تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

دست‌اندازی انگلیس به ذخایر منابع کشورها اولین بار نیست

معاون دبیر شورای امنیت روسیه با انتقاد از اقدام دولت بریتانیا در مصادره ذخایر طلای ونزوئلا در بحبوحه نیاز شدید این کشور به این منابع در مسیر مبارزه با شیوع ویروس کرونا، اقدام دادگاه عالی انگلیس در به رسمیت شناختن رهبر مخالفان را غیرقانونی دانست.

 

به گزارش ایرنا، «الکساندر وندیکتوف» معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک در انتقاد از اقدام دولت بریتانیا در توقیف طلای متعلق به دولت ونزوئلا گفت: کاراکاس اکنون بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با شیوع بیماری کووید-۱۹ به ۳۰ تن طلای ذخیره شده در بانک لندن که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد دلار است، نیاز دارد.

 

این مقام روس همچنین از دادگاه عالی انگلیس در به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا و رد درخواست دولت نیکلاس مادورو (رئیس جمهوری این کشور) انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرقانونی دانست.

 

وی با اشاره به داستان توقیف ۳۰ تن طلای ونزوئلا در انگلستان گفت: واقعیت این است که این نخستین بار نیست که انگلیسی‌ها چنین اقداماتی را انجام می‌دهند. پس از جنگ جهانی دوم، ذخایر طلای تعدادی از کشورها که به طور موقت به لندن تخلیه شده بود، ناپدید شد. سرنوشت مشابهی پس از سرنگونی صدام حسین در عراق و همچنین برای لیبی، پس از مرگ معمر قذافی رخ داد.

 

وندیکتوف همچنین خاطر نشان کرد: کشورهای غربی با سوء استفاده از شرایط گسترش بیماری همه‌گیر در برخی کشورها همچون ونزوئلا و لیبی درصدد دست اندازی به منابع نفتی این کشورها هستند.

 

دادگاه عالی انگلیس اوایل ژوئیه (تیر ماه) با صدور حکمی جنجالی درباره پرونده دادخواست بانک مرکزی ونزوئلا برای استرداد ۸۰۰ میلیون پوند از طلای متعلق به خود، خوآن گوایدو رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا و صاحب این اندوخته معرفی کرد.

 

بانک مرکزی ونزوئلا به دنبال این است که با به دست آوردن این ذخایر طلا، آن را در مسیر مبارزه با ویروس کرونا هزینه کند. یعنی با فروش این طلا، دارو و تجهیزات برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ خریداری کند.

 

تاکنون تلاش ونزوئلا برای برگرداندن این طلاها موفقیتی نداشته و این مساله به گروگانی نزد لندن برای تحت فشار قرار دادن دولت قانونی مادورو تبدیل شده است.

 

«خوان گوایدو» ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹میلادی (چهارم بهمن ۹۷) پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر پیروزی مجدد نیکلاس مادورو، او را غاصب قدرت و خود را رییس جمهوری مشروع ونزوئلا خواند.

 

انگلیس درحالی رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور به رسمیت می‌شناسد که گوایدو اوایل سال جاری میلادی در تور اروپایی‌اش با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس نیز دیدار کرد.

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل؛ آمریکا بدنبال ترور مادورو است

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل با افشای قرارداد امضاشده بین آمریکا و رهبر مخالفان ونزوئلا برای حمله به این کشور، اعلام کرد: واشنگتن با جنگ روانی علیه کاراکاس، به دنبال ترور نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور، ایجاد هرج و مرج و در نهایت استعمار این کشور است.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کلمبیا, ونزوئلا

بالا گرفتن اعتراضات ضد دولتی در بولیوی

راه‌بندان‌های ضددولتی در بولیوی در بحبوحه تنش‌های سیاسی تشدید یافته، رویارویی‌های خشونت‌آمیز و ادعاهای دولتی مبنی بر آنکه معترضان از طریق جلوگیری از رسیدن منابع به بیماران کرونا مسبب مرگ آن‌ها هستند، وارد هفته دوم خود شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

تضادی چشمگیر: کوبای سوسیالیستی در مقابل آمریکای امپریالیست

در روز ۲۶ ژوییه  ۱۹۵۳ (۴ مرداد ۱۳۳۲)، فیدل کاسترو و هم‌وطنانش در مرحله‌ای از مبارزهٔ خود علیه رژیم دیکتاتوری وقت کوبا، به پادگان مونکادا حمله کردند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, برزیل, تاریخ, جهان, سازمان ملل, کوبا, مقاله