لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

آمریکا از تشدید تنش‌ها در آسیا سود می‌برد

نایب رئیس مرکز جهانی سازی چین ضمن اشاره به دلایل آمریکا برای تشدید تنش‌ها در آسیا اظهار داشت: واشنگتن نگران حضور چین در خاورمیانه است.

 

خبرگزاری مهر، تنش‌های بین چین و آمریکا با روی کار آمدن رئیس جمهوری که داعیه دموکراسی و همگرایی جهانی دارد نه تنها کاسته نشده بلکه این تنش‌ها ابعاد جدیدی یافته و ایالات متحده تحرکات جدیدی را برای تحت فشار قرار دادن چین انجام داده است.

 

مواردی همچون تحولات تایوان، گسترش حضور نظامی و همکاری‌های دفاعی با کشورهای شرق آسیا، دامن زدن به تنش‌های موجود در دریای چین و حمایت از ادعاهای کشورهایی همچون ژاپن در خصوص تملک جزایر مورد مناقشه با چین موجب شده تا واشنگتن و پکن لیست بلندی از اختلافات را به نام خود ثبت کنند.

 

در همین رابطه اخیراً «کاتلین هیکز» معاون وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی گفت که معتقد نیست درگیری آمریکا و چین اجتناب ناپذیر باشد اما هر دو طرف باید در اجتناب از تنش‌های غیر ضروری با یکدیگر تلاش کنند.

 

معاون وزیر دفاع آمریکا گفت: ایالات متحده و چین دلایل زیادی برای افزایش ارتباط با یکدیگر دارند و رقابت حداکثری میان آنها الزاماً به معنای درگیری نیست و منافع هر دو طرف در اجتناب از درگیری است.

 

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا زمانی که نامزد این پست بود گفته بود دونالد ترامپ حق داشت که رویکرد سختگیرانه ای در برابر چین اتخاذ کرده بود.

 

بلینکن افزوده بود: تردیدی نیست که چین بیش از هر ملت دیگری، برای آمریکا چالش برانگیز بوده است و برای مقابله با پکن اتفاق نظر فراحزبی وجود دارد.

 

این مقام آمریکایی همچنین ادعاهای پمپئو درباره نقض حقوق بشر در چین را تکرار کرده است.

 

«مارک میلی» فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز اخیراً در یک سخنرانی در دانشگاه «هووارد» مدعی شد که با ظهور چین (به عنوان یک اَبَرقدرت جهانی) و ابداع فناوری‌های اخلالگر همچون روبات‌ها و هوش مصنوعی که می‌توانند برای میدان جنگ فاکتورهای تعیین کننده‌ای باشند، جهان ممکن است به دورانی از «بی ثباتی بالقوه بین‌المللی» وارد شود.

 

برای تحلیل بهتر تنش‌های میان چین و آمریکا با «ژین وانگ» به گفتگو نشستیم. وانگ نایب رئیس مرکز جهانی سازی چین بوده و در حال حاضر رئیس و بنیانگذار مرکز مشاوره‌ای «چاریگو» در پکن است.

 

ژین وانگ در پاسخ به پرسشی درباره دلایل شدت گرفتن تنش‌های بین آمریکا و چین در زمان ریاست جمهوری «جو بایدن» و اینکه آینده این تنش‌ها به چه صورت خواهد بود، به مهر گفت: تنش‌ها بیشتر از تغییر قدرت ملی دو کشور ناشی می‌شود و در این میان آمریکایی‌ها احساس حساسیت بیشتری دارند، نمونه‌ای از این حساسیت‌ها که منجر به بروز تنش میان دو کشور شد را می‌توان در زمان اوج گیری همه گیری ویروس کرونا مشاهده کرد. یکی دیگر از دلایل اوج گیری تنش‌ها را می‌توان به نیازی که دولت بایدن برای تقویت خود در داخل آمریکا دارد نسبت داد.

 

به اعتقاد من این تنش‌ها بیشتر شده و شرایط بدتر می‌شود اما این شرایط هنوز هم قابل کنترل است زیرا دو کشور قصد ندارند آن را از کنترل خارج کرده و به نوعی به یک جنگ تبدیل کنند.

 

این کارشناس چینی در پاسخ به اینکه چرا آمریکا تلاش دارد در خصوص تنش و دشمنی با چین، کشورهای آسیایی را با خود همراه کند؟ گفت: ایجاد هرج و مرج در آسیا باعث خواهد شد که کشورهای آسیایی بیشتر به آمریکا اعتماد کنند و از جنبه‌های مختلف با چین مخالفت کنند و بنابراین هزینه‌های دیپلماسی چین و همکاری اقتصادی با این کشورها را افزایش دهند. در صورت افزایش تنش‌ها در آسیا، آمریکا تنها طرفی خواهد بود که از این وضعیت سود می‌برد اما کشورهای آسیایی این موضوع (دسیسه آمریکا) را درک کرده‌اند بنابراین استراتژی آمریکا برای تشدید تنش در آسیا به وقوع نمی‌پیوندد.

 

پرسش بعدی مهر از این کارشناس، امضای توافق جامع میان چین و آمریکا و ابعاد آن بود که وی در پاسخ گفت: این یک همکاری عادی و نرمال بین دو کشور نرمال است. این توافق ابعاد مختلفی داشته و مطمئناً تأثیری در بعد و توازن منطقه‌ای خواهد داشت. هنوز برای اعلام نظر در این مورد که تأثیر این توافق بر توازن منطقه‌ای تا چه حد خواهد بود زود است و باید منتظر نتایج آن بود.

 

ژین وانگ در خصوص دلایل ناراحتی و نگرانی آمریکا از سند همکاری ایران و چین نیز گفت: این خیلی طبیعی است که آمریکا درباره توافق جامع ایران و چین نگران باشد زیرا واشنگتن از اینکه چین جای ایالات متحده را در خاورمیانه بگیرد می‌ترسد.

لاوروف: آمریکا باید به تاراج ثروت‌های طبیعی سوریه پایان دهد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان این‌که تهدید داعش در سوریه و عراق بطور جدی افزایش نیافته است، گفت که روسیه از این دو کشور در سرکوبی تروریست‌ها حمایت می‌کند و آمریکا باید به تاراج ثروت‌های طبیعی سوریه پایان دهد و بجای آن به مبارزه با تروریست‌ها بپردازد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, صلح, عراق