ی ضعیف و سست بودن مبانی علمی و اخلاقی و غلبه رویکردهای پوپولیستی در یک مدیر اجرایی است که باعث بدآموزی برای جامعه و سلب اعتماد مردم از مسئولان و تصمیمات ایشان می‌شود.

 

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین راهبردهای مدیریت در بحران کرونا، ضرورت و توان بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های کشور در بخش‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی، بخش خصوصی و به ویژه هماهنگی در میان دستگاه‌های اجرائی است.

 

هر کدام از اعضای ستاد ملی کرونا باید پاسخگوی تصمیمات ستادی باشند

 

معین افزود: دلیل اصلی تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا با مسئولیت رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت نیز ایجاد هماهنگی و همکاری در بین وزارتخانه‌های عضو ستاد به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اقدام سریع برای کنترل همه‌گیری بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین طبیعی است که هر کدام از اعضای ستاد ملی علاوه بر وظایف و اختیارات قانونی خود، باید پاسخگوی تصمیمات ستادی که خود در آن مشارکت داشته است، هم باشند.

 

در صورت تعارض مصوبه ستاد با سلامت مردم، وزیر بهداشت باید استعفا می‌داد

 

هیچ نیازی به متهم کردن دیگران و فرافکنی نیست

 

رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: حال اگر تصمیمی در ستاد گرفته شود که در تعارض با وظایف و اختیارات قانونی وزیر بهداشت باشد و یا آن تصمیم از نظر کارشناسی نادرست تشخیص داده می‌شود، وزیر محترم باید تذکر می‌داد و از تصویب آن جلوگیری می‌کرد و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.

 

ماجرای واکسن پاکبان‌ها نمونه‌ی بارز فساد و فقدان اخلاق در مدیریت است

 

معین در واکنش به ماجرای واکسیناسیون برخی اعضای شورای شهر و عوامل شهرداری در برخی استان‌ها به جای پاکبان‌ها و همچنین روند واکسیناسیون، گفت: این مسائل نمونه‌ی بارز و مصداقی از فساد و فقدان اخلاق در مدیریت است که موجب تاسف و مستوجب برخورد قاطع قانونی است.

 

وی افزود: عوامل زمینه‌ساز اینگونه رفتارهای مشمئز کننده و غیراخلاقی، نبود منطق علمی، عدالت و شفافیت در تعیین اولویت‌های توزیع و تزریق واکسن و اعمال نظارت بر اجرای دقیق آنها است.

 

احساس مسئولیت در قبال نجات جان شهروندان با خرید فوری واکسن استاندارد

 

معین ادامه داد: خوشبختانه در عصر اینترنت و فضای مجازی، حق نظارت عمومی بر عملکرد مسئولان بیش از پیش واقعیت خود را نشان می‌دهد و در شرایط وخیم مرگ و میر روزانه صدها تن به علت کرونا، حداکثر تدبیر و برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت در قبال نجات جان شهروندان از سوی دولت و حاکمیت باید مشاهده شود که موثرترین راه آن خرید فوری و ده‌ها میلیونی واکسن‌های استاندارد و انجام واکسیناسیون عمومی بصورت رایگان است.

 

وی در پایان گفت: احراز آخرین رتبه‌های واکسیناسیون در سطح جهانی و یا پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی بحران این کشور و مردم است.

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, زنان, کارگری

به نیروهای ملّی، مترقی و آزادی‌خواه کشور

به نیروهای ملّی، مترقی و آزادی‌خواه کشور: بیایید دست در دست همدیگر ‌صدای متّحد مردم جان‌به‌لب رسیده از ظلم و استبداد و منادی تحریم فعّال انتخابات نمایشی رژیم ولایت‌فقیه باشیم!

ادامه

ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر

چراغ سبز کارفرمای مادر به پیمانکاران علیه کارگران

خارج بودن کارگران مناطق آزاد و ویژه از شمول قانون کار و تبعیت از مقررات جداگانه، از گذشته همواره دغدغه فعالان کارگری بوده و توسعه این مناطق نگرانی تبعیض بیشتر بین نیروی کار را افزایش داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری