دعوت امانوئل مکرون از نسرین ستوده برای حضور در گروه هفت

به گزارش رادیو آلمان؛ همسر نسرین ستوده دعوتنامه رئیس جمهوری فرانسه برای حضور این وکیل مدافع حقوق بشر در گروه “جی هفت” را منتشر کرد. هم‌زمان ستوده در معرض خطر محکومیت جدیدی با حبس درازمدت قرار دارد.

 

روز پنجشنبه، ۱۶ اسفند (۷ مارس) رضا خندان، همسر حقوق‌دان در بند نسرین ستوده در فیس‌بوک اعلام کرد که وکیل قانونی سفارت فرانسه در تهران در آستانه‌ روز جهانی زن دعوتنامه‌ امانوئل مکرون برای عضویت ستوده در هیات‌ مشورتی گروه “جی ٧” برای بهبود وضعیت زنان در حوزه‌هایی مانند مبارزه با خشونت علیه زنان، ترویج تحصیل دختران و کارآفرینی زنان را به او تحویل داده است.

 

خندان در پیام فیس‌بوکی خود نوشته است: «گفته شد که رونوشت این ابلاغیه به کانون وکلای مرکز و وزارت خارجه‌ ایران نیز ارسال شده است.»

 

هدف ایجاد هیات مشورتی

 

رئیس جمهوری فرانسه در دعوتنامه خود تاکید کرده است که قصد دارد حقوق زنان را در راس اهداف مدیریت کشورش در گروه “جی۷” قرار دهد. فرانسه در این سال ریاست دوره‌ای گروه “جی‌۷” را به عهده دارد.

 

“جی۷” متشکل از هفت کشور پیشرفته صنعتی جهان است. اعضای این گروه عبارتند از کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا.

 

مکرون نوشته است: «امیدوارم تمام دولت‌ها به جنبش بیافتند تا از خشونت علیه زنان پیش‌گیری کنند و در جهت دسترسی دختران به تحصیل و همچنین توسعه کارفرمایی زنان مبارزه کنند. یکی از ابتکار عمل‌های مدیریت فرانسه، تحت عنوان همکاری برای برابری جنسیتی، قصد ایجاد گروهی متحد از دولت‌هایی را دارد که به تصویب قوانین در جهت ترویج حقوق زنان متعهدند. هیات مشورتی برابری جنسیتی نقش بزرگی در این ابتکار عمل دارد.»

 

به گفته رئیس جمهوری فرانسه، این هیات در “گروه جی‌۷” در زمان مدیریت کانادا بر این گروه در سال ۲۰۱۸ تشکیل شده و او قصد دارد آن را ابقا کند.

 

مکرون در ادامه نوشته است: «در این راستا، با افتخار از شما برای عضویت در آن دعوت می‌کنم.»

 

هیاتی ۳۵ نفره

 

فرانسه در سال ۲۰۱۹ ریاست جی۷ را به عهده دارد. ماه گذشته رئیس جمهوری فرانسه از ۳۵ زن فعال حقوق بشر دعوت کرده بود تا با کشورهای عضو گروه “جی۷” در زمینه مسائل و امور زنان مشورت کنند.

 

قرار است اعضای این هیات برای شناسایی «بهترین قوانین برای زنان جهان به‌خصوص در سه موضوع مذکور» کمک کنند.

 

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ۹۷ در منزلش بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به‌سر می‌برد.

 

رضا خندان گفته‌ است، اتهامات تازه‌ای علیه همسرش مطرح شده که می‌توانند حکم زندان تا ۳۴ سال و شلاق در پی داشته باشند.

 

محمد مقیمی، یکی از وکیلان نسرین ستوده، گفته است که هنوز حکم تازه‌ای برای موکلش صادر نشده است، اما در زمینه صدور حبس درازمدت برای این فعال حقوق بشر زندانی، نگرانی‌هایی وجود دارد.

 

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای در این باره هشدار داده است.