خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

در غیاب تشکل‌های مستقل؛ طبقه کارگر از دولت‌های نئولیبرال‌ سیلی‌ها می‌خورند

فرامرز توفیقی می‌گوید: وقتی ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۷ قانون کار اجرا نمی‌شود، یعنی جامعه کارگری از نئولیبرال‌ها و دولت‌ها سیلی خورده است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع سیلی خوردن کارگر هتل شیراز، واکنش‌های بسیاری در میان فعالان کارگری برانگیخت؛ کارگری که بعد از حادثه خودش شکایت نکرد اما فعالان کارگری به شدت انتقاد کردند و به دنبال شکایت رفتند؛ تا جایی که کارفرما رسماً از کارگر خود معذرت‌خواهی کرد.

 

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) ریشه این دست اتفاقات ناگوار را در عدم امنیت شغلی و اجرایی نشدن ماده هفت قانون کار می‌داند و می‌گوید: وقتی کارگر امنیت شغلی ندارد و نمی‌داند سه ماه بعد سر کار هست یا به هر بهانه‌ای اخراج شده، مشخص است که قدرت مطالبه‌گری، چانه‌زنی و ایستادن در مقابل کارفرما را ندارد و کارفرما به راحتی به خودش اجازه می‌دهد به کارگر توهین کند.

 

به گفته وی، توهین به کارگر شیرازی دردناک است اما توهین بزرگتر، اجرایی نشدن مواد قانون کار و از همه مهمتر، الزام به عقد قرارداد دائم در کارهای مستمر است که موجب شده میلیون‌ها کارگر ایرانی از بی‌ثبات کاری و عدم اطمینان به آینده سیلی بخورند.

 

او تاکید می‌کند: اگر کارگر جایگاه مطمئنی داشته باشد و بداند که قانون از او حمایت می‌کند، کارفرما هرگز به خودش اجازه نخواهد داد به او سیلی بزند یا اهانت کند؛ ضمن اینکه کارگر می‌تواند با پشتگرمی به قانون و جایگاهی که دارد، از کارفرمایی که اهانت کرده در مراجع قضایی شکایت کند.

 

توفیقی با بیان اینکه هزاران و میلیون‌ها کارگر تحصیلکرده باید هر ماه نگران تمدید قرارداد باشد؛ می‌گوید: امروز جوان‌های فعال و باانگیزه‌ای را می‌بینیم که موهایشان در اوج جوانی سفید شده؛ از شش صبح از خانه راه می‌افتند و وقتی به خانه برمی‌گردند، هوا دیگر تاریک شده است؛ اما چنین کارگران سختکوشی، بازهم پول در جیبشان ندارند؛ وقتی ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۷ قانون کار اجرا نمی‌شود، یعنی جامعه کارگری از نئولیبرال‌ها و دولت‌ها سیلی خورده است؛ یعنی زندگی کارگران به خصوص نسل جوان کاملاً پریشان و به‌هم ریخته است؛ اینکه جوانان با وجود شغل داشتن، تمایلی به تشکیل خانواده و ازدواج ندارد، ریشه‌اش در همین مشکلات است، همین قانونگریزی‌های نهادینه شده.

 

««««« به گفته وی، دستمزد روزی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان است و چطور کارگر با چنین دستمزدی به فکر تشکیل خانواده باشد یا نسبت به زندگی خرسند باشد؟ »»»»»

 

این فعال کارگری در ادامه با انتقاد از سوگیری‌های وزارت کار در این شرایط معیشتی می‌گوید: معاون روابط کار گفته است «با تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از اعضای اصلی شورا و رییس شورای عالی کار، بررسی‌های کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است.» می‌خواهم در پاسخ بگویم کدام بررسی کارشناسانه؛ فقط یک جسله شورایعالی کار برگزار کرده‌اند و هنوز حرفی از تشکیل کمیته دستمزد نیست؛ ضمن اینکه بهبود معیشت هیچ راهکاری به جز احیای تمام و کمال ماده ۴۱ قانون کار ندارد و نیازی به بررسی‌های کارشناسانه نیست.

 

یاد آوری؛

مبحث اول- تعریف قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد آن

 

ماده ۷- قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد .

 

تبصره ۱- حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .

 

تبصره ۲- در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد ، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود ، قرارداد دایمی تلقی می‌شود.

…..

ماده ۴۱- شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید :

 

۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود .

 

۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده ، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را تامین نماید .

 

تبصره- کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشن

بی ارزشی جان در مناسباتی غیرانسانی؛ گیر کردن مقنعه «طاهره» جوان لای دستگاه جان او را گرفت

امیدواریم کارفرمایان به کارگران به عنوان سرمایه انسانی و شریک اجتماعی خود نگاه کنند و لااقل همانقدر که مراقب دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود هستند، مراقب کارگران به خصوص کارگران خانم باشند؛ زن جوانی را تنها در شب با لباس ناایمن در کنار دستگاه‌ها رها کردن، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟!

ادامه

ایران, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

وزیر ضدکارگری کار و خواب‌های نئولیبرالیستی‌ حاکم

آشکارا حرف از خصوصی‌سازی و از بین بردن تامین اجتماعی می‌زند و می‌گویند باید بانک رفاه خصوصی شود؛ از عدم ضرورت بیمه کردن کارگران سخن می‌گوید؛ مساله کارآموزی و فصل پنجم قانون کار را زیر پا می‌گذارد و در پی احیای نظام منسوخ و برده‌داری استاد- شاگردی است؛ بیمه را به سمت بیمه خویش فرمایی ... وزیر ضدکارگری کار و خواب‌های نئولیبرالیستی‌ حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

اورتگا پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه

طبق اعلام شورای انتخابات نیکاراگوئه، «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری فعلی این کشور، با کسب ۷۵ درصد آراء شمارش شده، تاکنون بر رقبای خود در انتخابات ریاست جمهوری پیشی گرفته و به بیان دیگر، دوباره سکان اداره کشورش را بدست خواهد گرفت.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, کارگری, گزارش, نیکاراگوئه, ونزوئلا

تامین اجتماعی به حد کافی مورد سوءاستفاده دولت‌ها قرار گرفته، نباید بانک رفاه کارگران واگذار شود

یک فعال کارگری در شهرستان اسلامشهر می‌گوید: بانک رفاه کارگران سرمایه و اندوخته کارگران است و به عنوان حق‌الناس هرگونه دخل و تصرف در آن خلاف قانون و شرع است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری