نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

درخواست کمک پنج میلیارد دلاری ایران برای مقابله با کرونا

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار یک پست اینستاگرامی خبر از درخواست رسمی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای حمایت مالی از این کشور در عرصه مقابله با بیماری کرونا را داده است.

 

به گزارش رادیو آلمان؛ صندوق بین‌المللی پول برای حمایت و پشتیبانی از کشورهایی که با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستند، یک امکان مالی جدید پیش بینی کرده است.

 

این امکان مالی “ابزار مالی سریع” (Rapid Financial Instrument) نام دارد. صندوق بین‌المللی پول بودجه‌ای معادل ۵۰ میلیارد دلار برای تامین سریع نیازهای مالی کشورهایی که با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستند، اختصاص داده است.

 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران “ایرنا” روز پنجشنبه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) گزارشی درباره نامه عبدالناصر همتی به رئیس صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده است.

 

همتی در نامه‌ای که برای خانم کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته، خواستار بهره‌مندی از ابزار تامین مالی سریع شده است.

 

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که ایران از این صندوق درخواست پشتیبانی مالی به میزان پنج میلیارد دلار دارد.

 

گفته می‌شود که همتی این نامه را روز جمعه ۱۶ اسفند ارسال کرده است. بانک مرکزی مدعی شده است که دولت برای تهیه تجهیزات پزشکی نیاز به بهره‌مندی از ابزار مالی پیش بینی شده از سوی صندوق بین‌المللی پول دارد.

 

رئیس بانک مرکزی گفته است: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آن‌ها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده باشد.»

 

درخواست کمک محمدجواد ظریف

 

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از دبی به درخواست محمدجواد ظریف از صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده است. در این گزارش آمده است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار یک پست توییتری از این نهاد مالی بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

 

محمدجواد ظریف در این پست توییتری نوشته است که رئیس صندوق بین‌المللی پول، خانم کریستالینا گئورگیوآ اعلام کرده که «کشورهایی که مبتلا به ویروس کووید-۱۹ شده‌اند از طریق بهره‌مندی از ابزار سریع مالی مورد حمایت قرار می‌گیرند. بانک مرکزی ما خواستار بهره‌مندی سریع از این ابزار مالی است.»

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است که مسئولانه به وظایف خود عمل کند.

 

سقوط بهای نفت و پیامدهای اقتصادی کرونا

 

در ارتباط با بیماری کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران گزارش‌هایی نیز در رسانه‌های این کشور منتشر شده است. سعید لیلاز، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی ازپیامدهای کرونا برای اقتصاد ایران به عنوان سخت‌ترین دوران اقتصادی تاریخ معاصر ایران سخن گفته است.

 

به باور لیلاز، پیامدهای اقتصادی کرونا عملا خود را طی چند ماه آینده نشان خواهد داد. بر اساس ارزیابی این کارشناس مسائل اقتصادی، کرونا می‌تواند ۲ تا ۳ درصد از نرخ رشد اقتصادی ایران را کاهش دهد. خسارات ناشی از این بیماری برای اقتصاد ایران نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

 

لیلاز معتقد است که با توجه به کاهش صادارت نفت خام ایران، تنزل ۲۰ دلاری بهای نفت تاثیر عمیقی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. در مقابل اما، در اثر پیامدهای اقتصادی کرونا، میزان صادارت غیرنفتی ایران نیز در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

واشنگتن پست: بازنده نهایی جنگ قیمتی نفت، آمریکاست

پس از آنکه روس‌ها درخواست سعودی‌ها برای کاهش میزان تولید نفت را نپذیرفتند، عربستان آتش به جان بازار انداخت و بهای این ماده سیاه را به پست‌ترین جایگاه در دهه‌های اخیر کشاند. اما مسکو مرعوب اقدام انتحاری ریاض نشد بلکه نفت شیل آمریکا بود که وادار به عقب‌نشینی و فرار از این نزاع ویرانگر گردید.

ادامه

اقتصادی, الجزایر, امریکا, امریکای شمالی, انگولا, جهان, خبر, روسیه, شمال افریقا, عربستان سعودی, نیجریه, ونزوئلا

سقوط بی‌سابقه قیمت نفت به ۳۱ دلار/ جنگ جهانی نفت آغاز شد

پس از آنکه عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه درمخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، قیمت نفت که درهفته‌های اخیر از افت تقاضای ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده، امروز بیشترین افت از سال۱۹۹۱ را به ثبت رساند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, روسیه, عربستان سعودی

کرونا، آمریکا را وادار به حذف تعرفه واردات برخی کالاها از چین کرد

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا واردات ده‌ها عنوان کالای پزشکی از چین از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و دستکش معاینه پزشکی یک بار مصرف را از تعرفه وارداتی مستثنی کرده است؛ اقدامی که حاکی از کمبود این کالاها در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

راغفر؛ دولت مواردی از جمله رفاه، خدمات، آموزش و سلامت را در بودجه نادیده گرفته است

قطعاً سال ۹۹ با این بودجه که دولت تهیه کرده است وضع به مراتب بدتر از سال ۹۸ خواهد بود چون هم بیکاری گسترده‌ای خواهیم داشت و هم تورم بالا؛ به نظر من نابرابری هم در جامعه بیشتر خواهد شد.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, مصاحبه و گفتگو