تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

دولت صدای کارگران برای ایجاد تشکل‌های کارگری، حذف قراردادهای موقت و شرکت‌های پیمانکاری و … را نمی‌شنود

علی ترکاشوند گفت: ما سالیان سال است که از دولت‌ها خواسته‌ایم بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا دست سازمان برای هزینه‌های درمان و احیای بیمارستان‌های باز شود. برخی مناطق در حال حاضر نیاز به درمانگاه تخصصی دارند.

 

به گزارش ایلنا، اجرای تمام و کمال قانون کار، امنیت شغلی، ایجاد تشکل‌های کارگری، حذف قراردادهای موقت، حذف شرکت‌های پیمانکاری، تعیین دستمزد طبق سبد معیشت و نرخ واقعی تورم و … اینها مطالباتی هستند که سالهای سال کارگران و فعالان کارگری آن را فریاد زده اما گوش شنوایی برای آن پیدا نکرده‌اند. مطالباتی که اگرچه به دفعات مطرح شده است، اما انگار همچنان باید در مورد آن گفت و آنقدر باید تکرار کرد تا شاید اراده‌ای برای حلِ این مشکلاتِ بی‌شمار به وجود آید.

 

دولت بدهیِ خود را به تامین اجتماعی بدهد

 

علی ترکاشوند دبیر اجرایی تشکیلات حکومتی خانه کارگر شهر ری در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مطالبات کارگران از رئیس‌جمهور آینده چیست، گفت: امنیت شغلی، لغو قراردادهای موقت، لغو سفته‌های سفید امضا، ارسال لیست بیمه‌ی واقعی، جدی شدنِ بازرسی‌ها و از همه‌ مهم‌تر کنترل تورم است؛ دولت اگر نمی‌تواند نرخ تورم را کنترل کند حقوق‌ها را بالاتر از نرخ تورم افزایش دهد.

 

وی در خصوص لزوم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی گفت: ما سالیان سال است که از دولت‌ها خواسته‌ایم بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا دست سازمان برای هزینه‌های درمان و احیای بیمارستان‌های باز شود. برخی مناطق در حال حاضر نیاز به درمانگاه تخصصی دارند؛ به طور مثال در پاکدشت سازمان تامین اجتماعی درمانگاهی ندارد و یا در ورامین بیمارستانی درست کرده‌ که آن را هم رها کرده‌اند.

 

دبیر اجرایی این تشکل حکومتی گفت: اگر دولت بتواند بدهی خود را به سازمان بدهد هم می‌تواند حقوق بازنشستگان را به طور مرتب افزایش دهد و هم اینکه از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به خوبی نگهداری کند.

 

ترکاشوند در خصوص امنیت شغلی کارگران اظهار کرد: اگر کارگران امنیت شغلی نداشته باشند امیدی به آینده ندارند و کارگری که مردد است که آیا روز بعد سر کارش است یا نه، بازدهی هم نخواهد داشت. اینها مشکلاتی است که کارگران قرارداد موقت دارند درصورتی که متخصص‌ترین و متعهدترین کارگران همین کارگران قراردادی هستند.

 

وی افزود: برخی کارگران ۱۵سال کارکرده اما هنوز قراردادی هستند و به همین دلیل هم همیشه حقوق حداقلی می‌گیرند و به سابقه‌ی کاری‌‌شان توجهی نمی‌شود.

 

ترکاشوند گفت: رواج قراردادهای موقت معضل بسیار بزرگی برای کارگران است و مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد کرده است. در طول سالها ما این را متذکر شده‌ایم اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ یک از دولتها توجهی به این موضوع ندارند. امیدواریم دولت بعدی به این قشر عظیم و مولد توجه کند و اجازه ندهد به کارهای غیرمولد روی بیاورند.

 

حذف قرارداهای موقت یعنی حلِ ۷۰ درصد از مشکلاتِ کارگران

 

اکبری دبیر اجرایی تشکل حکومتی خانه کارگر زاهدان نیز در پاسخ به این سوال مطالبات کارگران از رئیس‌جمهور آینده چیست، گفت: انتظار اول ما از رئیس جمهور آینده امنیت اشتغال و حذف قراردادهای موقت است. اگر این مشکل رفع شود، ۷۰ درصد از مشکلات کارگران مرتفع شود. درواقع یکی از بزرگترین مشکلاتِ ما در بخش کارگری، افزایش قرارداد‌های موقت در کارهای با ماهیت دائم است که به تبعِ آن مشکلاتِ بی‌شمار دیگری برای کارگران به وجود آمده است.

 

دبیر این تشکل حکومتی افزود: انتظار دوم ما این است که کارگران مورد حمایت قرار گیرند. کارگری به صورت روزمزد یا قراردادموقت کار می‌کند مشکلاتِ معیشتی بسیاری دارد و دولت می‌تواند با پرداخت‌های غیرنقدی مثل سبدمعیشت و بن و کوپن و … تاحدودی آنها را مورد حمایت قرار دهد. دست این قشر به جایی بند نیست و اگر به آنها کمک نشود نمی‌توانند زندگی خود را بچرخانند. این افراد به دلیل کار سنگین خود حتی نمی‌توانند برای گرفتنِ روغن و برنج و یا هرچیز دیگری در صف‌های طولانی بایستند، بنابراین اگر توزیع مناسب نباشد، کارگران از دریافت این اقلام هم محروم می‌شوند. این کارگران گاهی در شهرک‌ها و یا در جاهایی که با شهر فاصله دارد، کار می‌کنند و نمی‌توانند روزی سه یا چهار ساعت مرخصی بگیرند و مثلا بیایند در صف‌ها بایستند تا اقلام ارزان قیمت دریافت کنند. بنابراین درخواست ما این است که از کارگران حمایت‌های غیرنقدی شود.

در چین بخش عمده‌ای از شرکت‌ها دولتی هستند… شرکت‌هایی که در ایران خصوصی شده‌اند، چه دست گلی بر سر اقتصاد ما زده‌اند؟

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: سوال این است که چند درصد از اعضای اتاق بازرگانی دو تابعیتی هستند؟ چند درصدشان املاک خارج از کشور دارند؟ چقدر از بانکها قرض گرفته‌اند و چقدر معوقات دارند؟ چه مقدار سرمایه از کشور خارج کرده‌اند؟ چقدر از رانتها و امتیازات برخوردار بوده‌اند؟ متاسفانه عده‌ای به خوردن و بُردن عادت کرده‌اند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مصاحبه و گفتگو

بهبود زندگی و معیشت کارگران پیمانکاری، نیازمند حذف کامل پیمانکاران و انعقاد قرارداد مستقیم است

دردهای پیمانکاری‌های نفت در پارس جنوبی بسیار است اما دوای این دردها، یک چیز است: حذف کامل پیمانکاران و اجرای قانون کار یکسان-مزد یکسان.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, گزارش

ضرورت ایجاد تشکل سندیکایی برای تحقق مطالبه‌های نفتگران

با تقسیم کارگران در لایه‌های رسمی‌ای مختلف که عبارتند از قراردادی، پیمانکاری، شرکتی، مدت موقت، مدت معین، حجمی، و ارکان ثالث، و به‌کار بردن آن‌ها به‌وسیله پیمانکاران و دلالان نیروی کار دست‌اول تا دست‌چندم در تمام عرصه‌های تولید و خدمات، و با تحمیل انواع مختلف تبعیض مزدی، کاری، بیمه‌ای، درمانی، و رفاهی به‌قصد تفرقه‌افکنی بین ... ضرورت ایجاد تشکل سندیکایی برای تحقق مطالبه‌های نفتگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله