هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

دلایل خروج آمریکا از افغانستان؛ مهار چین یا هژمونی جهانی

پایگاه خبری تحلیلی «اورآسیا ریویو» در مقاله‌ای به بررسی دلایل خروج آمریکا از افغانستان و مزایا و معایب این اقدام و تلاش این کشور برای هژمونی جهانی و کنترل چین پرداخته است.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از «اورآسیا ریویو»، سال ۲۰۲۱ پایان جنگ دراز مدت آمریکا در افغانستان علیه تروریسم بود. هنگامی که پس از حملات تروریستی  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط گروه القاعده به  آمریکا، این کشور به افغانستان حمله کرد نمی‌دانست این جنگ ۲ دهه به طول خواهد انجامید. با این حال خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان ۳۱ اوت ۲۰۲۱ تکمیل شد.

 

این که چرا آمریکا، افغانستان را  که یکی از مناطق بسیار مهم استراتژیک آسیاست را ترک کرد و به جنگ خاتمه داد نیاز به درک کامل شرایط دارد و باید از منظر تعادل و برتری هژمونی آمریکا به آن نگریست .

 

براساس این گزارش، هدف نهایی  قدرت‌های بزرگ بدست آوردن برتری و هژمونی جهانی است. در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند هژمونی جهانی را به سبب مشکلات نگهداری و مدیریت قدرت در کشور سوم و سرزمین های دیگر بدست آورد. در نتیجه کشورهای قدرتمند هژمونی منطقه‌ای به دست می‌آورند و از ظهور دیگر پتانسیل‌ها برای هژمونی منطقه‌ای ممانعت می‌کنند.

 

بدین ترتیب خروج آمریکا از افغانستان نشان می‌دهد آمریکا می‌خواهد تسلط و قدرتش را در منطقه آسیای جنوبی  در تقابل با چین تحکیم بخشد. سیاست آمریکا در افغانستان مشخص بود. دولت «جورج بوش» جنگ را آغاز کرد، «باراک اوباما»  با ادعاهای ضدجنگی‌اش همان سیاست را ادامه داد، در زمان «دونالد ترامپ» که در پویش‌های انتخاباتی‌اش وعده پایان جنگ و خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان را داده بود با وجود شروع مذاکرات همچنان ۱۰ هزار سرباز آمریکایی تا پایان ریاست جمهوری او در افغانستان بودند اما با آغاز دولت «جو بایدن» پایان جنگ و خروج نیروهای آمریکایی سرانجام در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ محقق شد.

 

با وجود این به بسیاری از ناظران و بازیگردانان درباره نقشه خروج آمریکا از افغانستان هشدار داده شده بود. افغانستان منطقه‌ای استراتژیک برای سیاستگذاران آمریکایی بود. خروج آمریکا بدون پیش‌بینی بازگشت طالبان به قدرت در این کشور سوال‌های مهم بسیاری را درباره سیاست خارجی آمریکا مطرح می‌کند.

 

به علاوه آمریکا معتقد بود فعالیت های صلح آمیزش در افغانستان به طور مستقیم توسط چین مورد بهره برداری قرار می‌گرقت و چین با توجه به شرایط ثبات موجود در این کشور از منابع معدنی استفاده می‌‌کرد.

 

آمریکا برای متوقف کردن فعالیت‌های چین در افغانستان با خروج نیروهایش، بازگرداندن قدرت به طالبان و سقوط پنجشیر که منجر به جنگ داخلی در این کشور می‌شود باعث بی‌ثباتی در منطقه شد . این اقدام به آمریکا فرصت می‌دهد به جای هزینه‌های میلیاردی در افغانستان بر روی رشد چین تمرکز کند.

رویترز: بی اعتمادی به آمریکا و گرایش کشورهای عربی به احیای روابط با دمشق

یک خبرگزاری انگلیسی در تحلیلی نوشت، همچنان که آمریکا سرگرم مقابله با چین است، اعراب متحد واشنگتن در حال حرکت به سمت احیای روابط با سوریه هستند.

ادامه

اردن, امارات, امریکا, ایران, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, مصر, مقاله

واکنش چین به حادثه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای چین جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) گفت، دولت آمریکا باید جزئیات مربوط به حادثه پیش آمده برای زیردریایی اتمی خود را که در دریای چین جنوبی اتفاق افتاد، منتشر کند.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا