تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

دولت‌ها تمایلی به تامین امنیت شغلی، یکی از خواسته‌های اصلی کارگران ندارند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران کوره‌پزخانه‌های استان تهران گفت: امنیت شغلی یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های کارگری است که بسیاری از مولفه‌های روابط کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

به گزارش ایلنا، اگرچه فعالان کارگری بر مطالبات خود بارها و بارها تاکید کرده‌اند اما خواسته آنان هیچگاه محقق نشده است؛ به نظر می‌رسد، دولت‌ها تمایل یا انگیزه‌ای برای تحقق آن ندارند. اکنون که در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، نیروی انسانی درخواست‌های خود را بار دیگر به زبان می‌آورد.

 

معصومعلی موسی‌زاده با اشاره به اهمیت امنیت شغلی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی نیروی کار گفت: امنیت شغلی، یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های کارگری است، کارگرانی که نسبت به از دست دادن شغل خود ترس و واهمه دارند، هیچگاه فرصت مطالبه‌گری نخواهند داشت. این مولفه بسیاری از مسائل حوزه کار و اشتغال را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، افزایش بهره‌وری و ارتقای محصولات تولیدی از آثار و نتایج توجه به امنیت شغلی محسوب می‌شود.

 

این فعال صنفی با اشاره به اهمیت برخورداری کارگران از مسکن اظهار داشت: مسکن به یک آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران تبدیل شده است. ما از دولت آینده می‌خواهیم تا با طرح‌ها و برنامه‌های خود، زمینه‌های خانه‌دار شدن نیروهای کار را فراهم کند.

 

رئیس هیات مدیره و بازرسان کانون کارگری استان تهران در ارتباط با دستمزد بیان کرد: کمیته دستمزد شورایعالی کار در پایان هر سال، مزد سال بعد را مشخص می‌کند. دستمزد باید با نرخ تورم واقعی که از سوی بانک ملی مرکزی اعلام می‌شود، منطبق باشد. نمایندگان پرتلاش و توانمند کارگری در شورایعالی کار حضور دارند اما سیستم به گونه‌ای است که سه‌جانبه گرایی به معنای واقعی اجرا نمی‌شود. نمایندگان دولت با بهره‌گیری از قدرت خود مانع اجرای تصمیماتی می‌شوند که حافظ منافع کارگران است.

 

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی تامین نیاز کارگران ساختمانی کشور، مسئولان تشکل‌های کارگری به عنوان نماینده قانونی کارگران باید مطالبات خود مثل تعیین مزد عادلانه، قرارداد دائم در مشاغل با ماهیت مستمر، کنترل تورم، افزایش کمیت و کیفیت تشکل‌های کارگری، احیای شورایعالی تامین اجتماعی، تحقق سه‌جانبه‌گرایی واقعی در روابط کار، حذف کارگرنماها و کارفرمایان از تشکل‌های کارگری، حدف انحصارگرایی در تشکل‌های کارگری و دیگر درخواست‌ها و مطالبات خود را به صورت رسمی منتشر کنند تا نامزدهای انتخاباتی نسبت به مطالبات آن‌ها، آگاهی داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مبلغ هنگفتی است، توضیح داد: ما کارگران انتظار داریم دولت به بدهی‌های گذشته خود توجه ویژه‌ای کند؛ پرداخت مطالبات تامین اجتماعی می‌تواند عملکرد این نهاد بین‌النسلی را ارتقاء دهد. اگر مبلغ بدهی به سازمان بازگردد، احتمال مرتفع شدن مشکلات درمانی و بازنشستگان تا حدودی زیادی افزایش خواهد یافت.

 

موسی‌زاده با اشاره به اینکه صدور بخشنامه‌های مختلف می‌تواند سبب تضعیف قانون کار شود، اظهار کرد: بخشنامه‌های صادره هیچ گاه به نفع کارگران نیست و آن‌ها را در تنگناهای مختلف قرار می‌دهد. اگر قانون کار به درستی اجرا شود، مشکلات کارگران نیز کمرنگ‌تر خواهد شد. دولت آینده باید شرایطی مهیا کند تا قانون کار به درستی اجرا شود و فرصت سوءاستفاده از این مولفه مهم برای سیاسیون وجود نداشته باشد.

 

او درباره مشکلات کارگران کوره‌پزخانه‌ها و مطالبات آن‌ها توضیح داد: بر اساس متن صریح قانون، پیمان‌های دسته‌جمعی در قانون کار در نظرگرفته شده است. از اوایل انقلاب تا اواخر سال ۹۵، دستمزد کارگران کوره‌پز خانه‌ها برمبنای این ماده قانونی تعریف می‌شود و حداقل‌هایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. در سال‌های اخیر، دولت و کارشناسان روابط کار این موضوع یعنی تعیین دستمزد در پیمان‌های دسته‌جمعی را به فراموشی سپردند و مزد کارگران افزایش نیافته است. ما از دولت سیزدهم می‌خواهیم تا شرایط و فرصت گفتگو در پیمان‌های جمعی را میسر کند.

جنبش کارگری- سندیکایی: ضرورت اتحادعمل در مرحلهٔ کنونی

رشد و گسترش جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان، رخدادهای روز جهانی کارگر در تهران و شهرهای دیگر، ادامهٔ کارزار اعتراضی بازنشستگان و مستمری‌بگیران باوجود افزایش فشار مستقیم و غیرمستقیم ارگان‌‌های امنیتی بر آنان، رأی دادگاه به خلع‌ید از مجتمع هفت‌تپه و بازگشت مجتمع نیشکر هفت‌تپه به‌زیر ‌پوشش بخش دولتی بر اثر مبارزات پیگیر کارگرانش، تجمع ... جنبش کارگری- سندیکایی: ضرورت اتحادعمل در مرحلهٔ کنونی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

سازمان ملل متحد: کرونا بیش از۱۰۰ میلیون کارگر در جهان را فقیر کرد

سازمان ملل در گزارشی با اشاره به پیامدهای وخیم کرونا بر کارگران سراسر جهان هشدار داد که وضعیت بازار کار تا سال ۲۰۲۳ به سطح قبل ازهمه گیری کرونا بازنخواهد گشت.

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, سازمان بین‌المللی کار, سازمان ملل, کارگری, گزارش

دومین روز تجمع کارگران بخش کشاورزی هفت‌تپه در اعتراض به ممنوعیت استفاده از آب

اعتراض جمعی از کارگران بخش کشاورزی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که از روز گذشته ۱۱ خرداد ماه، در واکنش به وضعیت بی‌آبی مزارع زیر کشت در مقابل ساختمان مدیریت مجتمع آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری