همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

“کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران” ( “کودیر”) که برای بیش از چهار دهه در دفاع از صلح، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، و به‌ویژه آزادی‌ها و حقوق سندیکایی در ایران فعالیت کرده است، در نیمهٔ دوم آبان‌ماه سال جاری نشست سالانه‌اش را در ساختمان مرکزی اتحادیهٔ “یونیسون” در لندن با موفقیت برگزار کرد. یونیسون بزرگ‌ترین ... همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آلمان, امپریالیسم, انگلیس, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, کانادا, معلمان, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, زنان

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

«دختران خیابان انقلاب» علیه حجاب اجباری در ایران اعتراض می‌کنند

ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی ویدا موحد، معروف به “دختر خیابان انقلاب”، عکس دیگری در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که دختر جوان دیگری را نشان می دهد که به نشانۀ اعتراض علیه حجاب اجباری بر بلندی در خیابان انقلاب ایستاده و روسری سفیدش را به چوبی آویخته و بالای سرش نگاه داشته است.

 

در جریان اعتراض های خیابانی دی ماه گذشته در ایران، زن جوانی به نام ویدا موحد برای اولین بار این اقدام را به نشانۀ اعتراض علیه حجاب اجباری در خیابان انقلاب انجام داد و توسط نیروهای امنیتی و پلیس دستگیر و زندانی شد.

 

یکشنبه هشتم بهمن ماه نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر در ایران، پس از مراجعه به دادسری تهران از قول مقامات قضایی کشور خبر داد که ویدا موحد، “دختر خیابان انقلاب”، آزاد شده است.

 

هنوز مقامات قضایی کشور خبر آزادی او را رسماً تأئید نکرده اند. با این حال، اعتراض علیه حجاب اجباری در ایران به انحاء مختلف ادامه دارد و یکی از مطالبات زنان این کشور را در چارچوب تلاش هایشان برای رسیدن به برابری حقوقی در مقابل قانون تشکیل می دهد.

 

“چهارشنبه های سفید” یکی دیگر از تلاش های زنان ایران علیه حجاب اجباری در این کشور است. در این روز زنان و دختران ایران بدون حجاب اجباری در خیابان های شهرهای کشور برای مدتی کوتاه ظاهر می شوند و اقدام خود را بعضاً از طریق شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم می رسانند.

رادیو فرانسه

دومین راهپیمایی زنان سراسر جهان علیه ترامپ در پایان اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش

هزاران زن در صدها شهر سراسر جهان در پایان اولین سال حضور ترامپ در کاخ سفید، دومین راهپیمایی گسترده زنان را برگزار کردند. سال گذشته هم اعتراضات زنان علیه حضور ترامپ در کاخ سفید گسترده بود و امسال هم آنها تحت‌الشعاع جنبش‌های حمایتی زنان قرار داشتند.

ادامه

المان, امریکا, ایتالیا, جهان, خبر, زنان, ژاپن

۸ مارس تهران: زنان قربانیان اصلی خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی

مراسم روز جهانی زن، پنجشنبه ۱۸ اسفند در سرای محله ایوانک برگزار شد.   در این برنامه، محمد مالجو به رابطه سلطه طبقاتی و سلطه جنسیتی در سال‌های پس از جنگ در ایران پرداخت و افزود در سال‌های پس از جنگ شاهد تقویت و تحکیم سلطه طبقاتی بودیم و این باعث تشدید سلطه جنسیتی شده ... ۸ مارس تهران: زنان قربانیان اصلی خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی

ادامه

ایران, تاریخ, خبر, زنان

بازداشت هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار ومشاور امورزنان مهدی کروبی

«ناهید کرمانشاهی» مادر «هنگامه شهیدی» اعلام کرد فرزندش که به علت فوت مادربزرگ خود در مشهد بسر می‌برد ساعت ۲۳/۳۰ پنجشنبه ۱۹/ اسفند در منزل یکی از بستگانش بازداشت شد.   به گزارش انصاف نیوز، خانم کرمانشاهی که خواهر دو شهید است، در به سایت «پایتخت ما» گفته است: هنگامه ناراحتی قلبی دارد و ما ... بازداشت هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار ومشاور امورزنان مهدی کروبی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, زنان

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت ۸ مارس

درود پرشور به زنان کارگر که همیشه در صف مقدم مبارزه و حیات اجتماعی قرار دارند! بیانیهٔ فدراسیون بمناسبت ۸ مارس ۲۰۱۷، روز جهانی زن   مبارزه جهانی زنان تحت شعار: «زنان کارگر همیشه در صف مقدم مبارزات اجتماعی و نقش آن در حیات و مبارزات فدراسیون» فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری افتخار آن را دارد که ... بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت ۸ مارس

ادامه

بیانیه, جهان, زنان, کارگری