گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

در ادامه کودتای میانمار ؛ نظامیان ۶۰ معترض را کشتند

براساس گزارش رسانه های آسیا ، ارتش میانمار روز جمعه ۶۰ نفر از معترضان به کودتا در شهر پاگوداس را با استفاده از نارنجک و سلاح جنگی به قتل رساند و ۱۹تن دیگر را در شهر یانگون به اتهام شرکت در اعتراضات به اعدام محکوم کرد.

 

به گزارش ایرنا، رادیو آزاد آسیا در گزارشی به نقل از شاهدان در شهر پاگوداس اعلام کردند، درحالی که معترضان در پشت سنگرهای خود پناه گرفته بودند، نیروهای امنیتی میانمار با استفاده از نارنجک و سلاح‌های سنگین جنگی به سوی آن‌ها شلیک کردند که براثر آن ۶۰ نفر از معترضان جان باختند.

 

در ادامه این گزارش آمده است ارتش میانمار پس از تیراندازی به سوی معترضان، اجساد آن‌ها را به جای نامشخصی منتقل کرده است.

 

این درحالی است که دادگاه نظامی میانمار ۱۹ نفر دیگر را به اتهام حمله به دو مقام نظامی و قتل آن‌ها، به اعدام محکوم کرده است.

 

از زمان آغاز کودتای نظامی در میانمار در اولین روز از ماه فوریه، بیش از ۶۵۰ نفر توسط پلیس و ارتش میانمار کشته شده‌اند. نیروهای امنیتی میانمار همچنین بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از مردم را بازداشت کرده است.

 

ارتش میانمار با هدف قطع دسترسی مردم به اطلاعات و اشتراک گذاری تصاویر اعتراضات در رسانه‌های اجتماعی، خدمات اینترنت را مسدود و بسیاری از شبکه‌های خبری تلوزیونی را تعطیل کرده است.

 

از سوی دیگر حکومت نظامی میانمار روز گذشته با ورود نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار مخالفت کرد.

 

کریستین شرنر بورگنر نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار در حال سفر به کشورهای آسیایی برای یافتن راهی برای خروج از بحران این کشور است.

 

نظامیان میانمار اول فوریه ۲۰۲۱ و ساعاتی پیش از تشکیل جلسه پارلمان جدید، قدرت را به دست گرفتند و به مدت یک سال وضعیت اضطراری اعلام کردند. کودتاگران مدعی تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر هستند.

 

در این کودتا، آنگ سان سوچی، رئیس دولت غیرنظامی، یو وین مینت، رئیس جمهوری و بسیاری از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های سیاسی بازداشت شدند. از آن زمان تا کنون، اعتراضات مردم با خشونت سرکوب شده است.

 

گفته می‌شود خانم سوچی در حبس خانگی به سر می‌برد و از زمان کودتا تاکنون دیده نشده است.

 

درخواست وضع منطقه پرواز ممنوع در میانمار

 

نماینده میانمار در سازمان ملل ضمن مخالفت با اقدامات ارتش این کشور خواستار وضع منطقه پرواز ممنوع و تحریم تسلیحاتی این کشور شد.

 

به گزارش “استریتس تایمز” کیاو مو تون سفیر میانمار در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: اکنون اقدام جامع و هماهنگ جامعه جهانی بسیار ضروری است.

 

وی افزود: ارتش میانمار از روی عمد به سوی مردم بی‌دفاع تیراندازی می‌کند و کودکان را به قتل می‌رساند.

 

انگلیس به سفیر اخراجی میانمار پناه می‌دهد

 

دولت انگلیس اعلام کرد که حاضر است به سفیر میانمار در این کشور که توسط سایر دیپلمات‌های طرفدار ارتش میانمار از سفارتخانه اخراج شده است، پناه دهد.

 

“ای اف پی” در این خصوص گزارش داد، روز جمعه نایجل آدامز وزیر خارجه انگلیس در امور آسیا پس از دیدار با کیاو زوار سفیر میانمار در لندن اعلام کرد: انگلیس امنیت سفیر میانمار را تامین و به او پناه می‌دهد.

 

سفیر میانمار که خود یک فرمانده بازنشسته ارتش این کشور است، با کودتای نظامی مخالفت کرده و از دولت مردمی میانمار به رهبری آنگ سان سوچی حمایت کرده است.

 

پیش از این ارتش میانمار نماینده دائم این کشور در سازمان ملل را نیز اخراج کرد. با این حال، نماینده میانمار اعلام کرده است او همچنان نماینده کشورش در سازمان ملل است.

 

افزایش رایزنی‌ چین برای کاهش تنشها در میانمار

 

در میان نگرانی‌ها از آغاز جنگ داخلی در میانمار، پکن رایزنی‌های خود را با کاهش تنش‌ها در این کشور افزایش داده است.

 

به گزارش “نیوزویک” ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین نگران وضعیت کنونی در میانمار است و پکن امیدوار است تمام طرف‌های درگیر در میانمار برای رسیدن به یک راه حل سیاسی همگام با چارچوب قانونی، هرچه سریع‌تر مذاکرات سیاسی خود را آغاز کنند.

 

وی افزود: چین به روش خود برای کاهش تنش‌ها، به ارتباط با طرف‌های میانماری ادامه خواهد داد.

 

احتمال تمدید وضعیت اضطراری در میانمار

 

ارتش میانمار روز گذشته اعلام کرد که ممکن است وضعیت اضطراری به مدت طولانی تمدید شود. سخنگوی ارتش میانمار هشدار داد که در صورت ادامه اعتراض‌ها در این کشور شمار کشته‌شدگان نیز بیشتر خواهد شد.

 

زاو مین تون، سخنگوی ارتش میانمار گفت وضعیت اضطراری اعمال شده توسط حکومت نظامی در میانمار ممکن است شش ماه دیگر و یا حتی بیشتر تمدید شود.

 

سخنگوی ارتش میانمار همچنین اعلام کرد که “انتخابات آزاد و عادلانه” در میانمار طبق مقررات قانون اساسی طی دو سال برگزار خواهد شد. او یادآور شده که این انتخابات طبق “معیارهای دموکراتیک غربی” نخواهد بود.

 

سخنگوی ارتش میانمار تظاهرکنندگان را در بروز خشونت‌های کشور مقصر دانست و گفت ارتش فقط در مقابل شورش‌ها واکنش نشان داده است.

آمادگی چین برای همکاری با همه طرف‌ها درباره میانمار/ کشته‌شدن یکی از اعضای حزب سوچی

دیپلمات ارشد و وزیر خارجه چین امروز (یکشنبه) گفت، پکن به تعامل با تمام طرف‌ها به منظور آرام ساختن بحران در میانمار مایل است و جانبداری نمی‌کند.

ادامه

جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, میانمار

اعتراض ده‌ها هزار معترض میانماری پس از بازداشت‌های شبانه

دهها هزار نفر از مردم میانمار روز یکشنبه در اعتراض به بازداشت آنگ سان سوچی رهبر ، وینگ مینت رئیس جمهوری و بازداشت های شبانه توسط ارتش دست به اعتراض زدند.

ادامه

اسراییل, امریکا, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, زیمبابوه, سازمان ملل, میانمار, هندوستان, ویدیو

پکن خواستار توضیح بیشتر اندونزی در مورد خدمه چینی دو نفتکش توقیفی شد

چین روز چهارشنبه با اعلام اینکه در حال بررسی جزییات مربوط به ۲۵ تبعه خود در میان ۶۱ خدمه دو نفتکش توقیف شده توسط اندونزی است، خواستار توضیح بیشتر این کشور در مورد خدمه چینی نفتکش ها شد.

ادامه

امریکا, اندونزی, ایران, تحریم, جنوب شرق آسیا, جهان

اندونزی یک نفتکش با پرچم ایران را توقیف کرد

تانکرهای فوق تخلفات مختلفی از جمله به احتزاز در نیاوردن پرچم، خاموش کردن سامانه‌های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی و حمل غیرقانونی سوخت بین کشتی‌ها و ریختن نفت در دریا مرتکب شده‌اند.

ادامه

اندونزی, ایران, پاناما, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر