مردم ایران گرفتار در چنبرۀ خطرناک آتش‌افروزی‌های دولت تجاوزگر اسرائیل و دیکتاتوری ولایی

بنا بر تبلیغات حکومتی و رسانه‌های مجاز کشور، پس از عملیات “وعدۀ صادق”، یعنی حملۀ موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به خاک اسرائیل به دستور خامنه‌ای، جمهوری اسلامی در همهٔ عرصه‌های نظامی و دیپلماتیک به “پیروزی‌های بزرگی” دست یافته و اسرائیل نیز “تنبیه” شده و “سیلی” خورده است. پس از عملیات “وعدۀ صادق”، کابینۀ جنگی ... مردم ایران گرفتار در چنبرۀ خطرناک آتش‌افروزی‌های دولت تجاوزگر اسرائیل و دیکتاتوری ولایی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, ایران, جهان, حقوق بشر, زنان, سوریه, صلح, ضد جنگ, عدالت اجتماعی, عراق, فلسطین, مقاله

جامائیکا، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

دولت جامائیکا به فاصله پنج روز از تصمیم جمهوری باربادوس و به موجب «نگرانی‌ها در مورد جنگ در نوار غزه و تشدید بحران انسانی» در سرزمین‌های اشغالی، از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری ائوروپا پرس، کامینا جانسون اسمیت وزیر امور خارجه جامائیکا اعلام ... جامائیکا، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسراییل, امنیتی, ایرلند, باربادوس, جامائیکا, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, سوئیس, صلح, فلسطین, همزیستی مسالمت آمیز

رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد

نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه اعلام کرد که پلیس این کشور به علت اعتراض او به نسل‌کشی اسراییل در نوار غزه، احضار کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ‌۲۴، «ماتیلد پانوت» نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس ... پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد

ادامه

آزادی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, فلسطین, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

دهمین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی

اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعالان حقوق بشر زندانی که از ۱۴ بهمن آغاز شده بود به دهمین روز رسیده است. پزشک زندان قرچک می‌گوید که در صورت تداوم اعتصاب جان خانم دائمی در خطر قرار می‌گیرد.

 

اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، دو فعال مدنی زندانی، ادامه دارد. این دو نفر که در چهارم بهمن‌ماه “همراه با ضرب و شتم” از زندان اوین به زندان شهر ری (قرچک) منتقل شده بودند، ۱۰ روز بعد از ورود به این زندان در اعتراض به این “انتقال غیر قانونی” و نقض اصل تفکیک جرائم” دست به اعتصاب غذای تر زدند.

 

این دو کنشگر مدنی تهدید کرده بودند چنانچه تا ۲۱ بهمن به زندان اوین و محل قانونی تحمل زندان خود منتقل نشوند اعتصاب غذای خشک خواهند کرد که با پایان این مهلت دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند.

 

اعتصاب غذای تر به خودداری از خوردن غذا گفته می‌شود و اعتصاب غذای خشک که با خطرات جسمانی بیشتری همراه‌ است زمانی است که زندانی مایعات نیز نمی‌نوشد.

 

به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، طبق ماده ۵۱۳ آیین دادسری کیفری محل تحمل کیفر باید در آن زندان حوزه قضایی باشد که در ‌آن حکم صادر شده و انتقال پس از قطعی شدن حکم افزایش خودسرانه مجازات و غیر قانونی محسوب می‌شود. اصل تفکیک جرائم نیز به ماده ۶۹ آیین‌نامه سازمان زندان‌ها اطلاق می‌شود که مطابق آن محکومان باید بر حسب از جمله پیشینه، سن، جنسیت، تابعیت، نوع جرم، مدت مجازات، وضع جسمانی و روانی و میزان تحصیلات در زندان‌ها طبقه‌بندی شوند.

 

وبسایت‌های حقوق بشری از جمله “هرانا” از وخامت حال آتنا دائمی گزارش داده و نوشته‌اند که این زندانی به دلیل نوسانات فشار خون در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. به نوشته “هرانا”، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، اعتصاب غذا کبد خانم دائمی را تحت تأثیر قرار داده و پزشک زندان قرچک گفته است که در صورت تداوم اعتصاب خطرات جانی این زندانی را تهدید می‌کند.

 

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی، در گفت‌وگو با “هرانا” گفته است که مراجعاتش به دادیار دادسرای اوین و مسئول دفتر معاون دادستان تهران هیچ نتیجه‌ای نداده و مسئولین دادسرا تهدید کرده‌اند که اگر به اعتراضات ادمه دهد او را نیز بازداشت و “به زندان قرچک می‌فرستند”.

 

حسین دائمی، پدر آتنا دائمی، مسئولیت حفظ جان فرزندش را بر عهده “دادستان و دادیار زندان اوین” دانسته است.

 

در مورد گلرخ ابراهیمی ایرایی، دیگر کنشگر زندانی نیز “هرانا” از ابتلا به یک “بیماری جدی” خبر داده که “پیش از ورود به زندان” او را رنج می‌داده و اعتصاب آن را تشدید کرده است.

 

آرش صادقی، همسر خانم ایرایی، از جمله فعالان مدنی زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج است که او نیز از هفتم بهمن‌ماه در اعتراض به انتقال همسرش به زندان قرچک دست به اعتصاب زد. او که خود از مشکلات عدیده جسمانی در رنج بود بعد از ۱۱ روز “به درخواست هم‌بندیانش” به اعتصاب غذا پایان داد.

 

آتنا (فاطمه) دائمی در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۳ بازداشت و از جمله به اتهام “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری” به ۱۴ سال زندان محکوم شد که چندی بعد این حکم در دادگاه تجدید نظر به هفت سال زندان تقلیل یافت.

 

گلرخ ابراهیمی ایرایی در ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ همراه با آرش صادقی، همسر خود، بازداشت شد. او در دادگاه انقلاب تهران به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” به شش سال حبس تغزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

 

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی ‌آتنا دائمی، گلرخ ابراهیمی ایرایی و ‌آرش صادقی شده است.

 

به گزارش سایت‌های حقوق بشری، زندان شهر ری یا قرچک که ویژه زنانی با جرائم عمومی است در بیابان‌های شرق تهران قرار دارد. در این زندان صدها زن در سوله‌هایی پرازدحام و غیر بهداشتی بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند.

 

در گزارش‌هایی که در مورد این زندان انتشار یافته از شیوع بیماری‌‌های عفونی، مصرف مواد مخدر، خشونت بین زندانیان و اعمال خشونت مأموران علیه زندانیان سخن رفته است.

صدای آلمان

تجمع متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به طرح “خودارجاعی”

صبح امروز بیش از صد نفر از متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. تجمع‌کنندگان به طرح خودارجاعی اعتراض دارند.   یکی از حاضران در تجمع امروز که تا حوالی ظهر هم ادامه داشت، با اشاره به طرح خودارجاعی گفت: چنین طرح‌هایی به نفع یک اقلیت خاص است. مافیای واردات تجهیزات پزشکی قصد ... تجمع متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به طرح “خودارجاعی”

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

مصدومیت ۵ کارگر در اثر ریزش دیوار در ساری

ذکریا اشکپور (سخنگوی اورژانس مازندران) درباره جزییات این حادثه گفته است: حوالی ظهر امروز دوشنبه (۲۳ بهمن ماه) یک مورد حادثه تخریب یک ساختمان در روستای “بندارخیل” واقع در کمربندی غربی ساری اعلام شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

ناصر آقاجری مطرح کرد؛ محرومیتِ کارگرانِ پروژه‌ایِ جنوب از حقوق قانونی

در دهه‌های گذشته، شرایط اشتغال در پروژه‌های نفت و گاز به سمت بدتر شدن رفته‌ است. استقرار سرمایه‌داریِ بدون ضابطه، کارگران را دچار مشکلات بسیار کرده‌است. حال باید پرسید چه کسی مسئول این شرایط است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گفتگو