پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

دولت اشرف غنی ۴ میلیون شناسنامه تقلبی برای مهندسی انتخابات توزیع کرده است

به نقل از «اطلاعات روز»، «لالی حمیدزی» نماینده قندهار تصریح کرد، حکومت وحدت ملی در برخی از ولایت‌ها شناسنامه‌های تقلبی توزیع کرده است.

 

وی افزود: حکومت وحدت ملی چهار میلیون شناسنامه تقلبی توزیع کرده تا با استفاده از این شناسنامه‌ها افراد مورد نظر خود را وارد پارلمان کنند.

 

حمیدزی اظهارداشت: تا کنون ۲۶ هزار نفر در روند ثبت نام رای دهندگان شرکت کردند، اما دولت افغانستان آمار ثبت نام رای دهندگان را دو میلیون نفر اعلام کرده است.

 

مولوی «عبدالرحمان رحمانی» نماینده بلخ گفت: در برخی از ولایت‌ها حدود سه هزار شناسنامه به صورت غیابی در دسترس شماری از نمایندگان قرار گرفته است.

 

وی گفت این نمایندگان قرار است در هماهنگی با کمیسیون انتخابات افغانستان و اداره ثبت احوال نفوس از این شناسنامه‌ها در انتخابات استفاده کنند.

 

«جعفر مهدوی» نماینده کابل نیز ارگ ریاست جمهوری افغانستان را به دخالت در امور کمیسیون انتخابات و تلاش برای مهندسی انتخابات متهم کرده است.

 

بسیاری از نمایندگان افغان از مداخله ارگ ریاست جمهوری افغانستان در روند انتخابات و اعمال فشار بر کمیسیون انتخابات این کشور ابراز نگرانی کردند.

 

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان در واکنش به این موضوع مقامات اداره ثبت احوال نفوس افغانستان و اعضای کمیسیون انتخابات این کشور را به مجلس احضار کرد تا به نگرانی نمایندگان پاسخگو باشند.

 

این در حالی است که اخیرا معاون کمیسیون انتخابات افغانستان اشرف غنی را به زورگویی و تهدید اعضای این کمیسیون و مداخله در روند کاری انتخابات متهم کرده است.

تسنیم

تلفات انفجار قندهار به ۱۶ کشته و ده‌ها زخمی افزایش یافت

مقام های محلی قندهار روز سه شنبه گفتند که یک بمب کار گذاشته شده در یک مینی بس در نزدیکی یک پسته امنیتی منفجر شده و شمار زیادی تلفات داشته است. به این ترتیب حملات تروریستی در طول ماه مبارک رمضان نیز ادامه می یابد.

ادامه

افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر

سناتورهای افغان لغو توافق‌های امنیتی با آمریکا و ناتو را خواستارند

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سناتورها اعلام کردند درگیری‌ میان نیروهای امنیتی افغانستان و شورشیان افزایش یافته است اما نیروهای افغان از سوی آمریکا و ناتو حمایت کافی دریافت نمی‌کنند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر

انتقاد نشریه انگلیسی از اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان در پی درخواست ترامپ

روزنامه «گاردین» در واکنش به احتمال افزایش ۲ برابری نظامیان انگلیسی در افغانستان به درخواست ترامپ تصریح کرد که مردم و دولت انگلیس نباید اجازه دهند واشنگتن سیاست خارجی این کشور را دیکته کند.

ادامه

افغانستان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, عربستان سعودی, یمن

درنتیجه اعتراض‌ها درافغانستان؛ استفاده از کپی شناسنامه در روند ثبت‌‌نام رای‌دهندگان متوقف شد

درحالی که استفاده از کپی شناسنامه در روند ثبت نام رای دهندگان نگرانی‌‌هایی را برانگیخته بود کمیسیون انتخابات افغانستان سرانجام اعلام کرد که استفاده از کپی مجاز نیست.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, انتخابات, جهان, خبر