ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی جنگ و کشتار انسان‌های بی‌گناه در نوار غزه را مایه ننگ بشریت توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «دنیس فرانسیس» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل جنگ اسرائیل علیه غزه را مایه ننگ بشریت توصیف و به تلفات جانی و بحران شدید غذایی در این باریکه اشاره کرد. طبق گزارش ... رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی

درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

منابع رسانه‌ای از درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر دادند. به گزارش ایسنا، کلمبیا از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا به عنوان یک طرف به شکایت کشور آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام نسل کشی در نوار غزه ملحق شود. طبق گزارش رویترز، کلمبیا همچنین ... درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, جهان, دیوان داوری لاهه, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل‌کشی

برنی سندرز: یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه رخ می‌دهد

سناتور دموکرات ایالات متحده تاکید کرد که یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه در حال رخ دادن است. به گزارش ایلنا به نقل از ام اس ان بی سی، «برنی سندرز»، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از ایالت «ورمانت» در پیامی خطاب به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل از او خواست که از کشتن مردم ... برنی سندرز: یکی از بدترین فجایع انسانی تاریخ در غزه رخ می‌دهد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, تحلیل, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان, گرسنگی

در عربستان یک چهارم کرسی‌های پارلمانی در اختیار زنان است و در ایران شش درصد

عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید مطابق آمار بین‌المللی ایران به لحاظ شکاف جنسیتی یکی از کشورهای آخر فهرست است. بر پایه این آمار ایران به لحاظ برابری جنسیتی در میان ۱۹ کشور خاورمیانه در جایگاه شانزدهم قرار دارد.

 

پروانه سلحشوری در جریان سوال از منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته به رغم وعده‌های دولت حسن روحانی، در سال‌های اخیر در زمینه ارتقاء وضعیت زنان کاری انجام نشده و اگر به وزیر اجازه به‌کارگیری زنان داده نمی‌شود باید این موضوع را اعلام کند.

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دوشنبه دوم دی‌ماه ابراز تاسف کرد که در زمینه حضور زنان در وزارت علوم “آمار ناقص و مخدوشی” منتشر می‌شود.

 

او می‌گوید به نحوه استفاده از زنان در وزارت علوم انتقادهای زیادی وجود دارد و به عنوان مثال “موسسه فناوری‌های نوین سبزوار که دانشگاهی زنانه است با مدیریت یک آقا اداره می‌شود و یا مدیر دانشگاه الزهرا نیز یک آقا است”.

 

سلحشوری با اشاره به اختلاف آمار سازمان امور استخدامی و وزارت علوم در مورد حضور زنان گفت: «آمارهای متفاوتی نظیر پنج هزار و ۸۰۰ و یا ۱۲ هزار نفر از حضور زنان در هیئت علمی دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که بر اساس بررسی ما آمار واقعی حدود پنج هزار و ۷۰۰ نفر است.»

 

وضعیت “فاجعه‌بار” حضور زنان وزارت علوم

 

عضو فراکسیون زنان افزود: «در حال حاضر به صورت کلی ‌‌شش نفر زن مسئول در وزارت علوم حضور دارد که این وضعیت فاجعه‌بار است.»

 

نابرابری جنسیتی در جمهوری اسلامی به رغم وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ همچنان بسیار گسترده است و آمار نهادهای بین‌المللی نیز این مسئله را تائید می‌کند.

 

پروانه سلحشوری ضمن یادآوری گزارش‌های مربوط به شاخص شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۹ تاکید کرد که این شاخص‌ها نشان می‌دهد که ارتقاء جایگاه زنان در دوران ریاست جمهوری روحانی نیز انجام نشده است.

 

نماینده تهران در مجلس گفت: «آمار بین‌المللی ایران را جزو پنج کشور پایانی قرار می‌دهد به این معنا که فاصله عدالت جنسیتی میان مردان و زنان در ایران هم ردیف کشورهای عقب افتاده دنیا است.»

 

در قعر جدول جهان و خاورمیانه

 

بر پایه تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص‌های بین‌المللی شکاف جنسیتی که یک هفته پیش منتشر شد، جمهوری اسلامی از این لحاظ در میان ۱۵۳ کشور بررسی شده در جایگاه ۱۴۸ قرار دارد.

 

جمهوری اسلامی در میان کشورهای خاورمیانه نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست و در میان ۱۹ کشور در رتبه ۱۶ قرار می‌گیرد. اسرائیل در سطح جهان در جایگاه ۶۴ و در خاورمیانه به لحاظ شاخص‌های جنسیتی در صدر کشورها قرار گرفته است.

 

در این گزارش ایران از لحاظ برابری جنسیتی در حوزه آموزشی در رتبه ۱۱۸ قرار دارد که ظاهرا علت اصلی آن حضور چشمگیر زنان ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

 

استفاده از وزیران زن در کابینه و حضور زنان در مجلس از دیگر شاخص‌هایی است که در آن جمهوری اسلامی در قیاس با کشورهای عربی منطقه نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

 

مشارکت سیاسی زنان؛ ایران عقب‌تر از عربستان و امارات

 

دو سال پیش و هنگامی که حسن روحانی، به رغم وعده‌ها در کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم از هیچ زنی استفاده نکرد، شیخ محمد بن راشد، نخست وزیر امارات متحده عربی، ۳۱ عضو کابینه‌ی جدید خود را معرفی کرد که شامل ۹ زن می‌شدند. در دولت قبلی امارات هشت زن عضو کابینه بودند.

 

حضور زنان در پارلمان‌های کشورهایی نظیر عربستان و امارات نیز با ایران قابل قیاس نیست. در عربستان تقریبا یک چهارم کرسی‌های پارلمانی در اختیار زنان قرار دارد… اما سهم زنان ایرانی از کرسی‌های پارلمان هنوز حدود شش درصد بیشتر نیست.

انتقاد شدید از جریانی که “سودای حضور زنان در حرامسراهای خانگی را دارد”

دستیار معاون رئیس جمهوری ایران، چندهمسری را عامل فروپاشی خانواده دانست. به گفته شهناز سجادی، جریانی سودای “حضور زنان در حرمسراهای خانگی” را دارد. به گفته یک نماینده نیز چندهمسری “کیان خانواده را نشانه گرفته است.”

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, زنان