خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

در دو حادثه کاری، یک کارگر جان خود را از دست داد و در حادثه دیگری کارگری از مرگ حتمی نجات یافت

در حادثه اول که روز گذشته (۲۳ اسفند ماه) در دولت‌آباد، ابتدای بلوار قدس، کوچه سنگبری‌ها رخ داد، یک کارگر حدودا ۲۲ ساله حین کار در یک ساختمان هشت طبقه در حال ساخت، با سقوط از طبقه هفتم به طبقه منفی دو (در انتهای چاهک آسانسور) به دلایل نامشخصی جان خود را از دست داد.

 

توکل قاسم‌پور؛ رئیس ایستگاه ۱۴ آتش‌نشانی تهران درباره جزئیات این حادثه گفت: کارگر ۲۲ ساله‌ای حین کار در یک ساختمان هشت طبقه در حال ساخت، به علت نامشخصی از طبقه هفتم به طبقه منفی دو (در انتهای چاهک آسانسور) سقوط کرد که بلافاصله آتش‌نشانان با رعایت اصول ایمنی وارد چاهک آسانسور شده و با استفاده از برانکارد مخصوص، کارگر مصدوم را به بیرون از چاهک منتقل کردند.

 

قاسم‌پور تصریح کرد: پس از انتقال وی به محیط امن و تحویل به عوامل اورژانس مشخص شد این فرد به علت شدت صدمات وارده جان خود را از دست داده است.

 

اما در حادثه دیگر که زمان آن هم به روز گذشته (۲۳ اسفند ماه) مربوط می‌شود، کارگر ۵۱ ساله دیگری حین رنگ‌آمیزی دیواره‌های داخلی تانکر موتورخانه یک مجتمع در ۲۴ متری سعادت‌آباد، خیابان دشت بهشت به دلیل متساعد شدن گازهای سمی بیهوش می‌شود که با حضور به موقع گروهای امداد و نجات این کارگران از مرگ حتمی نجات می‌یابد.

 

حمیدرضا محمدیانی؛ افسر آماده منطقه دو عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: یک کارگر میانسال در طبقه منفی دو مجتمعی مسکونی، حین رنگ‌آمیزی دیواره‌های داخلی تانکر موجود در موتورخانه مجتمع، به علت متصاعد شدن گاز حاصل از مشتقات رنگ و عدم وجود هوای تازه از هوش رفته بود و به علت محدودیت فضا و بیهوش بودن این فرد، امکان خارج کردن وی از دهانه تانکر وجود نداشت.

 

وی تصریح کرد: آتش‌نشانان با توجه به شرایط، با استفاده از ابزار موجود به ایجاد فضاسازی در محل حادثه پرداختند و برای رهاسازی وی مشغول برش دیواره تانکر شدند.

 

بنابر اعلام پایگاه خبری ۱۲۵؛ آتش‌نشانان پس از برش دیواره تانکر، موفق شدند این کارگر ۵۱ ساله را صحیح و سالم از داخل تانکر خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند و در پایان با ارائه تذکرات ایمنی به مدیر مجتمع به عملیات خود خاتمه دادند.

ایلنا

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس؛ حقوق ۴ میلیون تومانی پاسخگوی نیاز فعلی کارگران است

زهرا ساعی گفت؛ طی بررسی‌های علمی در جلسه فراکسیون کارگری با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی موجود به این نتیجه رسیدیم که باید حداقل دستمزد کارگران به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد و بنده به عنوان اولین نفر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردم که حداقل حقوق کارگران در سال ۹۸ باید ... نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس؛ حقوق ۴ میلیون تومانی پاسخگوی نیاز فعلی کارگران است

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گفتگو

واگذاری «شستا» و طرح اصلاح «پراسنج» (پارامتریک) تأمین اجتماعی

اجرای سیاست‌های نولیبرالی طی سه دهه گذشته، واردات، و فساد لگام‌گسیخته، همراه با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی نرخ ارز در ماه‌های اخیر و تحریم‌های امپریالیستی، موجب شدت بحران در اقتصاد کنونی کشور و ویرانی بیشتر آن شده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان

صبح امروز ۲۱ اسفندماه، نزدیک به ۲۱۰ کارگر بخش تعمیرات پالایشگاه آبادان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «نسیم پاک» در کارگاه مرکزی مشغول کارند برای پیگیری وصول مطالبات معوقه خود، تجمع اعتراضی برپا کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

در نامه‌ی ۱۳۰ کارگران پروژه‌ای به نمایندگان مجلس؛ هیات نظارت بر پرداخت حقوق نیروهای پارس جنوبی برقرار کنید

۱۳۰ کارگر پروژه‌ای عسلویه در نامه‌ای که آن را به سه نماینده مجلس تحویل دادند، خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی کارگران پارس جنوبی شدند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری