تلاش قانونگذاران آمریکا برای خاتمه جنگ افروزی علیه کره شمالی

شماری از قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای را امضا کرده‌اند که در صورت تصویب به طوری رسمی به جنگ بین ایالات متحده با کره شمالی خاتمه می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

لاوروف: غرب در تلاش است تا بی‌ثباتی را در اطراف روسیه ایجاد کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت آمریکا و متحدانش نزدیکترین همسایگان مسکو را مجبور به انتخاب میان غرب و روسیه می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسیای مرکزی, امریکا, اوکراین, بی‌ثباتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, روسیه, سوریه, شرق اروپا

مسدود شدن حساب کاربری زن کوبایی به دلیل اعتراض به‌ سوءاستفاده از عکسش توسط کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

اعتراض زن کوبایی به سوءاستفاده کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از عکسش موجب بسته شدن حساب کاربری او در توییتر شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

دعوای آمریکا با چین باعث اختلاف بین کشورهای اروپایی شده است

به نوشته خبرگزاری فرانسه، نزاع آمریکا با چین بر سر شیوع «کووید-۱۹» باعث ایجاد اختلاف بین کشورهای اروپایی در سازمان ملل برای فراخوان‌آتش‌بس در برخی مناطق درگیری شده است.

 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت دو ماه است که فرانسه در تلاش است واشنگتن و پکن را در یک موضع برابر نسبت به قطعنامه‌ای که توقف جنگ در کشورهایی مثل افغانستان و یمن را در بحبوحه مقابله این کشورها با کرونا خواستار می‌شود، قرار دهد. فرانسه و تونس برای تهیه پیش‌نویس این قطعنامه همکاری می‌کنند.

 

اما روز سه‌شنبه آلمان و استونی قطعنامه‌ای در جهت مخالف آن ارائه کردند. قطعنامه‌ای که با فرانسه هماهنگ نشده و برای آرام کردن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهیه شده بود.

 

در همان روز «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه استونی تلفنی صحبت کرده بود و بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا دو طرف درباره تلاش‌های مشترک در سازمان ملل گفت‌وگو کردند. یک دیپلمات که به شرط فاش نشدن نامش صحبت می‌کرد، با طعنه گفت: همه می‌دانند چه کسی پشت پیش‌نویس جدید است.

 

«ریچارد گووان» کارشناسی که فعالیت‌های سازمان ملل را برای گروه بحران بین‌المللی دنبال می‌کند، در همین خصوص گفت: استونی و آلمان تلاش می‌کنند گندی که آمریکا زده است را پاک کنند.

 

رئیس‌جمهور آمریکا سازمان جهانی بهداشت را به ناکارآمدی در مقابله با بحران کرونا و چشم بسته پذیرفتن اظهارات اولیه چین در خصوص این همه‌گیری متهم و به دنبال آن اعلام کرد کمک مالی واشنگتن به این سازمان را در بحبوحه همه‌گیری کرونا تعلیق می‌کند.

 

پکن ضمن رد این اتهامات مانند بسیاری دیگر دلیل اتهام‌زنی ترامپ را منحرف کردن توجهات از عملکرد دولت آمریکا در قبال شیوع کووید-۱۹ دانسته که تاکنون در این کشور بیشتر از کشورهای دیگر قربانی گرفته است.

 

چین در دو ماه گذشته تهدید کرده هر قطعنامه‌ای را که به سازمان جهانی بهداشت ارجاع ندهد وتو می‌کند، از طرف دیگر آمریکا هم گفته هر قطعنامه‌ای که از این سازمان متعلق به سازمان ملل نام ببرد، وتو خواهد شد.

 

در پیش‌نویس ارائه شده از سوی فرانسه و تونس از نقش «سازمان‌های تخصصی بهداشت» برای جلوگیری از دامن زدن به تنش‌ها نام برده شده بود.

 

آمریکا و چین هفته گذشته اعلام کردند برای مصالحه آماده هستند اما واشنگتن یک روز بعد زیر حرف خود زد. به دنبال آن استونی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، به تهیه پیش‌نویس جدید روی آورد. در پیش‌نویس استونی و آلمان نامی از سازمان جهانی بهداشت آورده نشده است.

 

یک دیپلمات دیگر گفت اروپایی‌ها درباره مفاد متحد هستند اما در خصوص شیوه با یکدیگر اختلاف دارند. بنابر این گزارش، حتی اگر فرانسه و تونس برای پیش بردن حرف خود فشار وارد کنند، قدرت مانور آنها محدود خواهد بود.

 

خبرگزاری فرانسه نوشت: فرانسه به عنوان کشوری اروپایی که در شورای امنیت حق وتو دارد، دنبال قدرت‌نمایی است. آلمان امیدوار است رهبری خود را در مقابله با همه‌گیری برجسته کند و استونی عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی که تنش‌های تاریخی با مسکو دارد، روابط امنیتی خود را با آمریکا در اولویت قرار داده است.

 

بعد از استونی، فرانسه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده می‌گیرد و بعد از آن آلمان، این سه کشور هفته گذشته خواستار برگزاری کنفرانسی جدید برای تجلیل از «بهار اروپایی» شدند، کنفرانسی که به طور ناگهانی لغو شد.

فارس

کمیسرعالی حقوق بشر: تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا را لغو یا تعلیق کنید

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار لغو یا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا را برای کمک به روند مبارزه با کرونا شد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, تحریم, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, لیبی, ونزوئلا

پارلمان اروپا خواهان لغو تحریم‌ها شد

اعضای پارلمان اروپا با  ابزار نگرانی از تأثیر تحریم‌ها بر مقابله کشورها با «کووید-۱۹» خواستار تعلیق موقت تحریم‌ها علیه کوبا، ایران، لیبی، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و سایر کشورهای آسیب دیده شدند.

ادامه

اتحادیه اروپا, ایران, تحریم, جهان, خبر, سازمان ملل, سوریه, کره شمالی, کوبا, لیبی, ونزوئلا

گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی مجددا درباره سوریه دروغ ازآب درآمد

افشاگرهای پشت سرهم مسؤولان کنونی و سابق سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی هر بار که برملا می‌شوند ثابت می‌کنند، گزارش اخیر این سازمان در مورد ادعای به کارگیری تسلیحات شیمیایی در شهرک لطامنه سال ۲۰۱۷ دستکاری شده و ساختگی بوده است.

ادامه

جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل