اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

درخواست روسیه برای اخراج ۲۰۰ کارمند محلی اماکن دیپلماتیک آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، روسیه اخراج حدود دویست کارمند نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است.

 

به گزارش فارس، به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «یورو نیوز»، بلینکن در بیانیه‌ای نوشت: «دولت روسیه از ماه آگوست، ایالات متحده را از نگه‌داشتن یا استخدام یا عقد قرارداد با تبعه‌های روس یا دارای تبعیت کشورهای ثالث را به‌جز درخصوص نیروهای گارد، منع می‌کند».

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما عمیقاً متأثر هستیم که این اقدام ما را به مرخص کردن ۱۸۲ کارمند محلی و ده‌ها پیمانکار در ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در مسکو، ولادیوستوک و یکاترینبورگ مجبور خواهد کرد».

 

بلینکن در ادامه نوشت: «این اقدامات ناگوار به شدت به مأموریت ایالات متحده در روسیه لطمه وارد می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایمنی پرسنل و توانایی ما برای حفظ دیپلماسی با دولت روسیه اشاره کرد».

 

اظهارات بلینکن در حالی صورت می‌گیرد که روسیه این تصمیم را در واکنشی به اقدام مشابهی از سوی آمریکا اتخاذ کرده است.

 

تنش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه زمانی به اوج رسید که آمریکا با ادعای تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد و در نهایت کار به اخراج سفرا کشید.

 

فروردین ماه امسال و در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه، جان سالیوان به توصیه اکید وزارت امور خارجه روسیه «جهت مشاورت و هماهنگی بیشتر با کاخ سفید» به واشنگتن بازگشت و اعلام کرده قرار است طی هفته‌های آینده به مسکو بازگردد.

 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه ماه گذشته در این‌باره گفته بود که بازگشت جان سالیوان به تحولات در روابط دو کشور بستگی دارد. در نهایت سالیوان اوایل تیر به مسکو بازگشت.

 

دولت روسیه در پی افزایش لفاظی‌ها و اقدامات غیرسازنده آمریکا، این کشور را در لیست کشورهای غیردوست قرار داده و این محدودیت‌های دیپلماتیک نیز در نتیجه همین اقدام لحاظ شده‌اند.

 

مسکو تأکید کرده خروج آمریکا از این لیست مشروط به تغییر عینی در رفتار آمریکایی‌ها و درخواست آن‌ها برای خارج شدن از این لیست خواهد بود.

نگرانی لندن از تسلیحات ضدماهواره چین و روسیه

مایک ویگستون فرمانده نیروی هوایی ارتش انگلیس با این ادعا که چین و روسیه دارای توانایی نابودی ماهواره ها با سلاح های لیزری و موشکی هستند، افزود: فضا در پیروزی یا شکست طرفین درگیری‌های آینده نقش تعیین کننده خواهد داشت.

ادامه

انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه

اتحادیه اروپا: گسترش نفوذ چین در آفریقا و آمریکای لاتین نگران‌کننده است

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از انتقال «ناکافی» واکسن کرونا به آفریقا و آمریکای لاتین انتقاد کرد و هشدار داد که با این روند اروپا ممکن است رقابت بر سر نفوذ را به چین ببازد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسیا, افریقا, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر

برگزاری دور تازه نشست کنترل تسلیحاتی روسیه و آمریکا در ژنو

پیش از این گفتگوها، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که طرفین درباره مسائل مربوط به حفظ و تقویت ثبات راهبردی و همچنین دورنمای کنترل تسلیحات بحث خواهند کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سوئیس, شرق آسیا, شرق اروپا

روسیه آمریکا را به دخالت در امور داخلی هائیتی متهم کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه قتل رئیس جمهوری هائیتی می‌تواند به مذاکرات با چین برای دریافت واکسن کرونا مربوط باشد، افزود: بعد از قتل مویس، آمریکایی‌ها فعالانه در دستورکار سیاست داخلی این کشور دخالت می‌کنند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کلمبیا, هائیتی