خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

دو فعال کارگری دیگر در کامیاران جهت اجرای حکم حبس تعزیری روانه زندان شدند

“دلنیا صبوری” و “روژین ابراهیمی” دو فعال کارگری که پیش‌تر بابت برگزاری و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، به حبس تعزیری محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم به زندان کامیاران منتقل شدند.

 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۷ دو فعال کارگری شهرستان کامیاران “دلنیا صبوری” و “روژین ابراهیمی” جهت سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان این شهر منتقل شدند.

 

گفتنی است، این دو فعال کارگری پیش‌تر به علت شرکت در مراسم روز جهانی کارگر بازداشت شده بودند، در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به همراه چهار فعال کارگری دیگر به نام‌های “امید احمدی”، “شاهو صادقی”، “مهرداد صبوری” و “آرام محمدی” مجموعا به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شده بودند.

 

دلنیا صبوری و روژین ابراهیمی، از سوی دادگاه بدوی هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و حکم شان در دادگاه تجدید نظر به سه روز کاهش پیدا کرد.

 

بر اساس حکم تایید شده درشعبه چهارم دادگاه تجدید نظر؛ مهرداد صبوری و امید احمدی هر کدام به یک سال حبس تعزیری، آرام محمدی و شاهو صادقی هر کدام به نود و یک روز حبس تعزیری، دلنیا صبوری و روژین ابراهیمی هر کدام به سه روز حبس تعزیری محکوم گردیدند.

 

لازم به ذکر است؛ در این حکم که از سوی شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان و با ریاست مصطفی طیاری به تایید رسید، حکم بدوی چهار تن از فعالین عینا تایید شده است و فقط احکام صادره جهت دلنیا صبوری و روژین ابراهیمی از یک سال حبس تعزیری به سه روز حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است.

 

شایان ذکر است که «مهرداد صبوری» و «امید احمدی» بهمراه «شاهو صادقی و آرام محمدی» در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ بدون ارائه حکم از سوی نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی، بازداشت شدند. که در تاریخ ۵ خردادماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی با قید وثیقه آزاد شدند.

 

همچنین روژین ابراهیمی و دلنیا ابراهیمی نیز روز اول خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به اداره‌ی اطلاعات کامیاران احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بودند.

فعال کارگری؛ سیاست‌های نئولیبرالیستی سرمایه‌داری بر ارزان‌سازی نیروی کار و سرکوب هرچه بیشتر دستمزد تاکید دارد

کاظم فرج‌اللهی می‌گوید: سیاست‌های نئولیبرالیستی سرمایه‌داری بر ارزان‌سازی نیروی کار و سرکوب هرچه بیشتر دستمزد تاکید دارد و تلاش برای حذف حداقل دستمزد نیز در همین بستر تعریف می‌شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گفتگو

تجمع کارگران شهرداری نیشابور در اعتراض به بازشدن پای بخش‌خصوصی در مجموعه شهرداری

جمعی از کارگران خدماتی شهرداری نیشابور با برگزاری یک تجمع اعتراضی گفتند: از ابتدای ماه جاری، شهرداری نیشابور وضعیت استخدامی کارگران شاغل در بخش خدماتی این مجموعه را از حالت قرارداد مستقیم به پیمانکاری تغییر داده و در نتیجه امنیت شغلی همکاران ما در معرض تهدید قرار گرفته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

بیش از ده کارگر فولاد اهواز آزاد شدند

وکیل کارگران گروه ملی فولاد ایران از آزادی بیش از ده کارگر بازداشتی این مجتمع خبر داد.   محمدعلی جداری فروغی وکیل برخی از کارگران گروه ملی فولاد ایران، در تماس با ایلنا، از آزادی بیش از ده کارگر بازداشتی این مجتمع خبر داد.   وی گفت: عصر روز گذشته پنجم دی، بیش از ده ... بیش از ده کارگر فولاد اهواز آزاد شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری