بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

دور جدید اعتراضات در فرانسه بر علیه طرح‌های خصوصی‌سازی + ویدیو

جدیدترین دور اعتصاب‌های اعتراضی و تظاهرات علیه طرح‌های دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی برگزار شد که در جریان آنها کارمندان راه‌آهن، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از جمله به طرح‌های خصوصی سازی ماکرون اعتراض کردند.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: در جریان این تظاهرات نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در خیابان‌های شهرهای پاریس، لیون و مارسی و دیگر شهرهای این کشور اعتراض کردند.

 

با این حال اتحادیه کارگران فرانسوی موسوم به CGT گفت که تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات خیلی بیشتر بوده و دست‌کم به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

 

رهبر این اتحادیه ژان لوک مارتینز هشدار داد: جنبش مقاومت کارگران فرانسوی در حال بزرگتر شدن است.

 

فیلیپ پوتو، یک سیاستمدار ضد سرمایه داری فرانسه در مصاحبه‌ای به شبکه بی‌اف‌ام هشدار داد که این جنبش مقاومت در حال شکل گیری و تقویت شدن است.

 

در حالی که حدود یکسال از به قدرت رسیدن ماکرون در فرانسه می‌گذرد فشارها بر دولت او به دلیل مشکلات اقتصادی افزایش یافته و اخیرا یک نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه IFOP نشان داد که ۵۸ درصد فرانسوی‌ها از ریاست جمهوری او ناراضی هستند.

 

هلن تریکر، یک تظاهر کننده ۲۵ ساله که کارمند شرکت راه‌آهن فرانسه است گفت: ما حاضر هستیم کل تابستان و حتی تا ماه اکتبر به اعتراضتمان ادامه دهیم.

 

گزارش شد که در جریان این دور جدید اعتصاب‌ها و اعتراضات در فرانسه روز پنجشنبه از هر سه قطار سریع السیر این کشور تنها یک قطار فعال بود.

 

اتحادیه‌های کارگری ماکرون را متهم می‌کنند به اینکه می‌خواهد با طرح‌هایش بخش‌های دولتی را خصوصی سازی کند و این کار را در راستای وعده‌ای که برای کاهش ۱۲۰ هزار شغل در بخش دولتی در یک دوره پنج ساله داده بود انجام می‌دهد.

 

اعتراضات روز پنجشنبه در فرانسه همچنین شامل صدها دانشجویی می‌شد که اقدام به مسدود کردن دسترسی به چهار دانشگاه مهم این کشور از بابت طرح‌هایی برای سختگیرانه شدن فرایند گزینش دانشجویان کرد.

ایسنا

 

اتحاد دانشجویان و کارگران فرانسه، سدی مقابل مشت آهنین دولت ماکرون

بخش انگلیسی شبکه تلویزیونی یورونیوز با پخش گزارشی تاکید کرد که اتحاد صنفی دانشجویان و کارگران سدی بر سر راه اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت است. اصلاحاتی که به گفته گزارشگر یورونیوز «نولیبرالی» است و تنها موجب اتحاد اقشار مختلف جامعه شده است.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری

زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

هفت سندیکای کارگری فرانسه که سندیکاهای معروف این کشور و ازجمله سندیکای چپ “ث.ژ.ت” را در بر می‌گیرد، پنجشنبه ۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ /۲۲ مارس ۲۰۱۸، به‌منظور دفاع از خدمات سیستم اجتماعی همگانی و حفظ آن، ازجمله راه‌آهن، اعتصاب و راهپیمایی‌ای گسترده در اکثر شهرهای فرانسه بر پا کردند. حزب‌ها و سازمان‌های چپ کشور، ازجمله حزب ... زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, فرانسه, کارگری

۲۴۰ معدنچی اوکراینی در عمق ۱۰۰۰ متری محبوس شدند

به گزارش خبرگزاری تاس، شرکت برق اوکراین، برق معادن منطقه «پرفورمایسکوگول» را که در منطقه لوهانسک و در کنترل کی‌یف قرار دارد قطع کرده است. در اثر این اقدام آسانسورهای معدن از کار افتاده‌اند.

ادامه

اوکراین, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری