خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

در مراسم یادبود جانباختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی مردم با سر دادن شعارهایی خواستار برچیدن رژیم ولایی شدند

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در برخی دانشگاهای ایران، از جمله صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر تجمع‌ها و تظاهراتی در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراین با آتش پدافند موشکی سپاه بر پا شد.

 

روز شنبه ۲۱ دی‌ماه (۱۱ ژانویه) ساعاتی پس از اعتراف مسئولان و مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراین در آسمان جنوب تهران، اعتراض‌های خودجوش در داخل و مقابل دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر شکل گرفت و معترضان علیه “دروغ‌گویی” و “پنهانکاری” مسئولان حکومت شعار دادند.

 

براساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با پرتاب گاز اشک‌آور به برخورد با معترضان پرداخته‌اند.

 

تجمع‌ها و تظاهرات در دو نقطه یاد شده تهران به تدریج گسترش پیدا کرده و شمار معترضان بیشتر شد. تصاویری از تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

نگرانی از قطع دوباره اینترنت در ایران

 

در پی اعتراض‌های روز شنبه در پایتخت ایران به شلیک پدافند نیروهای مسلح ایران به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی، برخی مخاطبان دویچه‌وله فارسی از بروز اختلالاتی در ارتباطات اینترنتی در شهر تهران خبر می‌دهند.

 

ایران در آبان ماه گذشته و در پی افزایش قیمت بنزین شاهاد اعتراضات خونینی بود. در این مدت حکومت با قطع اینترنت تلاش کرد مانع اطلاع‌رسانی در مورد خشونت‌ها و همچنین گسترش اعتراض‌ها شود.

 

این نگرانی وجود دارد که شهروندان ایران بار دیگر قطعی اینترنت را تجربه کنند.

 

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته که جمعیت معترضان در حال افزایش است. به نوشته این خبرگزاری حضور زیاد معترضان در تهران موجب شده تا جمعیت به سمت چها راه ولیعصر حرکت کنند. این گزارش اضافه می‌کند: «جمعیت از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر در حرکت است و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می‌شود.»

 

بر اساس تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درگیری‌هایی میان تجمع کنندگان در تهران و نیروهای انتظامی رخ داده است.

 

تصاویری از تجمع معترضان مقابل دانشگاه شریف تهران. تجمع کنندگان علیه سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

 

ویدیو دیگری از تجمع امروز مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به خطای جمهوری اسلامی در سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران.

 

در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان پلاکاردی به دست گرفته و اعلام کردند: «غلط کردید اشتباه کردید». مخاطب این شعار مسئولان جمهوری اسلامی و اشاره‌ای به اظهارات علی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۰ در واکنش به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو جنگی آمریکا در آسمان خلیج فارس است.

 

در ویدئوهایی از این تجمع‌ها و تظاهرات منتشر شده شعارهای زیر به گوش می‌خورند:

 

«کشته ندادیم که سازش کنیم/ رهبر قاتل رو ستایش کنیم»
«مرگ بر دروغگو»
«این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»
«به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر»
«فرمانده کل قوا، استعفا استعفا»
«دیکتاتور سپاهی، داعش ما شمایی»
«رفراندوم، رفراندوم، این است شعار مردم»
«‏سپاه جنایت می‌کند، رهبر حمایت می‌کند»
«بترسید بترسید ما همه با هم هستیم»

 

خبرگزاری “رکنا” از تهران گزارش داده عصر روز شنبه ۲۱ دی ماه، جمعی از مردم تهران، اعم از دانشجویان و هنرمندان و شهروندان ، مقابل دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند تا مراسم یادبودی برای جانباختگان انی حادثه برگزار کنند.

 

بنابر گزارش این خبرگزاری، تجمع کنندگان که به شدت از مرگ تلخ هموطنان خود غمگین بودند وخواستار استعفا مسئولانی شدند که در وقوع این حادثه سهم داشته و مقصر بودند.

 

تهدید هنرمندان دعوت کننده به تجمع توسط نهادهای امنیتی

 

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینمای ایران در پی توئیتی که امروز منتشر کرد و در آن مردم را برای تجمع در میدان آزادی دعوت کرده بود، نوشت، “دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌شود.”

 

این کارگردان سینمای ایران نوشته است: «مردم داغدار ایران، دعوت هنرمندان به عزاداری برای جگرگوشه‌هامان که قرار بود فردا، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در میادین آزادی شهرهای ایران برگزار شود؛ با هشدار جدی نهادهای امنیتی مواجه شد. برای پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و جان مردم داغدار، دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌گردد.»

 

جمع دیگری از هنرمندان از سید علی صالحی، نیکی کریمی، منیژه حکمت، بهمن فرمان‌آرا، پرویز پرستویی، تهمینه میلانی، شهره سلطانی، ماهایا پتروسیان از فراخوان خانم بنی‌اعتماد پشتیبانی کرده بودند.

آتش زدن صدها خودرو در اولین روز سال جدید در فرانسه + ویدئو

پدیده آتش زدن خودروها در آستانه سال جدید میلادی در فرانسه همچنان ادامه دارد و امسال نیز به گفته منابع محلی «تعداد بسیاری» خودرو در شهرهای این کشور در آتش سوخت.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, ویدیو

ادامه اعتصاب در فرانسه؛ همه پالایشگاه‌ها تعطیل می‌شود

به دنبال توقف تولید در دو پالایشگاه فرانسه در جریان هفته گذشته اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی، در اقدامی جدید پس از مشورت تلفنی با اتحادیه‌های نفتی این کشور، برای توقف همه پالایشگاه‌ها در روزهای آتی، تصمیم‌گیری شده است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه