گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

دریاچه نمک به وضعیت دو دهه قبل خود بازگشته است

‌معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با بیان اینکه‌ دریاچه نمک از وضعیت بحرانی سال گذشته عبور کرده است، تاکید کرد: با این وجود در صورتی وضعیت آبی مناسبی برای استان قم در سال‌های آینده وجود دارد که این حجم از آبگیری و وضعیت بهینه دریاچه نمک و تالاب‌های قم‌ حفظ شود.

 

‌سید احمد شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: استان قم، علی رغم آن چیزی که در ظاهر برای عموم مشهود است، یک استان تالابی است، به طوری که ۱۰ درصد این استان را تالاب‌ها تشکیل داده اند.

 

وی با بیان اینکه برخی تالاب‌های قم، در محدوده شهر قرار گرفته و در طرح‌های توسعه شهری می‌توان از آنها بهره برد، افزود: به طور کلی تعداد ۷ تالاب در قم به ثبت رسیده که هر کدام از اینها به لحاظ جذب پرندگان مهاجر و یا در زمینه گردشگری، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند.

 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: کشور به حوزه‌های آبخیز مختلفی تقسیم می‌شود که در انتهای هر حوزه، تمامی رودخانه‌ها و منابع آبی در یک تالاب و یا دریا دفع می‌شوند، دریاچه نمک نیز حوضه آبخیزی دارد که رودخانه و منابع آبی در نهایت به این دریاچه می‌ریزند.

 

شفیعی با اشاره به اینکه استان قم در انتهای حوزه آبخیز استان‌هایی همچون تهران، البرز و مرکزی قرار گرفته است، گفت: منابع آبی که در استان‌های بالا دست برداشت می‌شود، بر تالاب‌ها و رودخانه‌های پایین دست از جمله تالاب‌های استان قم تأثیر می‌گذارد.

 

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تالاب‌های استان قم، در دو دهه اخیر، به هیچ وجه مناسب نبود، اظهار کرد: بررسی‌هایی که توسط کارشناسان اداره محیط زیست قم، از دریاچه نمک در بهمن ماه ۹۷ صورت گرفت، یک وضعیت بسیار بحرانی را از تالاب‌های قم و دریاچه نمک گزارش می‌داد.

 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم ادامه داد: با بارش‌هایی که از ابتدای سال ۹۸ شروع شد، خوشبختانه شرایط اکوسیستمی بسیار خوبی را برای استان قم، ایجاد کرده است؛ مراتع، اکوسیستم‌های کوهستانی، پوشش‌های گیاهی و هم چنین وضعیت آبگیری تالاب‌ها و به ویژه دریاچه نمک نسبت به گذشته بسیار مطلوب شده است.

 

شفیعی گفت: با توجه به رشد پوشش گیاهی مناسب در استان قم، که نتیجه بارندگی‌های اخیر است، پیش بینی می‌شود استان قم در تابستان امسال با پدیده ریز گرد و گرد و غبار روبرو نشود و یا اینکه این پدیده نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه دریاچه نمک به وضعیت دو دهه قبل خود بازگشته است، تاکید کرد: هر دریاچه و تالابی شرایط و پتانسیل آبی خود را دارد و با دیگر تالاب‌ها متفاوت است، دریاچه نمک نیز با توجه به پتانسیل آبی خود می‌توان گفت با بارندگی‌های اخیر، آبگیری خوبی داشته و از آن وضعیت بحرانی سال گذشته عبور کرده است.

 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم عنوان کرد: تالاب‌های حوض سلطان، تالاب بهشت معصومه و گنبد نمکی که دریاچه‌ای کوچک در ارتفاعات قم به شمار می‌رود، آبگیری خوبی داشته‌اند و هم اکنون وضعیت بهینه ای دارند.

 

شفیعی با بیان اینکه وضعیت تالاب‌ها به بارش سالانه بستگی دارد، گفت: آبگیری تالاب‌های استان قم و وضعیت بهینه دریاچه نمک به این معنا نیست که آب به صورت بی رویه و یا حتی بیشتر از سال‌های گذشته مصرف شود، چراکه یک تالاب هر سال باید آبگیری مناسبی داشته باشد، بنابراین اگر در سال‌های آینده بارش‌های مناسبی در کشور اتفاق نیفتد و مصرف نیز بی رویه انجام شود، ممکن است تالاب‌ها و دریاچه‌ها به وضعیت بحرانی سال‌های گذشته خود بازگردند.

 

وی افزود: در صورتی وضعیت آبی مناسبی برای استان قم در سال‌های آینده وجود دارد که این حجم از آبگیری و وضعیت بهینه دریاچه نمک و تالاب‌های قم، حفظ شود؛ چنانچه مدیریت لازم در مصرف آب و چاه‌های کشاورزی صورت نگیرد، روبرو شدن با بحران‌های خشکسالی تالاب‌ها همچون سال‌های گذشته، دور از ذهن نیست.

 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه وضعیت آبگیری تالاب، یک نمایه‌ای از وضعیت اکوسیستم است، اظهار کرد: زمانی که حال تالاب خوب نباشد، به این معناست که حال یک اکوسیستم مناسب نیست، بنابراین استفاده بی رویه از منابع آبی، با این تصور که امسال به اندازه کافی بارش وجود داشته است، به هیچ وجه صحیح نیست.

 

استاد دانشگاه امیرکبیر: اگر همه‌ آب‌های ورودی به کشور مدیریت می‌شد، تا ۲ سال نگرانی آب نداشتیم

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شده است، گفت: از میان این میزان آب وارد شده حدودا ۴۰ میلیارد متر مکعب را توانستیم مدیریت کنیم. اگر ۵۰ میلیارد متر مکعب باقی را هم با مدیریت قوی هدایت می‌کردیم، تقریبا تا دو سال در موضوع آب نگرانی نداشتیم.

ادامه

ایران, خبر, گفتگو, محیط زیست

آسیب جدی به حدود ۲۵۰ خانه روستایی در رانش شدید زمین در سمنان

رانش زمین در روستای حسین‌آباد بخش کالپوش میامی در استان سمنان پیشروی کرده و اهالی روستا در حال تخلیه خانه‌های خود هستند.   حدود ۵۷۰ خانه روستایی حسین‌آباد در خطر ریزش قرار دارند و تا امروز حدود ۲۵۰ خانه روستایی آسیب جدی دیده‌اند که باید تخلیه شوند.   تاکنون ۱۱۰ خانۀ این منطقه تخلیه شده ... آسیب جدی به حدود ۲۵۰ خانه روستایی در رانش شدید زمین در سمنان

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

پیش‌بینی بارش‌های سنگین برای ایران در دهه‌های آینده

یک اقلیم‌شناس وضعیت بارش و دمای ایران را طی ۶۰ سال گذشته تشریح و تاکید کرد که سیل‌های اخیر کشور از پیامدهای گرمایش جهانی و نشانه تغییر اقلیم است و احتمال وقوع خشکسالی های متمادی و بارش های سیل آُسا طی سال های آینده وجود دارد.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست