گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

دکتر محمد ملکی؛ هموطنان اتحاد شما ضامن پیروزی حتمی است

پیام حمایت پیر دیر آزادیخواهی دکتر محمد ملکی از اعتراضات اقشار مختلف جامعه:

من یک معلم کارگر زاده هستم

 

درود و صدها درود به کارگران، معلمان، کامیونداران، دانشجویان،کسبه و بازاریان و دیگر اقشار جامعه که امروز برای احقاق حقوق خود به پا خاسته اند و فریاد حق طلبی سرداده اند.

من پدرم یک کارگر بود و خودم یک معلم هستم.

کارگر یدی و کارگر فکری
یکی با دستهایش میسازد و دیگری با فکرش
به همه آنها که بپا خاسته اند و برای بازستانی حق خود از زندان و ضرب وشتم و مشکلات دیگر نمی هراسند
درود میفرستم
میگویند وقتی فقر میاید کفر و نفاق را با خود میاورد
بد نیست برای روشن شدن آثار فقر و نداری مثالی از زندگی خودم به هموطنان عزیزم ارائه دهم تا بهتر روشن شود آثار و عواقب فقر چیست.

 

در شعارهای راهپیمایان دیدم و خواندم که«ما گرسنه ایم» القصه آن که من در نوجوانی خواهری داشتم بسیار دوست داشتنی که در بستر بیماری افتاد و بعلت کمبود غذا و دارو روز به روز حالش بدتر میشد. بالاخره بازحمت پولی فراهم شد تا داروی لازم خریداری گردد. من که بچه تجریش بودم به داروخانه ای در قلهک سر خیابان دولت مراجعه کردم. پس از تهیه دارو هنگامی که با عجله خود را به بالین خواهرم رساندم دیدم که قبل از رسیدن من فوت کرده بود.
این واقعه زندگی و افکار مرا تغییر داد. هنوز وقتی بیاد خواهرم مریم میافتم معنی فقر و نداری را میفهمم. بعدها شنیدم « رضا» بچه شاه دستور داده برایش یک کره خر بخرند، تا با آن سرگرم باشد. میگفتند این بچه الاغ دو تا پرستار دارد.

 

راستی آیا فردی که اینچنین بزرک شده میتواند عدالت و آزادی برای مردم بیاورد؟

 

من معلمی کارگرزاده هستم و با درد کسانی که امروز در خیابانها فریاد ما گرسنه ایم سر داده اند؛ آشنایم. متاسفانه بعلت بیماری نمیتوانم خود را به جمع آنها برسانم ولی پشتیبانی و تحسین خود را به تک تک آنها اعلام میکنم و از آنها میخواهم همه پشتیبان هم باشند تا حق خود و ملت را از ظالمان بستانند.

 

بله اعتراضات و تجمعاتی که این روزها در سراسر کشور برای حق ستانی برپاست اگر همه متحد و متفق شوند به آزادی و عدالت و برابری خواهند رسید.

هموطنان اتحاد شما ضامن پیروزی حتمی است.
مستحکم باد اتحادکارگران، معلمان دانشجویان و کسبه
به امید پیروزی همه مردم زجردیده ایران
اول اذر ۹۷
دکتر محمد ملکی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛ حقوق کارگران نباید کمتر‌ از ۳ میلیون تومان باشد

نماینده مردم رزن با بیان اینکه قانون کار کنونی دارای اشکال است، گفت: ما بجای اینکه به مسائل اساسی زندگی کارگر، دستمزد، شخصیت و جایگاهی که دارد، بپردازیم، آنها را با حداقل حقوق نگه داشته‌ایم که تنها به این امید داشته باشند که سازمان تامین اجتماعی حامی آنها است و این اقدام، کار درستی نیست.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و منافع زنان شاغل

بحران و رکود عمیق اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ ارز ملی، تاراج منابع ملی و اندوخته‌های زحمتکشان توسط کارگزاران رژیم، تشدید بحران معیشتی زحمتکشان و اعتراض های گستردۀ  آنان  در ماه‌های اخیر تعویض مهره‌های اقتصادی در ۵ آبان‌ماه را موجب گردید.

ادامه

ایران, حقوق بشر, زنان, کارگری, مقاله

اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به تشدید سرکوب کارگران و معلمان در ایران

دیده‌بان حقوق بشر از برخوردهای امنیتی اخیر با فعالان کارگری و معلمان در ایران انتقاد کرد. به گفته این سازمان جهانی حقوق بشری، اظهارات مقام‌های ایران درباره‌ وحدت ملی، با توجه به زندانی کردن این فعالان “پوچ” است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان

تجربه خصوصی‌سازی در کشور موفق نبود

علی خدایی در گفتگو با ایلنا، تجربه خصوصی‌سازی در کشور را ناموفق دانسته و گفت: عمده شرکت‌هایی که درباره بحران‌های کارگری می‌شنویم، شرکت‌های دولتی خصوصی شده، هستند. هپکو و ماشین‌سازی تبریز صنایع بزرگی هستند که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری