مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

دونالد ترامپ؛ مبارزه با داعش برعهدۀ مسکو، تهران و دمشق است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که چهارشنبه شب خروج نیروهای این کشور را از سوریه اعلام کرده بود، اندکی بعد در پی ابراز مخالفت و حیرت برخی سیاستمردان آمریکا، به توجیه تصمیم خود پرداخت و یکبار دیگر با انتشار یک توئیت تاکید کرد که «زمان بازگشت به خانه و بازسازی کشور فرا رسیده است».

 

برخی اعضای کنگرۀ آمریکا از این تصمیم ابراز تاسف کرده و آنرا در تضاد با سیاست‌های بازدارندۀ آمریکا در برابر ایران تلقی می‌کنند.

 

دونالد ترامپ که با اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج کامل و فوری کلیۀ نیروهای آمریکائی از سوریه، بسیاری از متحدان خود در این کشور را غافلگیر و نگران کرد، بامداد امروز به توجیه تصمیم خود پرداخت و این سیاست را پیش بینی شده خواند و گفت وی در مدت مبارزات انتخاباتی بصورت آشکار همواره بر لزوم چنین اقدامی تاکید کرده است.

 

دونالد ترامپ در توئیت خود نوشت «روسیه، ایران و سوریه دشمنان محلی و نزدیک گروه دولت اسلامی هستند و ما داریم کار آنها را انجام می‌دهیم».

 

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت خود می پرسد «آیا ایالات متحد آمریکا می‌خواهد ژاندارم خاورمیانه شود در حالیکه در برابر این کار هیچ چیزی بدست نمی‌آورد و تنها جانِ پرارزشِ [سربازان خود] و میلیاردها دلار از دست می‌دهد تا از جان کسانی که ارزش کار او را نمی‌دانند محافظت کند؟» وی همچنین می‌پرسد «مگر ما می‌خواهیم برای همیشه در آنجا بمانیم؟» و خود پاسخ می‌دهد که «زمان برای اینکه دیگران وارد میدان شوند، فرارسیده است».

 

در آمریکا، این تصمیم با واکنش‌های گوناگونی روبرو شده است. برخی از سیاستمردان این کشور معتقدند که خروح نیروهای آمریکائی از سوریه می‌تواند به «تشویق جمهوری اسلامی ایران برای اعزام بیشتر نیرو و سلاح به این کشور بیانجامد» و «با سیاست‌های اعلام شدۀ دولت آمریکا مبنی بر لزوم خودداری ایران از دخالت در نبردهای منطقه‌ای» تضاد کامل داشته باشد.

 

بسیاری از مقامات دولتی آمریکا تا پیش از اعلام این تصمیمم و حتی همین چند روز پیش بر تداوم حضور آمریکا در سوریه تاکید می‌کردند. اینک شماری از اعضای کنگره از این تصمیم ابراز تاسف می‌کنند.

 

در حالیکه «نیروهای دموکراتیک سوریه»، متحدان تحت حمایت آمریکا، از خروج این کشور ابراز نگرانی کرده و آن را موجب بازسازی داعش می‌دانند، اسرائیل اعلام کرده است که عملیات خود در سوریه علیۀ نیروهای حامی و تحت حمایت ایران را تشدید می‌کند.

 

بسیاری از سیاستمردان آمریکائی و کارشناسان بین‌المللی، تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه را با سیاست بازداری منطقه‌ای در برابر ایران در تضاد می‌بینند.

 

توما پییِره، پژوهش‌گر در مرکز مطالعات علمی فرانسه و متخصص سوریه، تاکید می‌کند که آمریکا در گذشته نیز هرگز در جهت محدود کردن دخالت‌های ایران در سوریه اقدام نکرده و میان حرف و عمل مقامات آمریکائی در این زمینه، فاصله بسیار بوده است.

 

بگفتۀ او «آنچه این تضادِ میان گفتار و رفتار را آشکارا نشان می‌دهد، رها کردنِ شورشیان «جبهۀ جنوب» بود که مناطق «درعا» و «قُنَیطره» را در مرز با اردن و اسرائیل در کنترل خود داشتند و نیروئی به حساب می‌آمدند که با حمایت آمریکا می‌توانستند از نزدیک شدن واحدهای ایرانی به مرز اسرائیل جلوگیری کنند.» اما بگفتۀ توما پییِره «هنگامی که رژیم بشار اسد در تابستان گذشته حملات خود را به نیروهای این جبهه آغاز کرد، دولت آمریکا برای حمایت از آنها هیچ حرکتی از خود نشان نداد و این نیروها در عرض چند هفته از میان رفتند. بنابراین در بسیاری موارد میان آنچه گفته می‌شود و آنچه در عمل انجام می‌گیرد، تفاوت بسیار است».

 

توما پییِره تاکید می‌کند که «آمریکا در اعلام و اعمال مجازات‌های اقتصادی و بویژه ابراز نظر در این زمینه همواره چهره‌ای سخت گیر نشان می‌دهد، اما مثلاً در سوریه هرگز هیچ اقدام سخت گیرانه‌ای علیۀ حضور نیروهای ایران در این کشور به اجرا نگذاشته و حتی از امکانات موجود برای سدِ [حضورِ] ایران استفاده نکرده است».

 

آلمان، انگلستان و فرانسه، متحدان آمریکا در مبارزه با گروه دولت اسلامی تصمیم آمریکا را نامناسب و بی‌هنگام دانسته و یادآوری کردند که در این زمینه هنوز راه درازی در پیش است. فلوانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، تاکید کرد که «داعش بکلی نابود نشده است و باید تا از میان رفتن ریشه‌های آن، نبرد نظامی را دنبال کرد».

رادیو فرانسه

شبه‌نظامیان کُرد کنترل میادین راهبردی نفت و گاز را به دولت سوریه واگذار می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا از هراس حمله ناگهانی ترکیه در حال رایزنی با دمشق برای استقرار ارتش سوریه در مناطق شمال‌ شرقی این کشور هستند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

واشنگتن پست: خروج آمریکا از سوریه یک پیروزی برای پوتین است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: تصمیم ناگهانی رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه یک پیروزی نادر برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه

پنتاگون: آمریکا پایگاه التنف در جنوب سوریه را به‌زودی ترک خواهد کرد

یک منبع در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای آمریکا پایگاه التنف، که در منطقه‌ای به وسعت ۵۵ کیلومتر در جنوب سوریه واقع است را به‌زودی ترک خواهد کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, رومانی, سوریه, شمال غرب آسیا