گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

دریابیگی: چوب حراج دولت به‌کارخانه نساجی مازندران و فروش تکه تکه زمین‌های آن به‌شهرداری

نصرالله دریابیگی در ارتباط با کارخانه نساجی مازندران با ابراز تاسف از روندی که این کارخانه در دهه‌های اخیر تا به امروز طی کرده است، به ایلنا گفت: مازندران یکی از واحدهای خوب و فعال قبل و بعد از انقلاب است. این کارخانه دارای یکی از واحدهای مختلفی مانند نساجی تلار، طبرستان و گونی‌بافی بوده است. در یک مقطعی در دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی مسئولان تصمیم گرفتند که با هماهنگی مقامات استانی در جهت بازسازی این واحد اقدام کنند.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران ادامه افزود: این واحد تولیدی در آن زمان ۱۸۰۰ کارگر در واحد نساجی مازندران (طبرستان) خود داشت. اما به علت سوءمدیریت بانک که در آن زمان سهامدار اصلی کارخانه شناخته می‌شد، خشتی روی خشت قرار نگرفت و تنها کارگران قربانی شدند. در سال‌های گذشته با همان سیاست غلط کارخانه از بانک به یک سهامدار ترکیه‌ای تبار واگذار شد.

 

دریابیگی با غیرکارآمد خواندن خصوصی‌سازی در روند اداره‌ی این شرکت گفت: در این روش کاملا غیرکارشناسی سهامدار ترکیه‌ای به علت بدهی‌های بالایی که به وجود آورد؛ دستگیر و زندانی شد. متاسفانه مسوولان وقت در این واگذاری هیچ گونه ضمانت‌نامه و وثیقه محکمی برای ایفای تعهدات کارفرما از این سهامدار ترکیه‌ای دریافت نکردند.

 

دریابیگی در توضیحات بیشتر افزود: زمانی که این سهامدار ترکیه‌ای زندانی شد، سهام اصلی کارخانه را به فرد دیگری منتقل کرد. سهامدار جدید براساس روایت‌ها سهام این کارخانه را درعوض طلبش از سهامدار ترکیه‌ای دریافت کرده است و از فروردین ماه ۹۵ در ایران زندگی نمی‌کند و تبعه آلمان به حساب می‌آید.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با انتقاد به شیوه‌ی مدیریتی این کارخانه، آن را عامل اصلی مشکلات کارگران دانست و ادامه داد: علم بیگی (سهام دار فعلی) هیچ فردی را برای اداره امور در کارخانه مشغول نکرده است و در حال حاضر چرخ کارخانه بدون هیئت مدیره و مدیرعامل می‌چرخد. متاسفانه کارگران در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریورحقوق دریافت نکردند. مضاف بر اینکه شرکت به دلیل مشکلات جاری مملکتی از جانب ارز و تهیه مواد اولیه مورد تهدید است.

 

دریابیگی گفت: تعداد کارگران در حال حاضر ۳۱۰ نفر است. این یعنی اینکه از ۷ هزار نفر بعد از انقلاب به ۳۰۰ نفر رسیده‌ایم. سه کارخانه که با عنوان نساجی مازندران فعالیت می‌کردند؛ امروز تعطیل شده و زمین‌های بخش طبرستان تکه تکه به شهرداری واگذار شده است. فقط نساجی تِلار باقی مانده است. آن هم در شرایطی که مدیریت آن با هاله‌ای از ابهام مواجه است.

 

دریابیگی، نقطه‌ی ثقل مشکلات کارگران را مدیریت کارخانه دانست و گفت: مشکلات مالیاتی، بیمه، نگرانی کارگران از آینده شغلی‌شان و مشکلات امنیت شغلی از زمره‌ی معضلات این کارخانه است. این‌ها همه به علت مشخص نبودن مدیرعامل و هیئت مدیره کارخانه است. برای حل این مشکل دولت در راس آن باید وارد شود.

 

وی در انتها بیان کرد: کارگران این کارخانه چهار ماه است که در این وضعیت اقتصادی کشور حقوق دریافت نکرده‌اند. برای تعیین مدیره و هیئت مدیره قانونی، دولت باید وارد شود و از حاکمیت خود استفاده کند نه اینکه چوب حراج به کارخانه بزنند و زمین‌های آن را تکه تکه بفروشند. در این استان اشتغال وجود ندارد و نساجی مازندران کارخانه‌ای بود که کل کارگران منطقه را تحت پوشش خود قرار داده بود.

 

سرایدار یک دبیرستان در کهکیلویه و بویراحمد بر اثر سقوط از دیوار مدرسه جان باخت

فرماندار شهرستان بهمئی از مرگ یک سرایدار دبیرستانه پسرانه در شهر لیکک به علت سقوط از دیوار در این دبیرستان خبر داد.   حکمت الله سنایی افزود: “مسعود صمدی نسب” ۳۲ساله و سرایدار دبیرستان نمونه امام حسین شهر لیکک درحال آذین‌بندی و آماده سازی مدرسه برای بازگشایی مهر ماه و نصب پرچم بود که این ... سرایدار یک دبیرستان در کهکیلویه و بویراحمد بر اثر سقوط از دیوار مدرسه جان باخت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

یک کارگر در معدن سنگ در محلات هنگام جابه‌جایی سنگ جان خود را از دست داد

سرهنگ شمس بیرانوند با اعلام این خبر گفت: گزارشی از مرگ کارگر یکی از معادن سنگ در شهرستان محلات به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اعلام و تیمی از ماموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری