آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

درخواست ۱۰ میلیارد دلار خسارت از ایران در رابطه با جنگ عراق

دو دفتر وکالت در آمریکا شکایتی جمعی علیه ایران را به دادگاه فدرال آمریکا داده‌اند. بر اساس این شکایت خانواده‌‌های سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ عراق “توسط تجهیزات یا نیروهای وابسته به ایران” تقاضای خسارت کرده‌اند.

 

به گزارش صدای آلمان؛ دفاتر وکالت “اوسن” و ” تب ترنر” شکایتی را علیه ایران به یک دادگاه فدرال آمریکا عرضه کرده‌اند که ابعادی عجیب دارد. هر دو دفتر به عنوان کارشناس در طرح شکایات مربوط به “مبارزه با تروریسم” شهرت دارند. حالا این دو دفتر وکالت از دولت ایران درخواست ۱۰ میلیارد دلار خسارت کرده‌اند.

 

این دو دفتر، وکالت خانواده‌‌های سربازانی را بر عهده دارند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ در عراق کشته یا به شدت زخمی شده‌اند، و می‌توان ثابت کرد با سلاح‌هایی کشته یا زخمی شده‌اند که ساخت ایران بوده‌اند. پرونده‌ای که علیه ایران تشکیل شده بیش از ۱۰۰ برگ دارد و موارد متعددی در آن فهرست شده‌ است.

 

در این فهرست به سربازانی اشاره شده که توسط نارنجک دستی یا مواد منفجره ساخت ایران کشته یا زخمی شده‌اند. بر اساس اخبار رسانه‌های آمریکایی، این پرونده از روز دوشنبه ۱۲ آذر (سوم دسامبر) به دادگاه ارائه شده است. به گزارش Military-Times پس از سه روز خانم کالین کولار کوتلی، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن، تصمیم خواهد گرفت که آیا این پرونده به جریان بیافتد یا نه. از سوی ایران کسی در این دادگاه حضور ندارد.

 

اما حتی اگر این پرونده به جریان بیافتد و شاکیان بتوانند درخواست ۱۰ میلیارد دلار را به کرسی بنشانند، مدت زیادی طول خواهد کشید تا خسارت طلب شده از سوی خانواده‌های سربازان قربانی در عراق به آنها پرداخت شود.

 

جالب اینجاست که این وکلا توانسته‌اند پرونده‌ای را به جریان بیاندازند که نمایندگان ارتش آمریکا در دهه اخیر و در جریان جنگ عراق قادر به ارائه مدارک قابل استنادی در رابطه با آن نشده بودند؛ از جمله اسنادی مبنی بر این که مواد منفجره‌ای که علیه سربازان آمریکایی در عراق مورد استفاده قرار گرفته در ایران تولید شده است. اگر این مدارک قابل قبول دادگاه واقع شوند، احتمال رسیدن شکایت‌های بیشتری هم هست.

 

در گزارش Military-Times آمده است که تقریبا شش هزار نفر قربانی “تروریسمی شده‌اند که منابع مالی ‌آن دولتی است”. البته در اینجا نامی از ایران برده نشده است. این شکایت می‌تواند شامل کشورهای دیگری هم بشود که حامی مالی گروه‌های تروریستی هستند.

 

این اولین بار نیست که در آمریکا شکایتی نظیر این علیه ایران به دادگاه برده می‌شود. دو سال پیش نیز دیوان عالی آمریکا در رسیدگی به شکایت خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری‌های بیروت در سال ۱۹۸۳ و انفجار در برج‌های خُبَر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶، ایران را به پرداخت دو میلیارد دلار غرامت از محل دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش به بازماندگان این قربانیان محکوم کرد.

 

“لوپن۲۱”؛ دلایل ماجراجویی سیا برای سرنگون‌ کردن محمد بن‌سلمان

هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال اطلاعات مهم سیا درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را فاش کرد که نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در این قتل دست دارد. این اطلاعات به افزایش خشم نمایندگان کنگره از عربستان و تلاش برای اعمال تحریم علیه این کشور کمک کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی, قطر, یمن

فرانسه وانگلیس خواستار برگزاری نشست شورای امنیت پیرامون ایران شدند

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۳ آذر (چهارم دسامبر) برای بررسی آخرین آزمایش موشک‌های میان‌برد توسط جمهوری اسلامی جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار می‌کند. این نشست با تقاضای آلمان و فرانسه و با حمایت ایالات متحده برگزار می‌شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, خبر, فرانسه

واشنگتن پست؛ اقتصاد آمریکا در سراشیبی سقوط قرار دارد

«فرید زکریا» مجری شبکه سی ان ان، در یادداشتی که از سوی روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد؛ یک‌جانبه‌گرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به چالش کشید و قطع پیوند با نهادهای بین‌المللی را که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد؛ از معایب رویکرد دولت واشنگتن در عرصه سیاست خارجی برشمرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین

سندرز در اندیشه یک کارزار انتخاباتی بزرگتر در ۲۰۲۰

سناتور برنی سندرز، از سیاستمداران کهنه‌کار آمریکایی، زمینه آغاز یک کارزار انتخاباتی بزرگتر از دفعه پیشین را مهیا می‌کند و طبق پیش‌بینی مشاوران، او رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را با یک قوه محرکه سیاسی آغاز خواهد کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر