تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

در بی‌تفاوتی رژیم ولایی، سبد معیشت به یازده میلیون تومان رسید

سبد تقریباً واقعی که بر مبنای محاسبه‌ی نرخ غذاهای واقعی، نرخ‌گذاری شده، در شهریورماه ۱۴۰۰ به ده میلیون و ۹۵۲ هزار تومان رسیده است.

 

سبد معیشت خانوارهای کارگری در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ که براساس داده‌های آماری بهمن ماه سال گذشته محاسبه شده بود، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخ داشت؛ با این حساب، در شش ماه نخست امسال، هزینه‌های حداقلی زندگی، ۵۸.۸۵ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید و تیم مدیریتی آن می‌گذرد؛ کارگران از همان ابتدا بدون حاشیه و سرراست اعلام کردند خواستار برگزاری جلسات شورایعالی کار و ترمیم مزد و مستمری در نیمه‌ی دوم سال هستیم؛ چراکه حداقل دستمزد ۴ میلیون تومانی، حتی نیمی از هزینه‌های ماهانه‌ی زندگی خانواده را تامین نمی‌کند.

 

لزوم ترمیم مزد و مستمری در نیمه دوم سال

 

علیرغم درخواست‌های مکرر، وزارت کار هیچ اقدامی برای برگزاری نشست سه‌جانبه صورت نداده است؛ دولتی‌ها همچنان پشت هم می‌گویند باید تورم مهار شود اما از سوی دیگر، هیچ نشانه‌ای دال بر مهار تورم یا حتی تثبیت قیمت‌ها وجود ندارد: برنج کیلویی ۵۰ هزار تومان، یک شانه تخم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان و یک کیلو ماست بیش از ۲۰ هزار تومان!

 

با اشاره به چنین نشانه‌های روشنی از بحران عمیق معیشت، حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها) برگزاری شورایعالی کار در نیمه دوم سال و ترمیم مزد و معیشت را «مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران» در مقطع کنونی می‌داند و می‌گوید: باید با تمام توان از وزارت کار بخواهیم که ترمیم مزد اجرایی شود؛ کارگران در عمق دره‌ی فقر راه به جایی ندارند و روز به روز اوضاعشان وخیم‌تر می‌شود.

 

««««« او معتقد است؛ در این برهه‌ی زمانی باید تمام مطالبات فرعی را کنار بگذاریم و از تمام مجاری قانونی، «ترمیم مزد و مستمری» را با قدرت تمام مطالبه کنیم. »»»»»

 

در این شرایط، اعداد و ارقام سبد معیشت نشان‌دهنده‌ی افزایش سهمگین هزینه‌های زندگی از ابتدای سال است؛ فرامرز توفیقی که محاسبات ماهانه سبد معیشت را انجام می‌دهد، برای شهریور ماه با استناد به داده‌های رسمی مرکز آمار ایران، دو مدل محاسبه انجام داده است؛ یکی سبد واقعی بر اساسِ مبنا قرار دادن غذاهای واقعی (محاسبه‌ی یک وعده غذای گرم روزانه و دو وعده غذای سرد برای خانوار متوسط ۳.۳ نفره) و دیگری سبد تقلیل‌یافته و حداقلی با استناد به معیارهای کمیته دستمزد ذیل شورایعالی کار. در این سبد تقلیل‌یافته، سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با استناد به قیمت مواد غذایی خام محاسبه می‌شود و سپس مبنای محاسبه‌ی سبد کلی معیشت قرار می‌گیرد.

 

سبد واقعی: ده میلیون و ۹۵۲ هزار تومان

۶۰ درصد افزایش در هزینه‌های زندگی فقط در شش ماه!

 

جداول زیر نشان می‌دهد که سبد تقریباً واقعی که بر مبنای محاسبه‌ی نرخ غذاهای واقعی، نرخ‌گذاری شده، در شهریورماه ۱۴۰۰ به ده میلیون و ۹۵۲ هزار تومان رسیده است. سبد معیشت خانوارهای کارگری در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ که براساس داده‌های آماری بهمن ماه سال گذشته محاسبه شده بود، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخ داشت؛ با این حساب، در شش ماه نخست امسال، هزینه‌های حداقلی زندگی، ۵۸.۸۵ درصد افزایش داشته است. نزدیک ۶۰ درصد افزایش در هزینه‌های زندگی فقط در شش ماه!

 

 

 

و اگر دستمزد حداقلی را با احتساب مزایای همه شمول، حدود ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم، درصد پوشش دستمزد برای سبد معیشت حداقلی، ۳۷.۰۶ درصد است یعنی کارگران با دستمزدی که دریافت می‌کنند فقط ۳۷ درصد هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند و قاعدتاً برای ۶۳ درصد از هزینه‌های زندگی، هیچ منبع درآمدی ندارند!

 

به گفته توفیقی، نرخ ۶۳ درصدیِ بدون پوشش، یک رقم سنگین و وحشتناک است که به هیچ عنوان با معیارهای «دستمزد شایسته» مورد تاکید سازمان بین‌المللی کار همخوانی ندارد و در هیچ کشور مترقی جهان، چنین خلاء عظیمی میان دستمزد و هزینه‌های حداقلی زندگی برقرار نیست!

 

دستمزد فقط ۱۱ روز ماه را کفاف می‌دهد

 

بنابراین دستمزد فعلی کارگران، تنها ۱۱.۱ روز از هر ماه را پوشش می‌دهد؛ با این حساب، کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر، ۱۹ روز از ماه را خرجی ندارند و باید بدون روزی سر کنند! البته باید دقت داشته باشیم که این محاسبات، بسیار حداقلی و محافظه کارانه است و هزینه‌های واقعی آموزش (که به دلیل مجازی‌سازی و استفاده از اینترنت و ابزارهای هوشمند ارتباطی، سر به فلک کشیده)، هزینه‌های واقعی بهداشت و درمان (که به دلیل بحران دامنه‌دار و مستدامِ کرونا به شدت افزایش یافته است)، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های سر به فلک کشیده‌ی مسکن و اجاره خانه را دربرنمی‌گیرد؛ تنها با اعمال یک ضریب ثابت روی سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، سبد معیشت به دست آمده است و اگر بخواهیم سبد واقعی و ملموس را محاسبه کنیم باید مولفه‌های غیرخوراکی به دقت احصا و اندازه‌گیری شوند.

 

سبد بسیار حداقلی: ۹ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان

۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان افزایش در هزینه‌های زندگی

 

توفیقی در جدول زیر، معیارهای پذیرفته شده‌ی کمیته‌ی دستمزد شورایعالی کار را برای محاسبه‌ی سبد خوراکی‌ها به کار گرفته است یعنی استناد به اقلام خام خوراکی:

 

 

با استناد به این محاسبات، سبد معیشت به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۹۸۴۵۸۳۶۰= ۳۶.۶ / ۱۰۰ × ۳۶۰۳۵۷۶۰ریال در ماه

 

بنابراین حتی با معیارهای حداقلی و تقلیل یافته‌ی شورایعالی کار، نرخ سبد معیشت به ۹ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان در هر ماه رسیده است؛ یعنی تقریباً ده میلیون تومان. بنابراین فرمول‌هایی که خود دولتی ها قبول دارند و هرسال بر صحت آن صحه می‌گذارند، ثابت می‌کنند که هزینه‌های حداقلی زندگی خانواده‌های کارگری چیزی حدود ده میلیون تومان است؛ اگر نرخ همین سبد تقلیل یافته را مبنا قرار دهیم، متوجه می‌شویم که در شش ماه نخست سال، هزینه‌های حداقلی زندگی، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. قدرت پوشش دستمزد بر این سبد، ۴۱.۲۳ درصد است و با استناد به این سبدِ بسیار حداقلی، حداقل دستمزد تنها ۱۲.۳۷ روز از هر ماه را پوشش می‌دهد.

 

دولت صدای بحران را بشنود!

 

بنابراین با هر متر و معیاری که حساب کنیم، حداقل دستمزد تا پایان شهریور تنها چیزی حدود ۴۰ درصد هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد و کارگران حداقل ۱۸ روز از ماه را بدون درآمد و پول سر می‌کنند. وقتی بدانیم که بیش از ۶۰ درصد کارگران شاغل و بازنشسته‌ی کشور را حداقل بگیران تشکیل می‌دهند؛ می‌توانیم نتیجه بگیریم که میلیون‌ها خانوار کشور که جمعیت کلی آن‌ها شاید بیش از ۳۰ میلیون نفر باشد، نصف ماه را با جیب خالی سر می‌کنند. و در پایان بازهم به همان تاکید روشن فعالان کارگری می‌رسیم؛ تاکید بر ضرورت عاجلِ ترمیم مزد و مستمری در نیمه دوم سال؛ فرامرز توفیقی می‌گوید وظیفه دولت است که برای ۱۹ روزِ بدون مواجب کارگران چاره‌ای بیندیشد اما دریغ که دولت حاضر نشده جلسه شورایعالی کار را برگزار کند تا لااقل صدای دادخواهی معیشتی کارگران را بشنود.

 

این تورم افسارگسیخته به این سادگی‌ها مهار نمی‌شود کما اینکه اراده‌ای برای مهار تورم به چشم نمی‌آید. آیا در چنین شرایطی به فرزند محصل یک کارگرِ حداقل بگیر یا به نوه‌ی یک پدربزرگ بازنشسته می‌توان گفت توقع گوشت در سفره نداشته باش و میوه نخور، چون مزد ترمیم نمی‌شود و دولت وعده داده که انشالله تورم را مهار می‌کنیم؟!

گزارش: نسرین هزاره مقدم

زحمتکشان برای دستیابی به مطالبه خود؛ راهی جز تشدید مبارزه و اتحاد عمل فراگیر ندارند!

اعتصاب کارگران معدن در چند نقطه کشور، گردهمایی‌های اعتراضی سراسری فرهنگیان، افزایش نارضایتی و تجمع‌های بازنشستگان، اعتصاب دوباره در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، اعتراض کارگران پالایشگاه کرمانشاه، و ده‌ها اعتصاب و حرکت اعتراضی دیگر در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در مقیاس سراسر کشور از زمره مهم‌ترین رویدادهای میهن ما در هفته‌های اخیر بوده است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

هیئت رئیسه‌ی مجلس ولایی، چوبِ لای چرخ بازنشستگان کارگری

به دنبال از اولویت بررسی خارج شدن «لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» ۱۰۰ نماینده مجلس برای تبدیل مجدد آن به لایحه دو فوریتی، امضا جمع کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری